Niebawem rusza budowa kolejnego odcinka S19. Gdzie się znajduje?

Już niedługo ruszy budowa kolejnego odcinka drogi S19, będącej częścią Via Carpatia. Wykonawca odcinka Ploski - Haćki złożył wniosek o wydanie zezwolenie na realizację inwestycji drogowej do wojewody podlaskiego. Ze względu na uwarunkowania środowiskowe odcinek będzie nieco krótszy niż planowano.

Prace na S19, czyli drodze Via Carpatia postępują. Wykonawca wyznaczony do budowy kolejnego odcinka tej trasy Ploski - Haćki złożył do Wojewody Podlaskiego wniosek o zezwolenie na rozpoczęcie prac na tym odcinku. Czeka go nie lada zadanie, bowiem według decyzji sądu odcinek ma być krótszy niż początkowo zakładano.

Uwarunkowania środowiskowe przeszkodą w budowie

Początkowo plan zakładał realizację 9-kilometrowego odcinka pomiędzy Ploskami a Haćkami, jednak plan budowy zakładał, że będzie on przebiegał w zakresie dwóch Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach, czyli mówiąc w skrócie strefach ekologicznych. W tym celu obie decyzje trafiły do sądu, jednak ten oddalił skargi jednej z nich, leżącej na południowej części zaplanowanej trasy, przez co trasa musiała zostać skrócona o około 2,4 km.

Reklama

Według nowego planu odcinek ma zaczynać się na wysokości wsi Deniski, gdzie ulokowany zostanie węzeł, który zakładano pierwotnie w okolicy Wojszek. Ta zmiana podyktowana jest nie tylko decyzją sądu, ale także GDOŚ (Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska), który monitorował okoliczną przyrodę w dolinie Narwi.

Nowy węzeł wykorzysta wiadukt na drodze powiatowej nr 1591B.

Nowy etap budowy

Zmiany podyktowane decyzją sądu i GDOŚ przyczyniły się również do wyodrębnienia nowego odcinka Wojszki - Deniski obejmującego most na Narwi pozwalający połączyć odcinek z Białegostoku z Haćkami. Nowy odcinek o rozpoczęcie, którego wnioskował wykonawca ma przebiegać pomiędzy wsiami Deniski - Haćki i ma mieć długość 6,4 km.

S19 Deniski - Haćki - dwujezdniowa i dwupasmowa ekspresówka z MOP-ami

Nowy odcinek drogi na mieć dwie jezdnie, o dwóch pasach ruchu każda, a na zaplanowanym odcinku mają pojawić się dwa miejsca odpoczynku podróżnych (MOP-y) na których przewidziano również miejsca do działalności komercyjnej (stacje benzynowe lub restauracje) - Haćki Wschód i Haćki zachód.

To kolejny etap S19 który ma ułatwić podróżowanie wschodnią częścią Polski. Budową wspomnianego odcinka zajmuje się konsorcjum UNIBEP, a wartość inwestycji ma wynieść ponad 05 milionów złotych.

Większość pozostałych etapów budowy oczekuje na decyzję Wojewody i zezwolenie na realizację inwestycji, część z nich jest w przetargu, a jeszcze inne takiej jak Dobrzyniewo-Białystok Zachód czeka na nową decyzję środowiskowych uwarunkowań. Na ten moment, jak podaje GDDKiA w realizacji (w budowie) jest odcinek Kuźnica - Sokółka, o długości 15,8 km.

Kiedy pojedziemy S19?

Początkowo plan budowy Via Carpatia był częścią Programu Budowy Dróg Krajowych zaplanowanego na lata 2014-2023 (z perspektywą przedłużenia do 2025), jednak teraz jest realizowana w ramach kontynuacji, jako Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych, którego realizacja zaplanowana jest do 2030 roku z perspektywą przedłużenia do 2033. Wszystko wskazuje więc na to, że na Via Carpatię przyjdzie nam jeszcze poczekać.

GDDKiA/Interia.pl
Dowiedz się więcej na temat: droga s19 | Via Carpatia | budowa dróg | GDDKiA | rządowy program
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama