Kluczowe 5 km w mieście. Skróci czas przejazdu z 30 do 3 minut
Póki co odcinek drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek oczekuje na wydanie przez wojewodę decyzji pozwalającej na rozpoczęcie budowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest jednak optymistycznie nastawiona do terminu i informuje, jak poprawi się życie mieszkańców miasta po ukończeniu tej dość krótkiej, ale bardzo istotnej trasy.
![Zaledwie pięciokilometrowy odcinek drogi S74 skróci przejazd z 30 do 3 minut.](https://i.iplsc.com/000KLGRPI559XVMJ-C322-F4.webp)
Spis treści:
Kiedy ruszy budowa S74 Kielce Zachód - Kielce Bocianek?
Umowa na realizację odcinka drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek podpisana została w 2023 toku. W 2024 roku z kolei wykonawca złożył do Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jej wydanie nie tylko pozwoli na rozpoczęcie budowy, ale także umożliwi wypłatę odszkodowań za nieruchomości. W styczniu 2025 r. natomiast wojewoda poinformował o rozpoczęciu rozpatrywania wniosku. GDDKiA planuje, że budowa ruszy jeszcze w tym roku.
Lokalne media wskazują, że nowa trasa, mająca przebiegać właściwie przez środek miasta, budzi emocje wśród mieszkańców. Cześć uważa, że trasa zdecydowanie powinna powstać, ponieważ podniesie komfort mieszkańców i odciąży miejskie ulice. Nie brakuje jednak osób, które wskazują m.in. na negatywne konsekwencje dla środowiska i mają nadzieję na zmianę przebiegu trasy. Ponadto na 14 lutego 2025 roku grupa przeciwników budowy trasy zapowiedziała protest. I właśnie w odpowiedzi na obawy tych mieszkańców Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła przedstawić zalety wybudowania wspomnianego już odcinka.
5-kilometrowa trasa skróci czas przejazdu z 30 do 3 minut
Nowy odcinek drogi ekspresowej S74 nie będzie zbyt długi – liczy raptem pięć kilometrów – ale niezwykle ważny. Połączy bowiem zbudowane już węzły Kielce Zachód (na skrzyżowaniu z drogą S7) oraz Kielce Bocianek (wybudowany w ramach S74 Kielce – Cedzyna). Trasa nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z S7 (łączącej Warszawę i Kraków), ale także połączy dwa odcinki S74, czyli budowany obecnie Mniów – Kielce Zachód z już istniejącym Kielce – Cedzyna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że nowa trasa ułatwi mieszkańcom województwa świętokrzyskiego komfortowy wjazd do Kielc, a także sprawne skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi w mieście.
Co więcej nowy odcinek przełoży się na znaczne skrócenie czasu przejazdu między węzłami Kielce Zachód i Kielce Bocianek. Obecnie trwa to 30 minut. Po ukończeniu tego pięciokilometrowego czas ten skróci się dziesięciokrotnie – do trzech minut. Ponadto drogowcy zwracają uwagę, że likwidując konieczność przejazdu miejskimi ulicami oraz w ten sposób oddzielają ruch tranzytowy od lokalnego odcinek S74 doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu nie tylko kierowców, ale także rowerzystów, pieszych czy pasażerów komunikacji miejskiej.
Przebieg S74 Kielce Zachód - Kielce Bocianek
Wiele osób może obawiać się perspektywy drogi ekspresowej pod oknem. GDDKiA zaznacza jednak, że trasa będzie poprowadzona w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74. Ten zaś przeważnie sąsiaduje z terenami bez typowo osiedlowej zabudowy. Z kolei tam, gdzie zaczynają się już budynki mieszkalne trasa pobiegnie tunelem.
Skoro już przy tunelach jesteśmy, projekt zakłada wybudowanie dwóch takich elementów infrastruktury drogowej. Dłuższy z nich, liczący ok. pół kilometra, planowany jest na odcinku między ulicami Klonową i Warszawską. Oprócz tego planowana jest m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem biegnącego pod ulicą Olszewskiego czy dwóch węzłów drogowych – Kielce Herby i Kielce Skrzetle.
Droga S74 połączy trzy województwa.
Odcinek prowadzący przez Kielce będzie częścią przeszło stukilometrowego fragmentu S74 od granicy z województwem łódzkim do Opatowa, a w przyszłości będzie częścią trasy prowadzącej przez Tarnobrzeg do drogi ekspresowej S19 łączącej Lublin i Rzeszów. Tym samym ukończona droga S74 połączy trzy województwa - łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.