Otwarto obwodnicę Poręby i Zawiercia. Kierowcy odetchną z ulgą
To bez wątpienia dobra wiadomość dla kierowców – do użytku oddano pierwszy odcinek nowej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Nowa trasa o długości 16,6 km łączy obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791 w Zawierciu. Inwestycja ta nie tylko poprawi komfort przejazdu, lecz także znacząco wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionie.

W skrócie
- Pierwszy odcinek nowej obwodnicy Poręby i Zawiercia został oddany do użytku.
- Nowa trasa łączy obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791.
- Inwestycja uwzględniała ochronę środowiska oraz bezpieczeństwo użytkowników.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Po wielu miesiącach oczekiwań, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku pierwszy odcinek nowej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Nowa trasa o długości 16,6 km łączy obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791 w Zawierciu. Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, ale także zwiększenie bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pieszych.
Otwarcie obwodnicy Poręby i Zawiercia to nie tylko dobra wiadomość dla kierowców, ale także ogromna zmiana na lepsze dla mieszkańców tych miast. Przeniesienie ruchu tranzytowego na nową trasę sprawi, że ulice w centrum będą mniej zatłoczone, co poprawi komfort życia i bezpieczeństwo. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli cieszyć się spokojniejszym otoczeniem i zredukowanym hałasem.
Innowacyjne rozwiązania inżynierskie
Jednym z kluczowych obiektów na trasie obwodnicy jest wiadukt drogowy o długości 115 metrów, przerzucony nad liniami kolejowymi oraz ulicą Grunwaldzką. Wiadukt wykonano z zastosowaniem stali samopatynującej, po raz pierwszy na drodze krajowej w województwie śląskim. Dzięki tej technologii, wiadukt zyskuje wyjątkową odporność na korozję, co zapewnia jego trwałość na długie lata.
Jednym z kluczowych obiektów na trasie obwodnicy jest wiadukt drogowy o długości 115 metrów, przerzucony nad liniami kolejowymi oraz ulicą Grunwaldzką. Wiadukt wykonano z zastosowaniem stali samopatynującej, po raz pierwszy na drodze krajowej w województwie śląskim. Dzięki tej technologii, wiadukt zyskuje wyjątkową odporność na korozję, co zapewnia jego trwałość na długie lata.
Jak podkreślają drogowcy - dzięki tej obwodnicy kierowcy ominą:
- 16,1 km starej drogi krajowej,
- 36 skrzyżowań lokalnych,
- 5 skrzyżowań znacznie obciążonych ruchem (w tym jedno rondo),
- 30 przejść dla pieszych,
- 8 sygnalizacji świetlnych,
- przejazd kolejowy z rogatkami.
W efekcie czas przejazdu skróci się prawie o połowę, a trasa będzie bezpieczna, płynna i komfortowa, bez wielu skrzyżowań i przejść dla pieszych.
Ochrona środowiska i bezpieczeństwo
Realizacja obwodnicy uwzględniała również kwestie ochrony środowiska. Trasa została zaprojektowana w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w lokalny ekosystem. Na obwodnicy uwzględniono przejścia dla zwierząt, które umożliwiają im bezpieczne przemieszczanie się, minimalizując negatywny wpływ infrastruktury na faunę.
Ponadto, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, wzdłuż obwodnicy zamontowane zostało nowoczesne oświetlenie LED. Zainstalowano je w obszarze węzłów, przejść dla pieszych oraz na skrzyżowaniu z ul. Oleśnicką w Siewierzu (powiat będziński). Nowe oświetlenie poprawia widoczność, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych.
Obwodnica Poręby i Zawiercia. Finansowanie
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Od 28 czerwca 2024 r. inwestycja otrzymała dodatkowe dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę. Wartość tego dofinansowania wyniosła 150 mln zł, a całkowite dofinansowanie z funduszy unijnych sięgnęło 389 100 250,30 zł. Co jednak ważne - inwestycja obejmuje kontynuację rozwoju infrastruktury drogowej, która będzie miała ogromne znaczenie dla regionu i jego dalszego rozwoju.