11 km za 200 milionów. Wiadomo, kto zbuduje drogę do elektrowni jądrowej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wybór wykonawcy dla odcinka drogi krajowej prowadzącej do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Za niemal 200 mln złotych powstanie trasa łącząca drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6.

W skrócie
- GDDKiA ogłosiła wybór wykonawcy dla drugiego odcinka drogi prowadzącej do polskiej elektrowni jądrowej.
- Trasa połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6.
- Nowa droga zwiększy przepustowość i poprawi bezpieczeństwo oraz komfort podróży.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
GDDKiA ogłosiła kolejny istotny etap w realizacji drogi krajowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej "Lubiatowo-Kopalino". Całość inwestycji podzielono na dwa odcinki: pierwszy, o długości około 11 km, przebiegać będzie od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213, a drugi - liczący około 15 km - połączy DW213 z węzłem Łęczyce na trasie S6.
Wybrano wykonawcę drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej
W przypadku pierwszego odcinka między Lubiatowem a drogą wojewódzką nr 213, umowę podpisano w kwietniu bieżącego roku. Realizacją 11-kilometrowej trasy zajmuje się konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Dla drugiego etapu, obejmującego odcinek od DW213 do węzła Łęczyce na S6, spośród jedenastu złożonych ofert wybrano najkorzystniejszą, którą przedstawiło konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones.
Nowa droga skróci czas przejazdu do nadmorskich miejscowości
Odcinek między drogą wojewódzką nr 213 a węzłem Łęczyce na trasie S6 zostanie poprowadzony nowym śladem, który bezpośrednio połączy przyszłą elektrownię z trasą ekspresową. Dla obu etapów inwestycji zaplanowano jednojezdniową drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w układzie 1x2, a projektanci przygotowali dwa warianty przebiegu trasy. Jako preferowany wskazano wariant nr 2, omijający miejscowość Choczewko i biegnący bliżej Kurowa.
Budowana droga krajowa ma klucz owe znaczenie nie tylko dla przyszłej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo, ale także dla całego regionu. GDDKiA podkreśla, że nowa trasa znacząco usprawni dojazd do strategicznej inwestycji, zwiększy przepustowość układu drogowego i odciąży lokalne drogi. Skorzystają z niej również turyści, dla których stanie się wygodną alternatywą w drodze nad morze, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym. Inwestycja ma także poprawić bezpieczeństwo oraz komfort podróżnych.
Otwarcie drogi do elektrowni jądrowej już w 2029 roku
Prace projektowe i roboty budowlane związane z nową drogą krajową do elektrowni jądrowej mają zakończyć się w ciągu 35 miesięcy od podpisania umowy, nie licząc przerw zimowych (16 grudnia - 15 marca). GDDKiA planuje zawarcie umowy jeszcze w II kwartale 2025 roku, co pozwoliłoby zakończyć inwestycję w II kwartale 2029 roku.