Ten węzeł pamięta jeszcze Gierka. Kluczowa zmiana dla kierowców

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otrzymaniu decyzji środowiskowej na rozbudowę węzła drogowego Goleniów Południe na drodze ekspresowej S3. Inwestycja zakłada m.in. zastąpienie obecnych wiaduktów nad linią kolejową nowymi obiektami, które są dostosowane do współczesnych standardów. Dotychczasowa konstrukcja powstała bowiem w latach 1977-1979.

Ten węzeł pamięta jeszcze Gierka. Kluczowa zmiana dla kierowców
Ten węzeł pamięta jeszcze Gierka. Kluczowa zmiana dla kierowcówGDDKiA

Węzeł Goleniów Południe to bez wątpienia jeden ze starszych obiektów drogowych w Polsce. Jego budowa miała miejsce w latach 1977-1979 wraz z realizacją dwujezdniowej drogi E-14, czyli obecnej trasy S3. Kluczowym elementem budowy były wiadukty przebiegające nad linią kolejową, które były projektowane zgodnie z normami jeszcze z lat 60. ubiegłego wieku. Niestety obecnie nie spełniają już one współczesnych standardów dotyczących nośności.

Nie dziwi zatem, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła rozbudować wspomniany węzeł przy jednoczesnej wymianie mocno wyeksploatowanych wiaduktów. W tej kwestii udało się drogowcom uzyskać decyzję środowiskową, w której wybrano jako najkorzystniejszy wariant W1 oraz określono uwarunkowania środowiskowe realizacji inwestycji.

Rozbudowa węzła Goleniów Południe na S3. Zakres prac

W miejscu obecnych pięcioprzęsłowych wiaduktów nad linią kolejową nr 401 zostaną wybudowane nowe obiekty o trzyprzęsłowej konstrukcji. Zostaną one zaprojektowane zgodnie ze współczesnymi normami dla klasy I, co umożliwi sprawne przenoszenie ciężkiego ruchu, w tym także rosnącej liczby przejazdów nienormatywnych. Rondo, które powstanie na połączeniu zachodnich łącznic z drogą powiatową, poprawi płynność ruchu.

Dodatkowo wzdłuż drogi powiatowej na terenie węzła zostanie wybudowana ścieżka pieszo-rowerowa. Przebudowie ulegną także łącznice, a wjazd i zjazd z węzła odbywać się będzie za pomocą pasów włączeń i wyłączeń o normatywnej szerokości 3,5 metra. W ramach modernizacji zostanie także odnowiona nawierzchnia drogi ekspresowej, a łączna długość przebudowanego odcinka trasy S3 wyniesie blisko 2 km.

Do rozpoczęcia budowy wciąż daleka droga

GDDKiA zaznacza, że chociaż decyzja środowiskowa przybliża realizację inwestycji, do rozpoczęcia budowy wciąż daleka droga. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej. W połowie tego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a ogłoszenie przetargu na wykonanie inwestycji będzie miało miejsce dopiero pod koniec roku.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL