Polska marka zdetronizowana. Teraz w Europie rządzą Chińczycy
Solaris nie jest już największym producentem elektrycznych autobusów w Europie. Marka z Bolechowa utrzymała się na pozycji lidera rankingu zaledwie przez rok. Na autobusowym rynku Starego Kontynentu coraz mocniej rozpychają się Chińczycy.
Rynek autobusów elektrycznych w Europie zanotował w ubiegłym roku wzrost o ponad jedną czwartą. Z danych branżowego serwisu sustainable-bus.com wynika, że liczba rejestracji - 4152 - była aż o 26 proc. wyższa niż w roku 2021. Dość niespodziewanie na pozycji lidera objawił się nowy zawodnik.
Elektryki z Chin zalały europejskie miasta
Pierwsze miejsce pod względem rejestracji elektrycznych autobusów w Europie zajęła w ubiegłym roku chińska marka Yutong. Wynik 479 sprzedanych wozów oznacza wzrost zainteresowania nabywców o - uwaga - 58 proc.
Drugie miejsce również przypadło w udziale producentowi z Chin. Chodzi o chińsko-brytyjską markę BYD-ADL, która zanotowała 465 rejestracji czyli o 24 proc. więcej niż przed rokiem.
Najniższy stopień podium - z wynikiem 405 zarejesrtowanych pojazdów (+21 proc. rok do roku) - zajął Mercedes.
Ubiegłoroczny lider rankingu sprzedaży - Solaris - zanotował 342 rejestracje autobusów bateryjnych, co oznacza, że popyt na wozy z Bolechowa spadł w skali roku o 12 proc.
W rankingu za anno domini 2022 Solaris uplasował się na 6. pozycji ustępując jeszcze markom Iveco Bus (347 rejestracji, +26 proc. rok do roku) i VDL (344 rejestracje, +93 proc.).
Warto jeszcze dodać, że zaraz za Solarisem - z wynikiem 322 sprzedanych pojazdów - uplasował się kolejny producent z Chin - marka BYD. Oznacza to, że wraz z BYD-ADL chiński gigant motoryzacyjny sprzedał w Europie aż 801 elektrycznych autobusów!
Solaris za burtą, ale są powody do radości
W dziesiątce największych dostawców elektrycznych autobusów w Europie tylko Solaris zanotował spadek rejestracji w stosunku do wyniku z ubiegłego roku. Trzeba jednak wiedzieć, że zestawienie sustainable-bus.com uwzględnia wyłącznie autobusy bateryjne, a marka z Bolechowa wyrasta właśnie na pierwszą w Europie siłę wśród producentów wozów z ogniwami paliwowymi. W ubiegłym roku Solaris wyprodukował 54 takie pojazdy, co odpowiada ponad połowie z całego - liczącego 99 rejestracji - europejskiego rynku anno domini 2021.
Wodorowe Solarisy Urbino 12 hydrogen można już spotkać m.in. na ulicach włoskiego Bolzano, Kolonii i Wuppertal w Niemczech, w regionie Holandia Południowa oraz w Koninie w Polsce. Zamówienia na 12-metrowe wodorowce Solarisa złożyły też np.
- Palma de Mallorca,
- Wiedeń,
- Bratysława,
- Lublin,
- Poznań.
***