Citroen C4

Citroen C4 to kompaktowy wóz segmentu C, który pojawił się na rynku w 2004 roku. Pierwsza generacja wyróżnia się charakterystycznym, okrągłym nadwoziem i znakomitym poziomem bezpieczeństwa. Pojazd jako jeden z niewielu zyskał wszystkie 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.
Citroen C4 - najważniejsze informacje
Citroen C4 zastąpił model Xsara. Opinie kierowców o aucie zależą od generacji. /materiały prasowe

Citroen C4 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2004

Citroen C4 to kompaktowy wóz segmentu C, który pojawił się na rynku w 2004 roku. Pierwsza generacja wyróżnia się charakterystycznym, okrągłym nadwoziem i znakomitym poziomem bezpieczeństwa. Pojazd jako jeden z niewielu zyskał wszystkie 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.

Historia Citroena C4

Citroen C4 trafił do sprzedaży w 2004 roku, a już rok później zajął drugie miejsce w konkursie „Europejski Samochód Roku 2005”. Z kolei w 2006 roku zaprojektowany przez Donatana CoCo Citroen C4 zwyciężył w plebiscycie „World Car Design of The Year”.

Projektanci pojazdu na przestrzeni kolejnych generacji zrezygnowali z charakterystycznych, obłych kształtów nadwozia na rzecz ostrzejszych i bardziej kanciastych linii.

Citroen C4 – generacje

Pierwsza  generacja Citroena C4 (2004–2010) zastąpiła model Xsara i jest konstrukcyjnie zbliżona do Peugeota 208. 

Pojazd zadebiutował jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, 3-drzwiowe coupé i 5-drzwiowy sedan (przeznaczony na rynek chiński, brazylijski i sprzedawany w kilku wybranych krajach Europy). 

Samochód zyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Jest to zasługa m.in. bogatego wyposażenia wspierającego bezpieczeństwo kierowcy, w tym: doświetlających zakręty lamp ksenonowych, systemów zapobiegających zasypianiu kierowcy, systemów informujących o zmianie pasa ruchu i in. 
W 2007 roku powstała wersja rajdowa (C4 WRC), a w 2008 roku pojazd przeszedł delikatny lifting obejmujący przód pojazdu, tylne lampy i wnętrze.

Druga generacja Citroena C4 (2010–2017) zrezygnowała z charakterystycznej bryły nadwozia. Zamiast tego samochód zyskał standardowe, kanciaste kształty. Na rynku europejskim produkowano wyłącznie 5-drzwiowego hatchbacka (w Chinach dodatkowo sedana). Pojazd stał się zauważalnie większy i pojemniejszy.

Trzecia generacja Citroena C4 (2020–) pojawiła się po 3 latach przerwy w produkcji serii C4. Samochód zyskał nową platformę (CMP) oraz wygląd agresywnego, awangardowego crossovera. Powstała też wersja w pełni elektryczna – ë-C4.

Citroen C4 – dane techniczne

  • Citroen C4 I – pojemność silników: 1,4–2 l; moc silników: 88–180 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b i 5b, półautomatyczna 6b;
  • Citroen C4 II – pojemność silników: 1,2–2 l; moc silników: 92–156 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b i 6b, półautomatyczna 6b;
  • Citroen C4 III – pojemność silników: 1,2–1,5 l; moc silników: 102–156 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 6b, automatyczna 8b.

Citroen C4 – opinie kierowców

Opinie o Citroenie C4 różnią się w zależności od generacji. Pierwsza seria  jest zdecydowanie chwalona za bezawaryjny silnik i zadowalającą dynamikę jazdy, nawet przy niezbyt mocnych jednostkach napędowych.

We francuskich pojazdach występują standardowo częste i drobne awarie elektroniki (np. zacinające się szyby, przepalające się żarówki). Kierowcy doceniają też unikalne rozwiązania w C4 I (wygląd nadwozia czy nieruchomą część kierownicy). W skrócie – jest to pojazd dobry do jazdy na co dzień, który nie uchronił się od istotnych wad.

Druga generacja C4 jest zdecydowanie większa i pojemniejsza, mimo że już w poprzednich modelach kierowcy uznawali ten pojazd za przestronny. Poprawiono w nim problemy z elektroniką. Częstą i znaną usterką jest za to kruszący się dość szybko pasek rozrządu. Fakt, że pływa on w oleju, sprawia, że jego resztki potrafią zatykać silnik. C4 II pali też mniej od poprzednika (do 7 l/ 100 km w mieście, a na trasie nawet mniej niż 4 l przy ekonomicznej jeździe).

Trzecia generacja C4 wizualnie znacznie różni się od poprzedników, co jest uważane za plus. Jest to też znacznie lżejsze i lepiej zaprojektowane pod względem aerodynamiki auto. Przekłada się to na niskie spalanie (mniej niż 7 l /100 km w cyklu mieszanym). Samochód jest uznawany za bardzo wygodny dzięki fotelom i hydraulicznej amortyzacji. Powróciły w nim jednak częste usterki elektroniki (losowe komunikaty o błędach, niedziałające czujniki itp.).

Temat Citroen C4 znajdziesz również w serwisie:

Citroen C4 - Wiadomości