Zero tolerancji dla hałasujących motocyklistów. Gdynia podejmuje radykalne kroki
Sezon motocyklowy dopiero się rozpoczął i zaledwie po kilku słonecznych dniach pojawiły się pierwsze sygnały o konieczności wzmożenia działań skierowanych przeciwko kierowcom jednośladów. Pomorska policja wraz z władzami miasta Gdańsk podjęła bardzo radykalne kroki, wyrażając sprzeciw dla przekraczających normy głośności wydechów.

Spis treści:
Jako czynny motocyklista związany z branżą od wielu lat, nie spodziewałem się, że już po kilku ciepłych, marcowych dniach o środowisku motocyklowym zrobi się tak głośno. Zaczęło się od entuzjazmu i chęci odbycia pierwszej w tym sezonie przejażdżki, a skończyło na śmiertelnych wypadkach i ogłoszeniu pierwszych akcji policji skierowanych przeciwko kierowcom jednośladów.
Miasto Gdynia jest w tym roku zdecydowanym pionierem, ogłaszając kolejną edycję organizowanej z policją akcji "Cicha Gdynia". To działania mające na celu wyeliminowanie z dróg motocykli oraz samochodów, których układy wydechowe przekraczają dozwolone limity głośności. To jednak nie koniec zapowiedzi, bo dalsze kroki mogą być znacznie bardziej radykalne.
"Cicha Gdynia" to policyjna akcja dla dobra wszystkich
Przelotowe układy wydechowe bez dB-killera, nocne przeloty przez miasto z odkręconą manetką i kręcenie silnika do końca obrotomierza w pobliżu zabudowań, od dawna jest passé. Niestety nadal nie wszyscy właściciele jednośladów to rozumieją, sprowadzając na całe środowisko zainteresowanie funkcjonariuszy policji, którzy deklarują zerową tolerancję dla hałasujących motocyklistów. Systematycznie przeprowadzane będą akcje policyjne przy wykorzystaniu sonometru.
Podobne akcje miały być przeprowadzone już w ubiegłym roku, ale sonometry nie posiadały... legalizacji
Problem hałasujących pojazdów w Gdyni jest widoczny od dłuższego czasu, na co szczególnie skarżą się mieszkańcy. Podobne akcje, polegające na kontroli głośności motocykli oraz samochodów, miały być przeprowadzone już w ubiegłym roku, jednakże znajdujące się na stanie policji sonometry nie posiadały legalizacji. Teraz wracają do służby ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami.
Mamy dwa sonometry, które co jakiś czas są poddawane legalizacji, żeby ten sprzęt był właściwie używany. Planujemy cykliczne działania nie tylko w okresie sezonu wiosenno-letniego. Współpracujemy bardzo ściśle z urzędem miasta
W planie jest zakaz wjazdu dla motocykli do centrum Gdyni
Wszystko wskazuje na to, że problem głośnych wydechów w pojazdach przemierzających drogi Gdyni jest znacznie większy, niż może się wydawać. Kolejnym krokiem w kierunku poprawy życia mieszkańców będzie zakaz wjazdu jednośladów do niektórych części miasta. Co istotne, propozycja pojawiająca się coraz częściej dotyczyć będzie jedynie motocyklistów, a zakaz nie obejmie samochodów, które również mogą generować nadmierny hałas. Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego. W środowisku motocyklowym to już kolejny przykład odpowiedzialności zbiorowej. Jakiekolwiek szczegóły na temat objęcia części Gdyni zakazem wjazdu dla motocykli nie zostały jeszcze podane.
Za zbyt głośny wydech otrzymasz mandat
Zbyt głośny wydech nie tylko nie podoba się sąsiadom, kobietom z dziećmi czy osobom starszym, ale przyciąga również uwagę funkcjonariuszy. Policja ma prawo przeprowadzić podczas rutynowej kontroli badanie sonometrem. Jeżeli głośność jest przekroczona, na kierującego zostanie nałożony mandat w wysokości 300 zł, a nawet możliwe jest skierowanie sprawy do sądu, który może orzec karę grzywny do 3 tys. zł. To jednak nie koniec problemów. Wykrycie nieprawidłowości związanych z układem wydechowym wiąże się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, więc konieczne będzie przywrócenie go do stanu fabrycznego i ponowna wizyta na stacji kontroli pojazdów. W najgorszym przypadku policjant może zakazać dalszej jazdy, a motocykl w drogę do garażu uda się na lawecie.
Limit głośności motocykli w Polsce 2025
Dla motocykli o pojemności silnika przekraczającej 125 cm³ obowiązuje limit głośności wynoszący 98 dB bez względu na typ, pojemność, liczbę cylindrów czy ich układ. Natomiast dla wszystkich pozostałych jednośladów o mniejszym silniku górny limit wynosi 94 dB. Pomiar zawsze przeprowadzany jest przy połowie prędkości obrotowej silnika.