Powstanie całkowicie nowa droga krajowa. 60 km w nowym śladzie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze dla budowy drogi krajowej numer 9. Liczyć ok. 60 km odcinek powstanie w tzw. nowym śladzie i będzie stanowił ważne połączenie m.in. dla ruchu tranzytowego, ponieważ położony będzie między drogą powstającą drogą S74 i autostradą A4.
Spis treści:
DK9 z nowym przebiegiem
Jak zwraca uwagę rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecny przebieg drogi krajowej nr 9 jest mocno obciążony tranzytem. Trasa położona jest w okolicy ważnych połączeń drogowych i odbiera ruch w kierunku Rzeszowa, a dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. W efekcie stanowi to spory problem jeśli chodzi o płynność przejazdu. Dodatkowo trasa i prowadzony nią tranzyt są uciążliwe dla mieszkańców okolicznych terenów.
Ponieważ obszary wzdłuż istniejącej trasy są już zagospodarowane, nie ma możliwości na jej rozbudowę. Z tego względu podjęto decyzję o budowie nowego przebiegu trasy. Dzięki temu możliwe będzie odsunięcie ruchu od ścisłej zabudowy. Ponadto nowa trasa usprawni tranzyt.
DK9 w przyszłości połączy S74 z A4
Dokumentacja przetargowa została już opublikowana na platformie zakupowej GDDKiA. Zadaniem wyłonionego wykonawcy będzie wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Inwestycja została podzielona na trzy części:
- ok. 19-kilometrowy odcinek od obwodnicy Nowej Dęby do powstającej drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim (okolice miejscowości Tarnobrzeg)
- ok. 11-kilometrowy odcinek Komorów - Cmolas łączący obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej
- ok. 14-kilometrowy odcinek Widełka - węzeł Rzeszów Zachód, łączący obwodnicę Kolbuszowej z autostradą A4.
Łącznie nowy fragment DK9 ma liczyć 60 km
W ramach tych inwestycji ma powstać droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstać mają również różnego rodzaju obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe lub węzły. Zaznaczono jednak, że doprecyzowane to będzie w czasie prowadzenia prac projektowych. Planuje się również budowę nowych dróg (także dojazdowych) oraz przebudowę istniejącej, kolidującej infrastruktury. Elementami uzupełniającymi cały projekt są powstające obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Łącznie z nimi cały odcinek nowej drogi krajowej numer 9 będzie liczył ok. 60 km.
Jak poinformował rzeszowski oddział GDDKiA, termin składania ofert mija 3 stycznia 2024 roku. Firmy ubiegające się o zrealizowanie inwestycji będą mogły złożyć ofertę na jeden, dwa lub na wszystkie odcinki. Rzeszowski oddział GDDKiA informuje, że głównym kryterium, w ramach którego rozpatrywane będą dokumenty, ma być cena (60 proc.).