Audi Q8 concept - nowy topowy SUV
Na stoisku Audi w Detroit zobaczyć można koncepcyjny model o nazwie Q8. Pojazd zdradza kształty i rozwiązania techniczne, których możemy się spodziewać w nadchodzącym, topowym, SUVie niemieckiego producenta.
Nadwozie Audi Q8 concept mierzy 5,02 długości, 2,04 m szerokości i 1,7 m wysokości. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest ośmiokątna osłona chłodnicy singleframe z kratownicą o strukturze plastra miodu. Wysokość podkreśla sześć pionowych, podwójnych żeber. Poszczególne jednostki oświetleniowe mają szklane osłony, jednak reflektory jako całość, mają formę otwartą. Niebieska, laserowa sygnatura świateł mijania i świateł drogowych w kształcie litery X podkreśla, że w modelu zastosowano cyfrową technikę laserowego oświetlenia Matrix.
Wnętrze Audi Q8 concept oferuje przestrzeń dla czterech osób, a pojemność bagażnika wynosi 630 litrów. Sportowe fotele przednie oraz oba pojedyncze fotele z tyłu składają się z segmentów sprawiających wrażenie osobnych brył geometrycznych. Pozioma aluminiowa klamra dzieli oparcia foteli na wysokości linii okien.
Informacje i polecenia wyświetlane są przede wszystkim na dotykowych ekranach, a także w Audi virtual cockpit future i na analogowym wyświetlaczu danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Wszystkie pozostałe wyświetlacze to ekrany dotykowe. Dużą zaletą tej koncepcji jest bezpośrednia, szybka i intuicyjna obsługa. Kierowca wybiera każdą funkcję dokładnie tam, gdzie ją widzi.
Do sterowania funkcjami infotainment i ustawieniami pojazdu służy wyświetlacz systemu MMI, zamontowany pośrodku tablicy rozdzielczej. Wyświetlacz klimatyzacji umieszczono na ułożonym pod kątem panelu konsoli środkowej. Podczas obsługi wyświetlacza, nadgarstek kierowcy spoczywa wygodnie na krótkiej i płaskiej dźwigni zmiany biegów ośmiostopniowej, automatycznej przekładni tiptronic. Gdy czujniki w fotelu rozpoznają, że na przednim siedzeniu usiadł pasażer, ekran dotykowy wyświetla ustawienia klimatyzacji specjalnie dla niego. Gdy kierowca podróżuje samotnie, funkcja ta nie jest dostępna. Inny ekran dotykowy zarezerwowano do obsługi świateł.
Zgodnie z panującą modą Audi Q8 concept jest pojazdem hybrydowym typu plug-in. Silnik spalinowy to jednostka 3.0 TFSI generująca moc 333 KM i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Silnik elektryczny ma 136 KM i moment obrotowy 330 Nm. Zintegrowano go - poprzez sprzęgło - z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Cały system generuje łączną moc 450 KM i moment obrotowy 700 Nm.
Audi Q8 concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h. Zdaniem producenta - wg normy NEDC - samochód zużywa średnio 2,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Prąd magazynowany jest w montowanym z tyłu akumulatorze litowo-jonowym zbudowanym ze 104 ogniw pryzmatycznych. Jego pojemność - 17,9 kWh, umożliwia pokonanie maksymalnie 60 km w trybie jazdy elektrycznej, a łączny zasięg, z pracującym silnikiem TFSI, wynosi nawet 1000 km. Pełne ładowanie mocą wyjściową 7,2 kW, trwa około dwóch i pół godziny.
Moc hybrydowego napędu przesyłana jest na jezdnię za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. Podczas pokonywania zakrętów napęd współpracuje z systemem selektywnego rozkładu momentu obrotowego pomiędzy kołami. System przyhamowuje minimalnie koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zwiększając w ten sposób dynamikę i stabilność samochodu. Auto wyposażono ponadto w adaptacyjne zawieszenie sportowe - adaptive air suspension sport o regulowanej twardości i prześwicie. Oś przednia i tylna, to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe. Duże koła mające 23 cale wyposażono w opony o rozmiarze 305/35. Auto otrzymało też ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 20 cali.