Citroen C4
Citroen C4 to kompaktowy wóz segmentu C, który pojawił się na rynku w 2004 roku. Pierwsza generacja wyróżnia się charakterystycznym, okrągłym nadwoziem i znakomitym poziomem bezpieczeństwa. Pojazd jako jeden z niewielu zyskał wszystkie 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.
Citroen C4 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
2004
Citroen C4 to kompaktowy wóz segmentu C, który pojawił się na rynku w 2004 roku. Pierwsza generacja wyróżnia się charakterystycznym, okrągłym nadwoziem i znakomitym poziomem bezpieczeństwa. Pojazd jako jeden z niewielu zyskał wszystkie 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.
Historia Citroena C4
Citroen C4 trafił do sprzedaży w 2004 roku, a już rok później zajął drugie miejsce w konkursie „Europejski Samochód Roku 2005”. Z kolei w 2006 roku zaprojektowany przez Donatana CoCo Citroen C4 zwyciężył w plebiscycie „World Car Design of The Year”.
Projektanci pojazdu na przestrzeni kolejnych generacji zrezygnowali z charakterystycznych, obłych kształtów nadwozia na rzecz ostrzejszych i bardziej kanciastych linii.
Citroen C4 – generacje
Pierwsza generacja Citroena C4 (2004–2010) zastąpiła model Xsara i jest konstrukcyjnie zbliżona do Peugeota 208.
Pojazd zadebiutował jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, 3-drzwiowe coupé i 5-drzwiowy sedan (przeznaczony na rynek chiński, brazylijski i sprzedawany w kilku wybranych krajach Europy).
Samochód zyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Jest to zasługa m.in. bogatego wyposażenia wspierającego bezpieczeństwo kierowcy, w tym: doświetlających zakręty lamp ksenonowych, systemów zapobiegających zasypianiu kierowcy, systemów informujących o zmianie pasa ruchu i in.
W 2007 roku powstała wersja rajdowa (C4 WRC), a w 2008 roku pojazd przeszedł delikatny lifting obejmujący przód pojazdu, tylne lampy i wnętrze.
Druga generacja Citroena C4 (2010–2017) zrezygnowała z charakterystycznej bryły nadwozia. Zamiast tego samochód zyskał standardowe, kanciaste kształty. Na rynku europejskim produkowano wyłącznie 5-drzwiowego hatchbacka (w Chinach dodatkowo sedana). Pojazd stał się zauważalnie większy i pojemniejszy.
Trzecia generacja Citroena C4 (2020–) pojawiła się po 3 latach przerwy w produkcji serii C4. Samochód zyskał nową platformę (CMP) oraz wygląd agresywnego, awangardowego crossovera. Powstała też wersja w pełni elektryczna – ë-C4.
Citroen C4 – dane techniczne
- Citroen C4 I – pojemność silników: 1,4–2 l; moc silników: 88–180 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b i 5b, półautomatyczna 6b;
- Citroen C4 II – pojemność silników: 1,2–2 l; moc silników: 92–156 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b i 6b, półautomatyczna 6b;
- Citroen C4 III – pojemność silników: 1,2–1,5 l; moc silników: 102–156 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 6b, automatyczna 8b.
Citroen C4 – opinie kierowców
Opinie o Citroenie C4 różnią się w zależności od generacji. Pierwsza seria jest zdecydowanie chwalona za bezawaryjny silnik i zadowalającą dynamikę jazdy, nawet przy niezbyt mocnych jednostkach napędowych.
We francuskich pojazdach występują standardowo częste i drobne awarie elektroniki (np. zacinające się szyby, przepalające się żarówki). Kierowcy doceniają też unikalne rozwiązania w C4 I (wygląd nadwozia czy nieruchomą część kierownicy). W skrócie – jest to pojazd dobry do jazdy na co dzień, który nie uchronił się od istotnych wad.
Druga generacja C4 jest zdecydowanie większa i pojemniejsza, mimo że już w poprzednich modelach kierowcy uznawali ten pojazd za przestronny. Poprawiono w nim problemy z elektroniką. Częstą i znaną usterką jest za to kruszący się dość szybko pasek rozrządu. Fakt, że pływa on w oleju, sprawia, że jego resztki potrafią zatykać silnik. C4 II pali też mniej od poprzednika (do 7 l/ 100 km w mieście, a na trasie nawet mniej niż 4 l przy ekonomicznej jeździe).
Trzecia generacja C4 wizualnie znacznie różni się od poprzedników, co jest uważane za plus. Jest to też znacznie lżejsze i lepiej zaprojektowane pod względem aerodynamiki auto. Przekłada się to na niskie spalanie (mniej niż 7 l /100 km w cyklu mieszanym). Samochód jest uznawany za bardzo wygodny dzięki fotelom i hydraulicznej amortyzacji. Powróciły w nim jednak częste usterki elektroniki (losowe komunikaty o błędach, niedziałające czujniki itp.).
Temat Citroen C4 znajdziesz również w serwisie:
Citroen C4 - Wiadomości
-
Sprawdziłem nowe silniki w Citroenie C4, C4 X, C5 i C5 X. Gdzie te różnice?
Niedziela, 17 września (21:01)Citroen wprowadził ostatnio sporo nowości silnikowych do swoich modeli. Francuzi opracowali nowy napęd elektryczny, wprowadzili dodatkową hybrydę plug-in, a także stworzyli nową miękką... -
Citroen e-C4 i e-C4 X otrzymają nowe napędy. Będzie większa moc i zasięg
Czwartek, 4 maja (16:06)Francuski producent zdecydował się rozbudować ofertę modeli e-C4 i e-C4 X, wprowadzając nowy wariant elektrycznego napędu. Skutkiem jest nie tylko wyższa moc, ale także o ponad 17 proc.... -
Takiego modelu jeszcze nie było. Citroen C4 X z polskimi cenami
Środa, 16 listopada 2022 (11:28)Citroen rozszerza swoją gamę o zupełnie nowy model C4 X. Chociaż spokrewniony jest on "zwykłym" C4, jest od niego wyraźnie większy i uzupełnia lukę w gamie francuskiego producenta. -
Citroen C4 X - skrzyżowanie segmentów
Czwartek, 30 czerwca 2022 (14:28)Citroen zaprezentował właśnie nową wersję swojego kompaktowego modelu. Citroen C4 X nawiązuje do swojego większego brata i łączy w sobie cechy kilku segmentów. -
Citroen C4 po liftingu
Czwartek, 11 grudnia 2014 (09:09)Citroen zafundował kurację odmładzającą kompaktowemu modelowi C4. Lifting dla nikogo nie jest chyba zaskoczeniem - od debiutu obecnej generacji minęło już cztery lata. -
Citroen C4 Aircross. Francuz z Japonii
Wtorek, 3 grudnia 2013 (22:22)Ostatnio mieliśmy okazję testować nowy samochód należący do rodziny Citroena C4 - Aircross. To kompaktowy crossover, który ma bezpośrednio konkurować z Nissanem Qashqai. -
Stanął na podium i nie ma na starty
Środa, 17 listopada 2010 (10:00)Trzeci kierowca w rajdowych mistrzostwach świata sezonu 2010 Norweg Petter Solberg (Citroen C4 WRC) nie może spokojnie odpoczywać po trudach rywalizacji. Tak, jak rok i dwa lata temu, od... -
Wygrał mistrz
Niedziela, 14 listopada 2010 (17:28)Francuz Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC), który już wcześniej zapewnił sobie siódmy z rzędu tytuł, wygrał 66. Rajd Wielkiej Brytanii, ostatnią rundy mistrzostw świata w sezonie 2010.