Polska marka zdetronizowana. Teraz w Europie rządzą Chińczycy

Solaris nie jest już największym producentem elektrycznych autobusów w Europie. Marka z Bolechowa utrzymała się na pozycji lidera rankingu zaledwie przez rok. Na autobusowym rynku Starego Kontynentu coraz mocniej rozpychają się Chińczycy.

Rynek autobusów elektrycznych w Europie zanotował w ubiegłym roku wzrost o ponad jedną czwartą. Z danych branżowego serwisu sustainable-bus.com wynika, że liczba rejestracji - 4152 - była aż o 26 proc. wyższa niż w roku 2021. Dość niespodziewanie na pozycji lidera objawił się nowy zawodnik. 

Elektryki z Chin zalały europejskie miasta

Pierwsze miejsce pod względem rejestracji elektrycznych autobusów w Europie zajęła w ubiegłym roku chińska marka Yutong. Wynik 479 sprzedanych wozów oznacza wzrost zainteresowania nabywców o - uwaga - 58 proc.

Drugie miejsce również przypadło w udziale producentowi z Chin. Chodzi o chińsko-brytyjską markę BYD-ADL, która zanotowała 465 rejestracji czyli o 24 proc. więcej niż przed rokiem.

Reklama

Najniższy stopień podium - z wynikiem 405 zarejesrtowanych pojazdów (+21 proc. rok do roku) - zajął Mercedes.

Ubiegłoroczny lider rankingu sprzedaży - Solaris - zanotował 342 rejestracje autobusów bateryjnych, co oznacza, że popyt na wozy z Bolechowa spadł w skali roku o 12 proc.

W rankingu za anno domini 2022 Solaris uplasował się na 6. pozycji ustępując jeszcze markom Iveco Bus (347 rejestracji, +26 proc. rok do roku) i VDL (344 rejestracje, +93 proc.).

Warto jeszcze dodać, że zaraz za Solarisem - z wynikiem 322 sprzedanych pojazdów - uplasował się kolejny producent z Chin - marka BYD. Oznacza to, że wraz z BYD-ADL chiński gigant motoryzacyjny sprzedał w Europie aż 801 elektrycznych autobusów!

Solaris za burtą, ale są powody do radości

W dziesiątce największych dostawców elektrycznych autobusów w Europie tylko Solaris zanotował spadek rejestracji w stosunku do wyniku z ubiegłego roku. Trzeba jednak wiedzieć, że zestawienie sustainable-bus.com uwzględnia wyłącznie autobusy bateryjne, a marka z Bolechowa wyrasta właśnie na pierwszą w Europie siłę wśród producentów wozów z ogniwami paliwowymi. W ubiegłym roku Solaris wyprodukował 54 takie pojazdy, co odpowiada ponad połowie z całego - liczącego 99 rejestracji - europejskiego rynku anno domini 2021.

Wodorowe  Solarisy Urbino 12 hydrogen można już spotkać m.in. na ulicach włoskiego Bolzano, Kolonii i Wuppertal w Niemczech, w regionie Holandia Południowa oraz w Koninie w Polsce. Zamówienia na 12-metrowe wodorowce Solarisa złożyły też np.

  • Palma de Mallorca,
  • Wiedeń,
  • Bratysława,
  • Lublin,
  • Poznań.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy