Używany Citroen C4 (2010-)
Druga generacja C4 ma już pięcioletni staż. Jak na Citroena nie jest zbyt oryginalna, ale dzięki pozbawionej niespodzianek konstrukcji stanowi ciekawą propozycję z drugiej ręki.
CITROEN C4 (2010-)
lata produkcji: od 2010 r.
ceny: od 29 000 zł
Trudno odgadnąć, z jakiego powodu Citroen w drugiej generacji C4 zdecydował się odejść od swojej "kreatywnej technologii" i zaprezentować samochód zupełnie zwyczajny, pozbawiony oryginalnych rozwiązań, które decydowały o niecodziennym charakterze pierwszego C4 (np. nieruchoma centralna część kierownicy, cyfrowe wskaźniki).
Być może chodziło o to, by nie szkodzić nowej linii modeli DS - tak czy inaczej, C4 II to samochód przede wszystkim rozsądny, dość zachowawczy i pozbawiony konstrukcyjnych pułapek. A to już zaleta dla osób szukających na rynku wtórnym samochodu maksymalnie 5-letniego, ale niewyposażonego jeszcze w nadmiar kłopotliwego osprzętu.
BMW macza palce
Silniki benzynowe, oznaczone jako VTi w wersji wolnossącej i THP jako turbo to konstrukcje powstałe w czasach kooperacji koncernu Peugeot z BMW. Ani VTi, ani THP nie są zupełnie wolne od wad: w tych pierwszych plenią się wycieki oleju z elektrozaworu pompy oleju lub z napinacza łańcucha rozrządu, często komputer wyświetla także komunikat o błędzie w systemie oczyszczania spalin. Nietrwałe są również cewki zapłonowe.
W 1.6 THP wadliwy był napinacz łańcucha rozrządu, ale dotyczy to głównie najwcześniejszych egzemplarzy - im nowszy C4, tym mniejsze prawdopodobieństwo usterki. Jak zeznają użytkownicy, przy spokojnej jeździe 1.6 VTi i 1.6 THP zużywają tyle samo paliwa (ok. 8,5 l/100 km w mieście), dopiero mocne wciskanie gazu w tym drugim wariancie powoduje skokowy wzrost spalania.
Najpopularniejszy diesel (i silnik w ogóle) to 1.6 HDi - od wcześniejszych konstrukcji pod tą samą nazwą różni się zastosowaniem 8-zaworowej głowicy oraz filtra cząstek stałych także w słabszej, 92-konnej wersji. Podstawowa zaleta to bardzo małe zużycie paliwa: nie aż tak znikome, jak obiecuje producent, ale przy zachowaniu zasad ekojazdy da się zmieścić w 5 l/100 km w cyklu mieszanym. Wszystkie diesle mają pasek rozrządu.
Warto poświęcić kilka słów technologii oczyszczania spalin w dieslu. Standardowe silniki HDi i e-HDi z modelu C4 są wyposażone w tzw. mokry filtr cząstek stałych z zasobnikiem płynu Eolys - konieczność jego uzupełnienia sygnalizuje komunikat. Filtr taki jest stosunkowo najmniej problematyczny i najtańszy w ewentualnej wymianie.
Wprowadzone do sprzedaży dwa lata temu wersje BlueHDi korzystają z supernowoczesnego katalizatora selektywnego SCR (mają też DPF) i wymagają dolewki płynu AdBlue.
Komfort priorytetem
Zawieszenie C4 składa się, tradycyjnie dla francuskich kompaktów, z kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu (na sprężynach). Zestrojono je miękko: samochód na zakrętach stosunkowo mocno się wychyla, ale zarazem doskonale tłumi nierówności. Na razie użytkownicy nie mają powodów do narzekań na trwałość zawieszenia. Są już dostępne zamienniki, co umożliwia utrzymanie kosztów eksploatacji na rozsądnym poziomie. Nie tylko zresztą w kwestii zawieszenia: kompletne, nowe sprzęgło z kołem zamachowym to koszt 2350 zł. Samo koło u rywali potrafi być droższe...
Szkoda, że standardowe wersje 1.6 VTi i HDi mają tylko 5 biegów. Opcjonalnie można było zamówić skrzynię zautomatyzowaną, ale odradzamy ją ze względu na długi czas zmiany biegu i potencjalne problemy z aktywatorem. Na szczęście elektronika w C4 ogólnie działa dość stabilnie - najczęściej zawiesza się nawigacja.
Nie licz na prezenty
Ogólnie trzeba uznać, że dotychczasowe opinie o niezawodności C4 wystawiają mu wysoką ocenę i przyczyniają się do minimalizowania stereotypu o awaryjnych samochodach francuskich. Z drugiej strony - jest to wciąż samochód świeży i aktualnie produkowany, stąd na rynku wtórnym szczególnie duży odsetek stanowią samochody uszkodzone lub naprawione po kolizji. Nie ma co liczyć na to, że ktoś tanio sprzeda 2- lub 3-letni egzemplarz, całkowicie bezwypadkowy i z małym przebiegiem. Spory odsetek stanowią samochody po użytku firmowym.
2004: pierwsza generacja C4
2010: premiera drugiej generacji (model opisywany)
2013: nowe silniki 1.6 HDi z serii Airdream (moc 115 KM)
2014: wycofanie wersji 1.4 i 1.6 VTi, podstawowe jednostki benzynowe to obecnie 1.2 e-THP (3 cylindry, turbo)
2015: C4 przeszło mały lifting, pojawiły się m.in. lampy przednie w technologii LED (zdjęcie obok)
- Wycieki oleju w 1.6 VTi: najczęściej z elektrozaworu pompy oleju i z okolic napinacza łańcucha rozrządu.
- Usterki układu oczyszczania spalin: zarówno w silnikach benzynowych, jak w i dieslach.
- Nietrwały napinacz łańcucha rozrządu: dotyczy 1.6 VTi.
- Znaczne zużycie oleju przy wyższych obrotach w 1.6 VTi.
- Przepalanie się cewek zapłonowych: zdarza się zarówno w 1.6 VTi, jak i w wersji THP.
- Usterki wyposażenia i elektroniki: nie działa zamek tylnej klapy, zawiesza się radio, wyświetlacz centralny lub nawigacja.
Zadziwiające, że nawet w takim samochodzie jak C4 przewaga diesli w ogłoszeniach jest wręcz miażdżąca i wynosi 80%. Przy czym mowa tu prawie wyłącznie o 1.6 HDi. Samochody od prywatnych właścicieli to duża rzadkość: oferty pochodzą z komisów niezależnych lub przy salonie.
Wystarczy pozbyć się uprzedzeń wobec francuskich samochodów: wtedy używany Citroen C4 zacznie jawić się jako bardzo rozsądna propozycja. Rozczaruje tylko zwolenników sportowych wrażeń, bo nawet w najmocniejszej wersji THP nie zachwyca ani osiągami, ani prowadzeniem. Mocny punkt to znakomicie wykonane, estetyczne i przestronne wnętrze.
OCENA 5/5
OCENY: 1 niepolecany; 2 warunkowo godny zainteresowania; 3 godny zainteresowania; 4 polecany; 5 szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum