Nie chcesz e-TOLL? Spark to kolejna alternatywa dla państwowej aplikacji

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Aktualizacja

Chociaż już 1 grudnia z państwowych odcinków autostrad znikną bramki poboru opłat, wciąż nie znamy listy punktów, gdzie fizycznie kupić będzie można tzw. e-bilet. W sklepach internetowych nie pojawiła się również państwowa aplikacja e-TOLL bilet mająca być alternatywą dla skomplikowanego e-TOLL wymagającego m.in. założenia Internetowego Konta Klienta (IKK - wymaga posiadania profilu zaufanego) i używania telefonu w roli urządzenia geolokalizacyjnego.

Pojawiają się kolejne alternatywy dla państwowej aplilkacji e-TOLL
Pojawiają się kolejne alternatywy dla państwowej aplilkacji e-TOLLAgencja SE/East News

Na scenę wkroczyła za kolejna alternatywa dla "państwowych" rozwiązań - aplikacja o nazwie Spark stworzona dzięki współpracy Platformy Detalistów i Przelewy24, która do tej pory służyła głownie do płątności bezprzewodowych. Jej twórcy zwracają uwagę na: brak śledzenia (geolokalizacji), potrzeby przedpłacania konta (wymagane przez aplikację e-TOLL), możliwość zapłacenia za wybrany odcinek i - co najważniejsze - błyskawiczną rejestrację. Podobnie jak państwowa aplikacja e-TOLL Bilet, Spark zacznie działać 1 grudnia. Minus - aktualnie działa wyłącznie z systemem iOS. Wersja na Androida pojawi się Google Play za kilka dni.

"Stworzyliśmy funkcjonalność, dzięki której kierowcy za pomocą kilku kliknięć zarejestrują się w aplikacji Spark z jednorazowym dodaniem karty w systemie Przelewy24 i otrzymają bilet autostradowy w postaci elektronicznej. Bez śledzenia lokalizacji czy ryzyka otrzymania mandatu" - mówi Jacek Kinecki, członek zarządu Przelewy24, które odpowiadają za realizowanie płatności w ramach Spark.

E-bilet jest ważny 48 godzin, można wybrać datę początku jego ważności i zapłacić bez wcześniejszego zasilania specjalnego konta, jak ma to miejsce w przypadku działającej obecnie państwowej aplikacji e-TOLL. Możliwy jest również zakup biletu dla innej osoby (np. starszej, nieobsługującej smartfonów i aplikacji) oraz zakup kilku biletów z wyprzedzeniem, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dodatkowo, w przypadku zmiany planów, istnieje możliwość zwrotu biletu przed rozpoczęciem jego terminu ważności.

W sytuacji, gdy komuś zdarzy się już wjechać na autostradę bez biletu - Spark umożliwia jego "awaryjny" zakup biletu z datą wsteczną - takiej możliwości nie dają rozwiązania “śledzące". Zdaniem twórców aplikacji, korzystając ze "Sparka", bilet można będzie kupić z datą wsteczną do 5 dni!

To ważne, bowiem za brak opłaty autostradowej grozi kara w wysokości do 500 zł, a biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z systemem w pełni cyfrowym (skanowanie tablic rejestracyjnych), jej otrzymanie jest niemal pewne.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas