Najdłuższe mosty w Polsce. Do światowych rekordów nadal nam daleko
Infrastruktura drogowa w Polsce rozwija się w szybkim tempie, a GDDKiA systematycznie remontuje, modernizuje i buduje nowe odcinki dróg. Obecnie kierowcy mogą przejechać przez ponad 10 tys. obiektów mostowych, a ich liczba wciąż rośnie. Chociaż na tle światowych obiektów wypadamy blado, nie oznacza to, że nie mamy czym się pochwalić.

W skrócie
- Polska rozwija infrastrukturę drogową poprzez modernizację i budowę nowych odcinków dróg.
- Najdłuższy most drogowy w Polsce to most w Rozgartach, mierzący 1953,6 m długości.
- Most Rędziński we Wrocławiu wyróżnia się najwyższymi pylonami w Polsce, osiągającymi 122 m wysokości.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Najdłuższy most na świecie rozciąga się od Zgorzelca do Wrocławia
Budowa tak potężnych i imponujących obiektów mostowych to niezwykłe wyzwanie techniczne oraz logistyczne. W ciągu zaledwie 4 lat w Chinach wybudowano najdłuższy most na świecie, który ma dokładnie 164,8 km długości. Znajduje się on w prowincji Jiangsu i stanowi część Kolei Dużych Prędkości Pekin-Szanghaj.
Most składa się z dwóch głównych sekcji - Danyang o długości 52,4 km oraz Kunshan, mierzącej 112,4 km. Część nad jeziorem Yangcheng liczy 2 tys. filarów, a do jej konstrukcji zużyto - uwaga - 450 tys. ton stali. Most został zaprojektowany w taki sposób, aby pod 9-kilometrowym odcinkiem nad otwartą wodą jeziora mogły swobodnie przepływać statki.
Najdłuższy most drogowy przeznaczony do transportu kołowego
Najdłuższe obiekty mostowe budowane są przede wszystkim z myślą o potrzebach kolei. Mosty przeznaczone do transportu drogowego są znacznie krótsze, a rekordzistą w tej kategorii jest Bang Na Expressway, zlokalizowany na wschód od Bangkoku. Jego długość wynosi 54 km. Most ten ma na celu rozładowanie korków w stolicy oraz największym mieście Tajlandii. Łączy dzielnicę Bang Na z prowincją Chachoengsao.
Najdłuższy most drogowy w Polsce. Złoto dla wsi Rozgarty
Polskim rekordzistą jest most autostradowy w Rozgartach pod Grudziądzem, który ma dokładnie 1953 metry i 60 cm długości. Wchodzi w skład autostrady A1, biegnącej z północy na południe kraju. Łączy węzeł "Nowe Marzy" z węzłem "Grudziądz", przecinając przy tym Wisłę. Most powstał w 2011 r. i do dziś utrzymuje tytuł najdłuższego mostu w Polsce.
Konstrukcja składa się z trzech części: mostu nurtowego nad głównym korytem Wisły, o długości 400 m, w którego skład wchodzą trzy przęsła. Dwa skrajne mają po 180 m, a środkowe 110 m. Dodatkowo, dwie estakady dojazdowe po obu stronach rzeki liczą niespełna kilometr oraz nieco ponad 500 m.
Most w Kwidzynie to drugi najdłuższy most drogowy w Polsce
Drugi najdłuższy most w Polsce znajduje się w Kwidzynie i jest krótszy od lidera o zaledwie 86 m. Jego długość wynosi dokładnie 1867,2 m, a most został wybudowany w 2013 r. jako przeprawa drogowa przez Wisłę, łącząca drogę krajową 55 z DK 91.
Budowa mostu trwała 3 lata i została zrealizowana przez polsko-hiszpańskie konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman. Koszt budowy, wraz z drogami dojazdowymi o długości około 12 km, wyniósł 250,8 mln zł i został sfinansowany przez Krajowy Fundusz Drogowy. Warto zaznaczyć, że jest to obiekt typu extradosed, który łączy cechy mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Swego czasu był to najdłuższy most tego typu w Europie.

Najniższy stopień na podium dla Wrocławia. Most Rędziński króluje w innych kategoriach
Na trzeciej pozycji uplasował się imponujący most Rędziński we Wrocławiu, który stanowi przeprawę nad Odrą oraz całą Wyspą Rędzińską. Obiekt ten jest częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, biegnącej w ciągu autostrady A8. Mierzy 1742 m, a jego budowa zakończyła się w 2011 r. Choć w kategorii długości ustępuje mostom w Rozgartach i Kwidzyniu, pod względem wysokości pylonów nie ma sobie równych. Wznoszą się na wysokość 122 m, co sprawia, że jest najwyższą konstrukcją tego typu w Polsce.

Oto 10 najdłuższych mostów w Polsce
Zestawienie najdłuższych obiektów mostowych w Polsce rzadko - ale jednak - się zmienia, jednak na ten moment nic nie wskazuje na to, aby lider był zagrożony. Do ostatniej zmiany doszło pod koniec grudnia 2023 r., gdy otwarto przeprawę w Wierzchosławicach o długości 816 m, która zepchnęła z zestawienia most im. Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie mierzący 706 m.
- 10. Most nad Dunajcem w Wierzchosławicach - długość: 815,6 m
- 9. Most Milenijny we Wrocławiu - długość: 923,5 m
- 8. Most Fordoński im. Rudolfa Modrzejewskiego w Bydgoszczy - długość: 1001 m
- 7. Most im. Jana Pawła II w Puławach - długość: 1038
- 6. Most im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu - długość: 1098 m
- 5. Most Anny Jagiellonki w Warszawie (roboczo Południowy) - długość: 1505,4 m
- 4. Most Solidarności w Płocku - długość: 1712 m
- 3. Most Rędziński we Wrocławiu - długość: 1742 m
- 2. Most w Kwidzynie - długość: 1867,2 m
- 1. Most w Rozgartach pod Grudziądzem - długość: 1953,6 m