Autostrada A2 będzie miała nawet 8 pasów. To nowa najszersza droga w Polsce

Maciej Olesiuk

Maciej Olesiuk

Aktualizacja

Autostrada A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią to jeden z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w naszym kraju. W związku z tym drogowcy podejmują działania mające na celu rozbudowę o kolejne pasy. Dla tych, którzy z niecierpliwością oczekują, kiedy w końcu ruszą prace, jest dobra wiadomość. Z najnowszych informacji wynika, że nastąpi to wcześniej niż planowano.

Umowa na rozbudowę A2 między Warszawą i Łodzią może być podpisana wcześniej.
Umowa na rozbudowę A2 między Warszawą i Łodzią może być podpisana wcześniej.GDDKiA

Kiedy przebudowa A2? Inwestycja ruszy wcześniej

Kwestia poszerzenia istniejącego odcinka autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią podnoszona jest od 2022 roku. Powoli jednak inwestycja nabiera rozpędu. W październiku 2024 roku do wojewody łódzkiego i mazowieckiego trafiły wnioski o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na poszerzenie autostrady. Jeszcze do niedawna przedstawiciele łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informowali, że ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót w terenie zaplanowane jest na drugą połowę 2025 roku, zaś podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie prac n pierwszą połowę 2026 r. Z najnowszych informacji wynika jednak, że cały proces może przyspieszyć.

Rozpisanie przetargu na rozbudowę odcinka ma nastąpić jeszcze w pierwszym półroczu 2025 roku – poinformował portal rynekinfrastruktury.pl rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA, Maciej Zalewski. To jednak nie wszystko. Przedstawiciel zarządcy drogi dodał, że do końca tego roku powinno nastąpić także podpisanie umów z wyłonionymi wykonawcami.

Nawet osiem pasów na autostradzie A2

Łącznie na przebudowę czeka 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmą prace na wysokości węzła Łódź Północ (skrzyżowanie A1 z A2). Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od wspomnianego już węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy na odcinku od węzła Pruszków do węzła Konotopa (ok. 4,7 km). W efekcie po ukończeniu rozbudowy A2 przejęłaby miano najszerszej autostrady (czyli najdłuższego odcinka z większą liczbą pasów niż dwa) w naszym kraju od A1. Dzierżąca obecnie ten tytuł A1 oferuje trzy pasy w każdym kierunku na odcinku 82 km - między Tuszynem i Częstochową.

Warto jednak dodać, że najszerszą trasą w Polsce, przywodzącą na myśl amerykańskie autostrady, jest droga ekspresowa S2. Na fragmencie należącym do Południowej Obwodnicy Warszawy, a dokładniej przy węźle Opacz, mamy do dyspozycji aż 14 pasów ruchu (licząc z pasami łącznikowymi).

Dlaczego rozbudowa autostrady A2 jest taka ważna?

Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to niezwykle ważna kwestia nie tylko dla zwykłych kierowców, ale także dla firm transportowych. Wszystko dlatego, że jest to jeden z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w naszym kraju. Jak wskazują wyniki ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, liczba pojazdów poruszających się każdego dnia pomiędzy Łodzią i Warszawą, w zależności od miejsca i pory dnia, waha się od przeszło 50 tys. do blisko 100 tys. Drogowcy prognozują oczywiście, że ruch na tym odcinku będzie tylko coraz większy.

Jak zapowiadał jeszcze w zeszłym roku łódzki oddział GDDKiA, rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych zadań drogowych. Przede wszystkim dlatego, że prace prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu drogowego. To zaś oznacza konieczność opracowania i wdrożenia skomplikowanej organizacji ruchu, która zapewni płynny przejazd pojazdów. Co więcej, przez cały czas trwania prac GDDKiA planuje utrzymanie po dwóch pasów ruchu w obu kierunkach.

Wjechała na ekspresówkę "pod prąd". Odpowie przed sądemPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas