Reklama

Wybierasz się do Niemiec? Zła wiadomość. Będziesz płacić

Minister transportu Niemiec Peter Ramsauer zapowiedział wprowadzenie w kraju opłat za korzystanie z autostrad przez samochody osobowe.

Liberalna FDP, koalicjant rządzących partii chadeckich CDU/CSU, zaprotestowała natychmiast przeciwko tym planom.

Reklama

"Mój projekt finansowania infrastruktury transportowej jest gotowy i leży już od tygodni w szufladzie. Propozycja dotyczy również myta dla samochodów osobowych" - powiedział Ramsauer w wywiadzie dla ukazującej się w niedzielę gazety "Bild am Sonntag"; wywiad streściła w sobotę agencja dpa.

Minister zasugerował, że najlepszym rozwiązaniem byłyby naklejane na szyby papierowe winiety. "Można je szybko wprowadzić, niewiele kosztują i znanę są Niemcom z innych krajów, jak choćby z Austrii" - wyjaśnił polityk bawarskiej CSU. Zastosowanie elektronicznych urządzeń, współpracujących z satelitą, byłoby jego zdaniem bardziej kosztowne i trudniejsze do wprowadzenia.

Ramsauer wyraził nadzieję, że wszyscy koalicjanci tworzący rząd Angeli Merkel zaakceptują proponowane rozwiązanie. Pierwsza dyskusja mogłaby odbyć się już 4 czerwca. Najważniejsze jest to, by wszystkie wpływy z myta poszły na budowę dróg uniemożliwiających nadmierną emisję hałasu - dodał Ramsauer.

FDP natychmiast zaprotestowała przeciwko opłatom za korzystanie z autostrad. Moja partia jest przeciwna "wyciąganiu ludziom pieniędzy z kieszeni" - powiedział sekretarz generalny liberałów Patrick Doering. Państwo nie potrzebuje więcej pieniędzy lecz powinno wyznaczyć właściwe priorytety w polityce - dodał polityk FDP. Sprzeciw wyraził też Europejski Automobilklub (ACE).

Według agencji dpa Ramsauer poszukuje dodatkowych źródeł finansowania dla projektów infrastrukturalnych, których realizacja została zamrożona ze względu na kryzys. Do roku 2015 na rozbudowę sieci dróg i tras kolejowych przeznaczono 41 mld euro, czyli o 16 mld mniej niż początkowo planowano.

Od 2005 roku obowiązują w Niemczech opłaty za korzystanie z autostrad przez samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 12 ton. W ubiegłym roku myto rozszerzona na drogi z czterema pasami ruchu, stanowiące dojazd do autostrad.

PAP

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: wiadomość

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje