Rozpoczął się paraliż Krakowa. Kluczowy most zamknięty na ponad pół roku
W sobotę 10 maja rozpoczął się remont mostu Grunwaldzkiego nad Wisłą, będącego jedną z najważniejszych przepraw drogowych w Krakowie. Oznacza to zamknięcie przeprawy dla ruchu samochodowego i tramwajowego na długie miesiące.

W skrócie
- Rozpoczął się remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie, trwający 10 miesięcy.
- Ruch samochodowy i tramwajowy zostanie wstrzymany na kilka miesięcy.
- Zmiany obejmują naprawę konstrukcji mostu oraz modernizację infrastruktury.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Dlaczego konieczny jest remont mostu Grunwaldzkiego?
Jak poinformował Zarząd Dróg Miasta Krakowa, gruntowny remont mostu Grunwaldzkiego to jedna z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku. Jest on niezbędny, ponieważ jak wynika z ekspertyzy przeprowadzonej przez Politechnikę Krakowską, most może bezpiecznie funkcjonować maksymalnie do 2038 roku.
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym: wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu; naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji; przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych. Ich łączny koszt to niemal 15,5 mln zł.
Jak długo potrwa remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie?
Zgodnie z planami remont przeprawy potrwa 10 miesięcy, w tym przez 7 miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po niej samochody, a przez 5,5 miesiąca - tramwaje. Przez cały okres trwania remontu ruch pieszy i rowerowy na moście będzie utrzymany - w pierwszym etapie od strony Wawelu, a w drugim - od Skałki.
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie - objazdy
W związku z zamknięciem mostu, na ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków, został wybudowany tymczasowy przystanek, który umożliwia kursowanie tramwajów w obu kierunkach. Linia tramwajowa prowadzi od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino do Centrum Kongresowego ICE Kraków.
Z ul. Dietla tramwaje zostały przekierowane na ul. Krakowską. Dodatkowo na ul. Dietla, przed mostem, została wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie będą mogły kontynuować jazdy w kierunku Kazimierza z powodu zamknięcia mostu.
Zamknięcie mostu oznacza, że ruch tramwajowy i autobusowy będzie musiał być skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.
Zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z pętli Czerwone Maki P+R do przystanku rondo Grunwaldzkie, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na Powiślu - Nowy Świat. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku Orzeszkowa, powstała linia nr 784 jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu nr 184. Szczegóły zmian w kursowaniu linii autobusowych i tramwajowych znajdują się na stronach Komunikacji Miejskiej w Krakowie oraz magistratu.
Sugerowaną trasę objazdową dla ruchu kołowego poprowadzono trzecią obwodnicą miasta, czyli aleją Powstańców Śląskich i ulicą Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, wprowadzono modyfikację sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku przy Hali KS Korona. Z kolei sygnalizacja na ul. Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej została wyłączona.
Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada są kierowane na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.