Alternatywa dojazdu nad Bałtyk i droga do elektrowni. Rekord liczby ofert
Aż trzynaście firm wzięło udział w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”. Nowa trasa to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców okolicznych terenów. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Spis treści:
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce zostanie wybudowana w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, a jej budowa rozpocznie się w 2028 roku. Inwestycja, której szacowany koszt wynosi około 150 miliardów złotych, będzie realizowana w technologii AP1000 firmy Westinghouse. Elektrownia obejmie trzy bloki z reaktorami jądrowymi o łącznej mocy 3,75 GW.
Wkrótce ruszą prace nad drogą do polskiej elektrowni
W sierpniu 2024 roku w gminie Choczewo na Pomorzu, na obszarze pomiędzy wsiami Sasino, Słajszewo i Kopalino ruszyły prace terenowe, które zwiększą dotychczasową wiedzę na temat warunków geologicznych i hydrogeologicznych w lokalizacji elektrowni. W tym samym terminie GDDKiA ogłosiła także przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej, której ślad będzie prowadził bezpośrednio do obiektu.
Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (około 11 km), a drugi od DW213 do węzła Łęczyce na trasie S6 (około 15 km). Ponadto, w ramach budowy odcinka S6 Leśnice - Bożepole Wielkie powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6. W trakcie przetargu drogowcy odpowiedzieli na ponad tysiąc pytań, co umożliwiło potencjalnym wykonawcom dokładne przygotowanie ofert. Liczba złożonych propozycji okazała się wyjątkowo wysoka.
Od S6 do elektrowni. O realizację projektu walczy 13 firm
Aż 13 firm zgłosiło swoje oferty na realizację pierwszego odcinka drogi prowadzącej do elektrowni jądrowej. Najtańszą propozycję, opiewającą na ponad 177 mln zł, przedstawiło konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Najdroższą ofertę, wynoszącą 251 mln zł, złożyła firma Fabe Polska.
Jak zaznaczają drogowcy, głównym kryterium oceny ofert będzie łączny koszt budowy. Dodatkowo uwzględnione zostaną pozacenowe aspekty, takie jak wydłużenie okresu gwarancji jakości dla ekranów akustycznych wraz z ich fundamentami, instalacji zasilających, konstrukcji wsporczych oraz obiektów mostowych wraz z ich wyposażeniem.
Nowa droga to alternatywa dojazdu nad Bałtyk
Budowa drogi krajowej prowadzącej do elektrowni jądrowejto jednak nie tylko inwestycja o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Nowa trasa usprawni układ komunikacyjny, zmniejszy obciążenie lokalnych dróg oraz skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Dodatkowo poprawi bezpieczeństwo oraz komfort podróżnych, a w sezonie turystycznym stanie się alternatywną trasą nad Bałtyk.
Całość prac projektowych i budowlanych, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, ma zostać ukończona w ciągu 31 miesięcy od podpisania umowy. Okres zimowy (od 16 grudnia do 15 marca) nie będzie wliczany do czasu realizacji. Podpisanie umowy planowane jest na II kwartał 2025 roku, co umożliwi zakończenie budowy w II kwartale 2028 roku.