Najważniejsza inwestycja w woj. pomorskim. Zapadła ważna decyzja
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otrzymaniu decyzji w sprawie budowy drugiego odcinka trasy do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”. Fragment połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na S6 poprawiając bezpieczeństwo oraz ograniczając lokalny ruch transportowcy.
W sierpniu 2024 r. ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, zlokalizowanej w gminie Choczewo. Inwestycja została podzielona na dwie części od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Decyzja środowiskowa dla drugiego odcinka drogi do elektrowni
Oferty w przetargu na realizację pierwszego odcinka poznaliśmy w styczniu 2025 roku. Swoje propozycję złożyło aż 13 firm budowalnych. Najtańszą propozycję, opiewającą na ponad 177 mln zł, przedstawiło konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Teraz Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję środowiskową dla drugiego odcinka trasy.
Odcinek łączący drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na trasie S6 zostanie zaprojektowany w nowym przebiegu, łącząc powstającą S6 z elektrownią. Dla obu fragmentów jednojezdniowej drogi klasy GP o układzie 1x2 przygotowano dwa warianty trasy o takim samym poziomie szczegółowości. We wnioskach o zgodę na budowę jako preferowany wskazano wariant 2, w którym droga omija Choczewko i przebiega bliżej Kurowa.
Następnym etapem będzie wybór wykonawców robót w systemie „Projektuj i buduj” dla każdego z zadań. Będą oni odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego oraz przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Po otrzymaniu zgody wydanej przez Wojewodę Pomorskiego rozpoczną się prace budowlane.
Nowa droga skróci czas przejazdu i poprawi bezpieczeństwo
GDDKiA podkreśla, że budowa drogi krajowej prowadzącej do elektrowni jądrowej to inwestycja o znaczeniu nie tylko strategicznym, ale także istotna dla mieszkańców regionu. Nowa trasa poprawi przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży lokalne drogi i skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz ograniczy negatywny wpływ transportu na otoczenie i warunki życia mieszkańców. W sezonie turystycznym stanie się również ważną alternatywą dojazdu nad Bałtyk.