Porównanie samochodów używanych: Citroen C4 II, Fiat Bravo, Opel Astra IV

Te trzy używane kompakty w cenie 25-30 tys. zł trzymają wyrównany, wysoki poziom. O ewentualnej przewadze decydują tylko szczegóły.

Porównanie używanych kompaktów
Porównanie używanych kompaktówMotor

CITROEN C4 IIlata produkcji: od 2010 r.ceny: od 23 000 zł

FIAT BRAVOlata produkcji: 2007-2014ceny: od 14 000 zł

OPEL ASTRA IVlata produkcji: 2009-2015ceny: od 23 000 zł

Różnice między kompaktowymi samochodami produkcji europejskiej nie są duże, co wynika z tego, że trudno jest zaoferować coś więcej przy tak silnej konkurencji cenowej. Dlatego rywalizujące w tym samym segmencie Citroen, Fiat i Opel z zewnątrz mogą wydawać się podobne.

Tajemniczy brak kombi

Citroen i Fiat same skazały się na pozostawanie samochodami drugiego wyboru - nie zaoferowano wyboru wersji nadwoziowych, ograniczając się do 5-drzwiowego hatchbacka. Brak kombi sprawił, że nie miały szans przy zakupach flotowych, które w Polsce stanowią większość rynku w ogólności. O skali błędu, jaki popełniono w Fiacie i Citroenie, może świadczyć liczebność ogłoszeniowa: portal Otomoto oferuje na sprzedaż ok. 250-300 Citroenów, niecałe 500 sztuk Fiatów i prawie 1400 egzemplarzy Opla Astry. A zarazem Astra to trzeci najczęściej wyszukiwany samochód w ogłoszeniach, więc jeśli ktoś chce kupić kompaktowego Opla, trzeba się pospieszyć i nie ma też dużego pola negocjacji cen.

W przypadku Fiata i Citroena oferty "wiszą" dłużej, a sprzedający są bardziej skłonni do rozmów o cenie. Ponadto w przypadku Fiata dominują starsze egzemplarze z lat 2007-2009, a tych nowszych (2010-2013) spotyka się niewiele, ponieważ sprzedaż tego samochodu szybko straciła impet. Fiata da się więc kupić najtaniej i w wartościach bezwzględnych, i porównując egzemplarze z tego samego rocznika. Znaczenie ma tu zarówno wiek konstrukcji, jak i niezbyt ceniona włoska marka. Opel i Citroen mają zbliżone ceny, ale w przypadku Opla w ogłoszeniach przeważają samochody z bazowym poziomem wyposażenia, najczęściej odkupione z flot i wystawiane dalej przez handlarzy. Citroena C4 najłatwiej kupić z importu, często z Francji. Prawie zawsze jest to wtedy wersja 1.6 HDi.

W przybliżeniu można uznać, że 21-25 tys. zł wystarczy na bardzo dobrego Fiata Bravo, natomiast Citroen i Opel wymagają budżetu ocierającego się o granicę 30 tys. zł.

CITROEN Model C4 zyskuje przewagę za sprawą najlepszych materiałów w kabinie. Niestety ma najmniej miejsca na nogi kierowcy: maks. 102 cm od pedałów do oparcia fotela.Motor
FIAT Najstarszy w zestawieniu jest Fiat i to widać. Polecamy poszukiwanie egzemplarza ze skórzaną kierownicą – plastik jest okropny. Szerokość wnętrza taka jak w Oplu.Motor
OPEL Kontrowersyjna deska rozdzielcza Opla ma mnóstwo przycisków i wymaga sporo uwagi od kierowcy. Astra deklasuje konkurentów przestrzenią z przodu. Motor

Duży i średnie

Citroen i Fiat są niemal identycznych rozmiarów. Główna różnica w wyglądzie zewnętrznym to silnie wznosząca się linia okien w Bravo, która sprawia że tylne szyby są dość małe. Szerokość wnętrza w obu modelach nie różni się, również przestrzeń z tyłu jest niemal identyczna. Różnica leży tylko w ilości miejsca z przodu przy maksymalnym odsunięciu fotela: Fiat ma go o 6 cm więcej, co wysocy kierowcy zdecydowanie odczują.

Opel Astra przewyższa długością Fiata i Citroena o 10-11 cm i o 9 cm w wymiarze rozstawu osi. Przekłada się to na znacznie większą ilość miejsca w kabinie. O dziwo jednak, Astra ma najmniejszy i najwęższy bagażnik, bez koła zapasowego pod podłogą. Samą podłogę można zamocować na 3 sposoby (FlexFloor). Zawsze można oczywiście dopłacić do kombi z jego 500-litrową przestrzenią bagażową, ale to już naprawdę długi samochód: ma aż 470 cm.

Fiat i Citroen dzielą też konstrukcję zawieszenia (choć same komponenty są oczywiście inne): z przodu kolumny McPhersona ze stalowymi wahaczami trójkątnymi, z tyłu belka skrętna. Opel ma z przodu aluminiowe wahacze z niewymiennymi sworzniami. Kiedy pojawi się luz na sworzniu, kierowca zapłaci ponad 500 zł za wymianę wahacza, a w Bravo i C4 wymieni sam sworzeń za 100-150 zł. Ponadto najbogatsze wersje Astry mają adaptacyjne zawieszenie FlexRide, gdzie jeden amortyzator kosztuje w serwisie 1200-1400 zł. Tyle że są one akurat nadzwyczaj trwałe.

CITROEN Szerokie, wygodne fotele z dobrym trzymaniem bocznym. Z tyłu: krótkie siedzisko kanapy (46 cm). Motor
FIAT Fotele przednie mniejsze i nie tak wygodne jak w Citroenie, ale za to z tyłu jest więcej miejsca.Motor
OPEL Liczby nie kłamią: przy tym samym ustawieniu fotela w Astrze z tyłu jest o 7 cm przestronniej niż w C4. Motor

Detale, detale

W Astrze drażni konsola środkowa ze zbyt dużą liczbą przycisków, ale auto przekonuje wysokim komfortem jazdy. Obudowa kluczyka nadzwyczaj szybko się zużywa, ale to jedyna istotna wada jakościowa. Bravo dręczy kierowcę i pasażerów nadzwyczaj głośnym nawiewem i trzeszczącym mocowaniem radia w konsoli, a zajmujący lewą stronę bagażnika subwoofer jest w gruncie rzeczy zbyteczny - lepsza byłaby dodatkowa przestrzeń na bagaże. Nie ma jednak żadnego zastrzeżenia do pojemności bagażnika, a to że po położeniu foteli nie powstaje idealnie płaska powierzchnia, nie stanowi większego problemu. Oba wymienione samochody wyposażono w zbyt małe tarcze hamulcowe w odniesieniu do masy auta: właściwie co każdą wymianę klocków z przodu trzeba zamontować także nowe tarcze.

Detale Citroena zasługujące na plusa to: szerokie, wygodne fotele - najlepsze w zestawieniu i możliwość wyłączenia podświetlenia zegarów z wyjątkiem prędkościomierza - ze względu na dużą liczbę podświetlonych elementów na desce rozdzielczej C4 ta opcja naprawdę ma sens. Co do bujającego zawieszenia: to rzecz gustu, ale na wszelki wypadek odradzamy szybkie wjeżdżanie francuskim kompaktem w ciasne zakręty.

CITROEN Nawet mały ekran mono obsługuje możliwość konfiguracji ustawień pojazdu. Motor
FIAT Przycisk zwiększający siłę wspomagania kierownicy: parkingowy gadżet. Motor
OPEL 37 przycisków. Na pewno nie obsłużysz ich bez odrywania wzroku od drogi.Motor

Turbodiesel czy turbobenzyna?

Jeśli po dotarciu do tego miejsca ktoś decyduje się na Citroena C4, mamy dobrą radę: zostać przy dieslu 1.6 HDi. Wprawdzie w tej generacji C4 nie ma już prostej wersji bez filtra sadzy, ale nie należy panikować: mokry filtr FAP w Citroenie to wyjątkowo niezawodny układ, wymagający tylko uzupełniania płynu wspomagającego dopalanie sadzy, co kosztuje 400-500 zł. Suche filtry w Fiacie (1.6, 1.9, 2.0 Multijet) i Oplu (zwłaszcza w 1.7 CDTI) sprawiają więcej problemów i źle znoszą jazdę miejską.

Niedawno zamieszczaliśmy raport z eksploatacji Astry 1.7 CDTI, w której DPF całkowicie przestał działać przy przebiegu 150 000 km, narażając właścicielkę na wymianę wartą 3600 zł. W Bravo koszt jest podobny. Natomiast w Citroenie wymiana będzie nieco tańsza (2800-3000 zł, ewentualnie 1200 zł za filtr regenerowany).

W przypadku Fiata i Opla warto sięgnąć po benzynowe silniki z turbodoładowaniem: 1.4 T-Jet w Bravo i 1.4 T w Astrze. Są to różne silniki, oba jednak łączy to, że nie mają bezpośredniego wtrysku paliwa, można zasilać je LPG, a poważne usterki omijają je z daleka. Jedynie najmocniejsze Bravo 1.4 MultiAir (140-150 KM) może okazać się bardziej problematyczne ze względu na partię wadliwych modułów MultiAir - nowy kosztuje ponad 2500 zł.

Jednostki benzynowe w Citroenie nie należą do najbardziej udanych. W 1.6 VTi przepalają się cewki zapłonowe, pojawiają się też wycieki oleju. W 1.6 THP zbyt szybko poddaje się napinacz łańcucha rozrządu.

CITROEN 1,6-litrowy diesel o mocy 112 KM zużywa nawet poniżej 6 l/100 km. Motor
FIAT Diesel 1.6 Multijet ma moc 120 KM, jego najmocniejszy punkt to trwałość. Motor
OPEL Astra nie zachwyca swoim 1,7-litrowym dieslem. Części są stosunkowo drogie. Motor

Porównywane auta prezentują nadzwyczaj wyrównany poziom. Naszym zdaniem najmniej nieudanych detali ma Fiat, ale wygrywa on o włos.

CITROEN C4: HISTORIA MODELU

2004: pierwsza generacja Citroena C42010: debiut C4 II generacji - model opisywany2011: wersja DS4 - podobny przód i wnętrze, inna stylizacja tyłu2014: lifting na przełomie roku 2014 i 2015, nowe silniki e-THP i BlueHDi, wycofane silniki VTi

Citroen C4 II (2010-)

Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor
Citroen C4 II (2010-)Motor

FIAT BRAVO: HISTORIA MODELU

2007: premiera Bravo, zastępuje ono model Stilo2009: wersja napędzana LPG (1.4 90 KM)2010: lifting polegający na zmianie atrapy chłodnicy i dodaniu przyciemnianych reflektorów2014: zakończenie produkcji; na następcę trzeba czekać do 2016 r. (Tipo)

Fiat Bravo (2007-2014)

Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor
Fiat Bravo (2007-2014)Motor

OPEL ASTRA IV: HISTORIA MODELU

2009: prezentacja Astry IV hatchback2010: Astra kombi (Sports Tourer)2012: mała modernizacja, zmieniony grill, premiera wersji 3d i sedana2013: w gamie silnik 1.6 Turbo i kabriolet Cascada2015: debiutuje piąta generacja Astry

Opel Astra IV (2009-20015)

Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor
Opel Astra IV (2009-20015)Motor

CITROEN C4 II, FIAT BRAVO, OPEL ASTRA IV: BAGAŻNIKI

CITROEN 410-1185 l to świetny wynik, bagażnik ma też duży otwór załadunkowy. Motor
FIAT Pojemność ogranicza subwoofer z lewej strony. Według producenta: 400-1175 l.Motor
OPEL Najwęższy otwór załadunkowy, podłoga także wąska. Pojemność: 370-1235 l.Motor

CITROEN C4: CHARAKTERYSTYKA, DANE TECHNICZNE

Klientów zniechęca brak wyboru wersji nadwoziowych. Jednak jeśli komuś podoba się ten zachowawczo stylizowany hatchback, doceni jego szeroki bagażnik z podłogą o regularnym kształcie oraz dużą ilość miejsca nad głowami pasażerów. Warto też pochwalić silniki Diesla z "mokrym" filtrem sadzy FAP. To jeden z nielicznych naprawdę nieproblematycznych filtrów w nowoczesnych autach - trzeba tylko uzupełniać płyn dopalający sadzę.

WYMIARY: długość: 433 cm, szerokość: 179 cm, wysokość: 149 cm, rozstaw osi: 261 cm Motor
Wersja
1.6 VTi
1.6 THP
1.6 HDi
2.0 HDi
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
1560 cm3
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
120 KM/6000
156 KM/6000
112 KM/3600
150 KM/3750
Maksymalny moment obrotowy
160 Nm/4250
240 Nm/1400
285 Nm/2000
340 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
193 km/h
214 km/h
190 km/h
207 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,2 s
9,6 s
12,4 s
9,4 s
Średnie zużycie paliwa
6,2 l/100 km
6,3 l/100 km
4,6 l/100 km
4,9 l/100 km

FIAT BRAVO: CHARAKTERYSTYKA, DANE TECHNICZNE

Dobrze oceniamy wnętrze Bravo. Mimo wymiarów zewnętrznych prawie identycznych jak w C4 w środku jest przestronniej. Szkoda tylko, że tylne szyby są tak małe. Przeszkadzają: głośno pracujący nawiew i przypadki zgrzytania przy zmianie biegu z 5. na 6. Zawieszenie to wzór prostoty: z przodu kolumny McPhersona (wahacze z wymiennymi sworzniami), z tyłu belka skrętna. Szkoda, że bagażnik ogranicza subwoofer.

WYMIARY: długość: 434 cm, szerokość: 179 cm, wysokość: 149 cm, rozstaw osi: 260 cm Motor
Wersja
1.4 TB
1.4 Multiair
1.6 Multijet
2.0 Multijet
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1368 cm3
1368 cm3
1598 cm3
1956 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
120 KM/5000
140 KM/5500
105 KM/4000
165 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
200 Nm/1750
230 Nm/1750
290 Nm/1500
360 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
197 km/h
204 km/h
195 km/h
215 km/h
Przysp. 0-100 km/h
9,6 s
8,9 s
10,2 s
8,2 s
Średnie zużycie paliwa
6,3 l/100 km
5,7 l/100 km
4,8 l/100 km
5,3 l/100 km

OPEL ASTRA: CHARAKTERYSTYKA, DANE TECHNICZNE

Jeśli chodzi o podwozie, Astra to lider nowoczesności: z przodu ma aluminiowe wahacze z niewymiennymi sworzniami (co podnosi koszt użytkowania), a z tyłu belkę skrętną z drążkami stabilizującymi. Zawieszenie jest dość trwałe, czego nie można powiedzieć o hamulcach: to ten sam problem, co w Bravo. Znany słaby punkt silnika 1.7 CDTI stanowi filtr cząstek stałych. Jeśli chodzi o wykończenie, szybko zużywa się obudowa kluczyka.

WYMIARY: długość: 442 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 151 cm, rozstaw osi: 269 cm Motor
Wersja
1.4 Turbo
1.6
1.7 CDTI
2.0 CDTI
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1364 cm3
1598 cm3
1686 cm3
1956 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
120 KM/6000
115 KM/6000
125 KM/4000
160 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
200 Nm/1850
155 Nm/4000
280 Nm/2000
350 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
192 km/h
188 km/h
195 km/h
215 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,1 s
11,7 s
11,5 s
9,0 s
Średnie zużycie paliwa
5,9 l/100 km
6,4 l/100 km
4,6 l/100 km
4,9 l/100 km

CITROEN C4 (2010-): TYPOWE USTERKI

  • Wycieki oleju w 1.6 VTi: z elektrozaworu pompy oleju i z okolic napinacza łańcucha rozrządu.
  • Usterki 1.6 THP - wadliwy napinacz łańcucha rozrządu, przepalone cewki zapłonowe.
  • Komunikaty o złym składzie spalin w dieslu.
  • Nie działa zamek tylnej klapy.
CEWKI ZAPŁONOWE: najczęściej przepalają się w wersji 1.6 VTi. Cena jednej: od 100 do 130 zł.Motor

FIAT BRAVO (2007-2014): TYPOWE USTERKI

  • Nietrwałe tarcze hamulcowe - za mała średnica w stosunku do masy auta.
  • Klekoczące plastiki przy niskich temperaturach.
  • Przypadki awarii aktywatora MultiAir w silnikach 1.4 140-150 KM.
  • W radiu zanika dźwięk - wada fabrycznego radioodtwarzacza.
  • Drobne wycieki oleju.
W RADIU CZASEM ZANIKA DŹWIĘK, trzeszczy w mocowaniu, a w nawiewach urywają się "kierownice". Motor

OPEL ASTRA IV (2009-20015): TYPOWE USTERKI

  • Falujące obroty, zatkany DPF i zawór EGR - przypadłości diesla 1.7 CDTI.
  • Rozszczelniające się sprężarki klimatyzacji.
  • W silniku 1.4 T zużywa się dwumasowe koło zamachowe.
  • Nietrwałe tarcze hamulcowe - wytrzymują ok. 30 tys. kilometrów.
  • Obluzowane sprzęgło.
ALUMINIOWY WAHACZ, niewymienny sworzeń. Niepotrzebne podnoszenie kosztów w kompakcie. Motor

UŻYWANE CITROEN C4 II, FIAT BRAVO I OPEL ASTRA IV: OCENA KOŃCOWA

1. MIEJSCE

Fiat Bravo: 4,5/5

2. MIEJSCE

Citroen C4 II: 4/5

3. MIEJSCE

Opel Astra IV: 3,5/5

Porównanie kompaktów.Motor

UŻYWANE CITROEN C4 II, FIAT BRAVO I OPEL ASTRA IV: PODSUMOWANIE

Z sumy gwiazdek wynika że zwycięzcą jest Fiat. Nie znaczy to jednak, że dwa pozostałe auta odradzamy. Bravo to najlepszy wybór, jeśli szukasz modelu dającego choć minimum przyjemności z prowadzenia i mocnych silników benzynowych. Polecamy Citroena, jeśli priorytet stanowi zużycie paliwa: 1.6 HDi to mistrz oszczędności. Wreszcie polecamy także Opla, jeśli ktoś nie ma ochoty na długie poszukiwania i nie przeszkadza mu poflotowa przeszłość - Astra to model łatwy do kupienia.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 2/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas