Będzie dalsza rozbudowa drogi S11. GDDKiA chwali się ofertami

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wpłynięciu 25 ofert na dalszą realizację drogi ekspresowej S11. Mowa tu o trzech odcinkach trasy o łącznej długości ok. 46 km od obwodnicy Kępna do obwodnicy Olesna.

Będzie dalsza rozbudowa ważnej „ekspresówki”. GDDKiA chwali się liczbą ofert
Będzie dalsza rozbudowa ważnej „ekspresówki”. GDDKiA chwali się liczbą ofert GDDKiA

To będzie jedna z najważniejszych dróg w Polsce

Droga ekspresowa S11 to bez wątpienia jedna z najważniejszych tras, które wkrótce zagoszczą na mapie polski. Do 2030 roku droga ma połączyć leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ok. 580 kilometrów.

Niedawno kierowcom został udostępniony pierwszy jej fragment w województwie opolskim. Mowa tu o liczącej blisko 25 kilometry obwodnicy Olesna. Pod koniec października złożono także dokumenty przetargowe na zaprojektowanie i budowę ponad 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki - Poznań. Teraz GDDKiA poinformowała o wpłynięciu aż 25 ofert na realizację pozostałej części drogi pomiędzy Kępnem i Olesnem.

Droga ekspresowa S11. Co zakłada inwestycja?

Oczekująca inwestycja zakłada zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej początkowy fragment zlokalizowany będzie na terenie woj. wielkopolskiego. Kolejna, niemal 3-kilometrowa część trasy, zlokalizowana będzie na terenie woj. łódzkiego. Ostatni odcinek nowej "ekspresówki" połączy się z oddaną niedawno do użytku obwodnicą Olesna. Ponadto, jak czytamy w oficjalnym komunikacie, budowę drogi podzielono na trzy krótsze odcinki realizacyjne.

  • koniec obwodnicy Kępna - Siemianice (12,5 km),
  • Siemianice - Gotartów (22,7 km),
  • Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km).

Dwujezdniowa trasa zostanie poprowadzona nowym śladem. Projekt zakłada również zbudowanie kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym czterech węzłów drogowych, Miejsc Obsługi Podróżnych oraz przejść dla zwierząt. Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.

Budowę drogi podzielono na trzy krótsze odcinki realizacyjneGDDKiA

Realizacja S11. Tak wielu ofert się nie spodziewano

Przetarg na wyłonienie wykonawcy został ogłoszony 31 sierpnia br. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie - w trakcie postępowania wpłynęło 2475 pytań od wykonawców, na które zostały udzielone odpowiedzi. W przetargu na odcinek od końca obwodnicy Kępna do Siemianic wpłynęło dziewięć ofert. Najniższa z nich opiewała na kwotę 375 650 011 zł, a najwyższa na 572 866 740,62 zł. Budżet GDDKiA na realizację tego odcinka wynosi 500 837 272,99 zł. Zaprojektowaniem i budową odcinka Siemianice - Gotartów zainteresowanych jest ośmiu wykonawców. Wartość najniższej oferty to 523 152 279 zł, a najwyższej 976 661 651,91 zł, przy budżecie wynoszącym 795 413 054,10 zł. Na trzeci odcinek, Gotartów - początek obwodnicy Olesna również wpłynęło osiem ofert, o wartości od 389 604 063 zł do 664 922 467,38 zł. Kosztorys dla tego odcinka opiewał na 567 599 363,89 zł.

Zakończenie postępowania przetargowego planowane jest w I kwartale 2024 r.  Inwestycja realizowana będzie w latach 2024 - 2028 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Dzięki nim w nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Toyota C-HR 2024 - pierwsza jazdaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas