Reklama

Chcesz 3-letnie auto? Każde ma usterkę...

W Europie, za najbardziej miarodajne statystyki awaryjności uznawane są zestawienia przygotowywane przez Dekrę i ADAC.

W Stanach Zjednoczonych podobnym wyznacznikiem usterkowości pojazdów używanych jest ranking VDS (Vehicle Dependability Study). Jak poinformowała firma analityczna J. D Power & Associates, w tym roku prestiżowy tytuł najmniej usterkowej marki przypadł rodzimemu (czyli amerykańskiemu) producentowi.

W badaniu skupiono się na częstotliwości występowania różnego rodzaju usterek (kierowca może zaznaczyć przeszło 200 pozycji) dotyczących układów: jednego, napędowego i hamulcowego. Pod uwagę brano również niedomagania wyposażenia czy usterki (korozję) nadwozia.

Reklama

Końcowy raport sporządzono na podstawie niemal 44 tysięcy ankiet wypełnionych przez amerykańskich kierowców jeżdżących samochodami z rocznika 2008.

Pierwsze miejsce w badaniu uzyskała marka Lincoln. Na 100 pojazdów tego producenta przypadało średnio 101 usterek, czyli średnio każde auto miało usterkę. Na drugim stopniu podium sklasyfikowano Lexusa z wynikiem 109 usterek na 100 pojazdów. Trzecie miejsce przypadło marce Jaguar - w brytyjskich autach zanotowano średnio 112 usterek na 100 pojazdów.

Na dalszych miejscach uplasowały się: Porsche (114 usterek), Toyota (122 usterki), Acura (123 usterki), Buick (125 usterek), Mercedes (128 usterek) i Cadillac (130 usterek). Pierwszą dziesiątkę najmniej awaryjnych marek zamyka koreański Hyundai z wynikiem 132 usterek na 100 samochodów.

Chociaż wynik najlepszego w zestawieniu Lincolna, wynoszący średnio nieco ponad jedną usterkę na jeden samochód, w przypadku 3-letnich pojazdów nie brzmi zbyt optymistycznie, w badaniu producenci uzyskali najlepszy rezultat w historii. Tegoroczna średnia wyniosła bowiem 150 usterek na 100 samochodów, czyli o 20 mniej niż rok temu.

Zdaniem J. D. Power & Associates, w ostatniej dekadzie jakość pojazdów oferowanych na rynku amerykańskim poprawiała się w średnim tempie 8 procent rocznie. Ostatnio proces ten został jednak zahamowany. Na istotnie spowolnienie - podobnie jak w przypadku pojazdów europejskich - wpływa stosowana na coraz szerszą skale elektronika. Duża część problemów zgłaszanych przez amerykańskich kierowców dotyczyła osprzętu elektronicznego, w tym systemów nagłośnienia, nawigacji czy różnego rodzaju czujników (np. monitorowania ciśnienia powietrza w oponach).

Najwięcej nagród w poszczególnych klasach zebrał koncern Toyota. Za świetne wyniki wyróżniono modele: 4runner, prius, sienna, tacoma, scion i tundra. Nagrodę w swojej klasie otrzymał również lexus RX.

Cztery nagrody trafiły w ręce przedstawicieli Ford Motor Company. W badaniu wyróżniono modele: fusion i mustang oraz produkowane przez Lincolna: MKZ i nawigator. Trzy wyróżnienia - za buicka lucerne, cadillaca DTS i chevroleta tahoe trafiły do General Motors. Honda Motors Company wyróżniona została za: acure RL, hondę CR-V i hondę fit. Pierwsze miejsca w poszczególnych kategoriach przyznano również: BMW X3, mazdzie MX5 i mercedesowi CLK.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama