110-tonowy kolos przemykał drogami pod osłoną nocy

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego i policji zatrzymali do kontroli drogowej ciągnik siodłowy przewożący na naczepie potężną koparkę. Kierowca liczył, że nocą uda mu się pokonać trasę, nie wzbudzając zainteresowania służb.

Kierowca liczył na to, że przejazd nocą pozwoli uniknąć kontroli
Kierowca liczył na to, że przejazd nocą pozwoli uniknąć kontroliITD

W nocy z poniedziałku na wtorek (6-7 czerwca), na jednej z ulic Bydgoszczy, funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego i policji zatrzymali do kontroli drogowej 11-osiowy zestaw ciężarowy, którym przewożono dużych rozmiarów koparkę gąsienicową.

Tzw. "gabaryt" zainteresował patrol, ponieważ poruszał się bez wymaganego pilotażu i - jak się później okazało - bez zezwolenia od zarządców dróg.

Ważył 110 ton, był za długi i za szeroki

Inspektorzy skierowali ciężarówkę do punktu kontrolnego, aby sprawdzić jej rzeczywistą masę. Zestaw z przewożonym ładunkiem ważył 110,4 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Ogromny tonaż spowodował też przekroczenia dozwolonych nacisków niemal wszystkich osi zespołu pojazdu na drogę. Naciski poszczególnych osi naczepy wynosiły od 12,4 t do 12,6 t. Zgodnie z przepisami naciski na osi nie powinny przekraczać 8 t.

Ponadto ciężarówka z ładunkiem była za długa i za szeroka. Długość wynosiła 27,75 m zamiast dopuszczalnych 16,5 m. Z kolei szerokość wnosiła 4,35 m zamiast 2,55 m. W takim przypadku zestaw powinien być pilotowany przez co najmniej dwa pojazdy oznakowane jako "pilot".

Przejazd tylko za zezwoleniem

Przewoźnik nie miał również żadnego zezwolenia na poruszanie się pojazdem nienormatywnym po drogach publicznych, tymczasem transport tak dużej i ciężkiej koparki powinien odbywać się na podstawie zezwolenia kat. V. Zgodę taką muszą wyrazić wszyscy zarządcy dróg na planowanej trasie przejazdu. Chodzi tutaj przede wszystkim o zapewnienie bezpieczeństwa innym użytkownikom ruchu drogowego oraz m.in. wytrzymałość i stan techniczny mostów i wiaduktów, których konstrukcje mają określoną nośność.

Zestaw ważył 110 ton, był za długi i za szerokiITD

Po zakończonej kontroli, inspektorzy skierowali zestaw na wyznaczony parking strzeżony. Zostanie na nim do czasu wyznaczenia bezpiecznej trasy przejazdu i uzyskania przez przewoźnika zezwolenia na przejazd.

Kierowcę ukarano mandatem karnym. Za stwierdzone nieprawidłowości przedsiębiorcy grozi 18 tys. zł kary.

***

Citroen CX - co czyniło go wyjątkowym?INTERIA.PL
ITD
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas