Mercedes klasy G ma 30 lat!
W tym roku Mercedes świętuje 30. rocznicę wprowadzenia do produkcji klasy G.
Samochód ten debiutował w 1979 roku i w niemal niezmienionej stylistycznie formie przetrwał w produkcji 30 lat! Przez ten czas z fabryk wyjechało ponad 200 tys. egzemplarzy tego auta. Klasa G to najdłużej produkowany model w całej historii Mercedesa.
Samochód ten m.in. zwyciężył w rajdzie Paryż - Dakar, a także był pojazdem na bazie którego zbudowano papamobile dla Jana Pawła II.
Historia G-klasy rozpoczęła się w 1972 roku, gdy Daimler podpisał umowę o współpracy z austriacką firmą Steyr-Daimler-Puch. W 1975 roku podjęto decyzje o wybudowaniu nowej, wspólnej fabryki w Grazu, gdzie do dzisiaj produkowana jest klasa G.
W momencie debiutu terenowy mercedes oferowany był z silnikami o mocach od 72 do 150 KM, jako kabriolet z krótkim rozstawem osi i kombi - z krótkim i długim rozstawem osi. Przez następne 10 lat samochód był stopniowo modernizowany, aż w 1989 roku pojawiła się druga generacja klasy G. Samochód otrzymał nowy napęd wszystkich kół, blokady dyferencjałów (przedniego, tylnego i centralnego), w opcji dostępny był ABS. Całkowicie zmieniono wnętrze, które stało się bardziej komfortowe.
W 2001 roku samochód wyposażono w elektronicznie elementy zwiększające bezpieczeństwo: układ stabilizacji jazdy, kontroli napędu wszystkich koł oraz asystenta hamowania.
Obecnie klasa G jest oferowana w trzech wariantach nadwoziowych (kombi o krótkim i długim rozstawie osi oraz kabriolet). Do napędu może służyć silnik V6 CDI o mocy 224 KM i momencie 540 Nm lub 5.5-litrowa benzynowa jednostka V8 o mocy 388 KM i momencie 530 Nm. Tylko jako czterodrzwiowe kombi z długim rozstawem osi oferowane jest G55 AMG, pod którego maską pracuje doładowane V8 o mocy 507 KM i momencie 700 Nm.
Ponadto dostępna jest wersja specjalna G-Guard. Bazujący na G500 kombi samochód jest opancerzony w klasie B6 lub B7, co oznacza, że jest odporny na ostrzał z broni krótkiej i długiej, wytrzymuje również eksplozję małych ładunków wybuchowych.
Dla uczczenia 30. urodzin klasy G Mercedes przygotował dwie wersje rocznicowe: Edition30 i Edition30.PUR. Ta druga, napędzana dieslem z nadwoziem kombi o długim rozstawie osi przeznaczona została do eksploatacji w najtrudniejszym terenie. Klienci mogą dokupić opcjonalne pakiety off-road, obejmujące m.in. osłonę chłodnicy i świateł, maskę silnika po której można chodzić, bagażnik dachowy, czy specjalne terenowe koła.
Z kolei Editon30 to auto również z nadwoziem kombi o długim rozstawie osi, ale napędzane jednostką benzynową. Od innych G500 wyróżnia się specjalną czarną barwą nadwozia, unikalnym wzorem felg oraz wykończeniem wnętrza.
Edition30.PUR kosztuje w Niemczech niemal 60 tys. euro, a Edition30 - niespełna 100 tys. euro.