Nowe drogi w Polsce. Na Podkarpaciu budują blisko 100 km tras

Oprac.: Jacek Waśkiel

Polska przechodzi znaczącą rozbudowę sieci drogowej, a w regionie Podkarpacia powstaje blisko 100 kilometrów nowych tras. Trwające projekty mają na celu poprawę połączeń komunikacyjnych, skrócenie czasu podróży oraz stymulowanie wzrostu gospodarczego w południowo-wschodniej części kraju. Przyglądamy się szczegółowo tym inwestycjom i przedstawiamy postęp prac.

Nowe drogi Podkarpackie. Obecnie w budowie jest niemal 100 km nowoczesnych tras.
Nowe drogi Podkarpackie. Obecnie w budowie jest niemal 100 km nowoczesnych tras.123rf.com123RF/PICSEL

Droga ekspresowa S19 na Podkarpaciu: postęp prac

Droga ekspresowa S19 na Podkarpaciu jest kluczowym elementem międzynarodowej trasy Via Carpatia, mającej na celu usprawnienie połączeń północ-południe w Europie Wschodniej. Projekt zakłada budowę około 169 kilometrów trasy w tym regionie, co przyczyni się do wzmocnienia więzi transportowych nie tylko w Polsce, ale także z sąsiednimi krajami. S19 ma znacznie skrócić czas podróży i pobudzić działalność gospodarczą, oferując nowoczesną i przepustową arterię drogową.

Aktualnie realizowane są następujące fragmenty trasy S19:

  • Rzeszów Południe - Babica: 10-kilometrowy odcinek realizowany przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción za 2,2 miliarda złotych, z planowanym zakończeniem w 2028 roku.
  • Babica - Jawornik: Na tym 11,6-kilometrowym fragmencie, Intercor buduje drogę wartą 1,25 miliarda złotych, która zawiera liczne estakady; zakończenie prac przewidziano na 2026 rok.
  • Jawornik - Lutcza: Odcinek o nieustalonej jeszcze długości jest w trakcie przetargu, co oznacza, że szczegóły dotyczące kosztów i zakończenia prac zostaną podane po jego finalizacji.
  • Lutcza - Domaradz: Ten 6,4-kilometrowy fragment realizowany przez turecką firmę Kolin Inşaat za 1,4 miliarda złotych obejmuje budowę tunelu pod górą Hyb, a jego zakończenie planowane jest na 2028 rok, przy czym węzeł Domaradz ma być gotowy wcześniej, do 2027 roku.
  • Domaradz - Krosno: Na długości 12,5 km Mostostal Warszawa planuje realizację licznych mostów i estakad, a projekt ten, o wartości 1,1 miliarda złotych, jest w fazie oczekiwania na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, co uniemożliwia dokładne podanie terminu zakończenia.
  • Krosno - Miejsce Piastowe: 10-kilometrowy odcinek, wart 365 milionów złotych, budowany przez firmę Aldesa, obejmuje dwa węzły drogowe, pierwsze fragmenty trasy powinny zostać ukończone już w 2025 roku.
  • Miejsce Piastowe - Dukla: 10-kilometrowa trasa budowana przez Strabag za 479 milionów złotych będzie zawierała liczne estakady i przejścia dla zwierząt, a jej zakończenie planowane jest na 2025 rok.
  • Dukla - Barwinek (granica państwa): Polaqua realizuje tu odcinek o długości 18,2 km, za 1,5 miliarda złotych, który wymaga szczególnych działań z powodu trudnych warunków geologicznych, a prace ruszą po uzyskaniu zezwolenia na inwestycję.
  • Sokołów Małopolski Północ - Jasionka (rozbudowa): Strabag przebudowuje 13,8-kilometrową trasę za 273 milionów złotych, co obejmuje m.in. dobudowę drugiej jezdni; prace mają zakończyć się w 2026 roku.

Jednym z najbardziej wymagających elementów projektu jest budowa tunelu o długości 2,3 km pod wzgórzem Grochowiczna na odcinku Rzeszów Południe - Babica. Tunel drążony jest za pomocą maszyny TBM o nazwie "Karpatka", która rozpoczęła pracę w lipcu 2024 roku. Pomimo napotkania skomplikowanych warunków geologicznych i obecności metanu, wprowadzono modyfikacje zapewniające bezpieczny postęp prac. Z kolei odcinek Babica - Jawornik charakteryzuje się spektakularnymi estakadami o podporach sięgających 80 metrów wysokości, co w przyszłości zapewni kierowcom zapierające dech w piersiach widoki.

Mapa budowy dróg na PodkarpaciuGDDKiA

Powstaje nowa obwodnica Sanoka. Kiedy pojedziemy nową drogą?

Oprócz rozbudowy dróg ekspresowych, w regionie Podkarpacia trwa budowa nowej obwodnicy Sanoka. Projekt ten jest częścią ambitnego planu rządu mającego na celu poprawę lokalnych połączeń i odciążenie centrów miast od nadmiernego ruchu. Obwodnica ma na celu zmniejszenie korków w Sanoku, poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz stymulowanie wzrostu gospodarczego poprzez lepszy dostęp do okolicznych terenów.

Budowa drugiego etapu obwodnicy Sanoka rozpoczęła się w maju 2023 roku i jest realizowana przez firmę Budimex za kwotę 152,3 miliona złotych. Projekt zakłada budowę około 3-kilometrowego odcinka, który połączy istniejący fragment obwodnicy z drogą krajową DK28 w pobliżu Bykowiec, po przeciwnej stronie rzeki San. Pierwszy etap obwodnicy został oddany do ruchu w styczniu 2020 roku, a obecne rozszerzenie planowane jest do ukończenia w 2026 roku. Nowa trasa będzie obejmować dwa skrzyżowania typu rondo, cztery mosty — w tym imponujący most o długości 300 metrów nad Sanem i linią kolejową — oraz dodatkową infrastrukturę, taką jak chodniki i ścieżki rowerowe.

Po zakończeniu inwestycji obwodnica Sanoka znacząco zmniejszy natężenie ruchu w mieście, kierując pojazdy tranzytowe, zwłaszcza ciężarowe, poza obszar zabudowany. Poprawa ta ma przyczynić się do podniesienia jakości życia mieszkańców poprzez redukcję hałasu, zanieczyszczeń powietrza oraz ryzyka wypadków drogowych. Ponadto obwodnica zwiększy dostępność regionu, potencjalnie przyciągając nowe inwestycje i rozwijając możliwości turystyczne. Dzięki połączeniu kluczowych dróg krajowych projekt ten stanie się istotnym elementem szerszej sieci transportowej w południowo-wschodniej Polsce, wspierając rozwój gospodarczy i integrację z innymi częściami kraju.

Przeczytaj też:

Coraz więcej wypadków z udziałem pieszych. Czy to efekt zmian w przepisach?Szczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas