To może być rewolucja na rynku motocykli. Silnik 2T wyprzedza normy spalin
Coraz bardziej zaostrzane normy emisji spalin sprawiły, że na początku lat 2000. niemalże na dobre pożegnaliśmy się z dwusuwowymi jednostkami w motocyklowym świecie, które obecnie można spotkać jedynie w wyczynowych crossach bez homologacji. Włoski startup chce jednak odmienić ich los i prezentuje silnik 2T, który nie tylko spełnia obecne regulacje, ale nawet je przewyższa.

W skrócie
- Włoski startup Alpha Otto opracował nowy silnik dwusuwowy, który nie tylko spełnia obecne normy emisji spalin, ale nawet je przewyższa.
- Unikalna konstrukcja silnika Rev Force oddziela tłok od procesu mieszania paliwa z powietrzem, co pozwala na czystsze spalanie i większą wydajność.
- Nowa jednostka może pracować na różnych paliwach, jak benzyna, wodór, etanol czy gaz CNG, a jej konstrukcja pozostaje niezwykle prosta i lekka.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Spora część motocyklistów pamięta czasy, gdy jednostki dwusuwowe napędzały najróżniejsze jednoślady, a charakterystyczny zapach mieszanki był nieodłącznym elementem przejeżdżającego motoroweru lub motocykla. Dziś silnik 2T uznawany jest za relikt, który aktualnie znajduje zastosowanie jedynie w wyczynowych motocyklach crossowych oraz kosiarkach. Wszystko za sprawą surowych norm emisji spalin, które ponad dwie dekady temu skutecznie wygryzły je z rynku.
Lata temu postawili na nich krzyżyk, dziś mają szansę wrócić do łask. Oto rewolucyjny silnik dwusuwowy
Wyścigowe osiągi, niesamowita charakterystyka pracy, wyjątkowy dźwięk i wyższa moc jednostkowa to cechy rozpoznawcze silnika dwusuwowego, w którym cały obieg pracy następuje co drugi suw, a więc przy każdym obrocie wału korbowego. Dzięki temu - przynajmniej w teorii - jednostki 2T mogły osiągać znacznie wyższą moc jednostkową niż czterosuwowa konkurencja. W praktyce jednak przyrost mocy był symboliczny ze względu na mniej precyzyjną wymianę ładunku w komorze spalania.
W latach 80. i 90. ubiegłego wieku silniki dwusuwowe wiodły prym w motocyklach sportowych dzięki dużej mocy, wysokiemu momentowi obrotowemu, charakterystycznemu rezonansowi i prostej konstrukcji. Ze względu na dużą emisję spalin zostały jednak stopniowo wyparte przez silniki czterosuwowe. Włoski startup Alpha Otto to niewielkie studio inżynierskie, które zaprezentowało nowy projekt o nazwie Rev Force. To dwusuwowa jednostka przyszłości, która spełnia nie tylko obecnie obowiązujące normy emisji spalin, ale znacząco je przewyższa.

Jedna zmiana sprawiła, że silnik dwusuwowy generuje tyle spalin co czterosuw
Niewiele motocykli może dziś pochwalić się dwusuwową jednostką napędową, ale za sprawą Alpha Otto może się to diametralnie zmienić. Czym zatem różni się Rev Force od silników napędzających choćby crossowe modele KTM? Przede wszystkim zastosowaniem rozwiązania, które oddziela tłok od procesu mieszania paliwa z powietrzem. Choć brzmi to zaskakująco, pozwala na dokładniejsze spalanie mieszanki i generowanie ilości spalin porównywalnej z jednostkami czterosuwowymi.
Podstawą jest rotacyjny zawór obrotowy umieszczony za portem wydechowym, który pozwala na odseparowanie funkcji smarowania od procesu spalania. Dzięki niemu dolna część cylindra może być smarowana bez mieszania paliwa z olejem.
Zawór rotacyjny otwiera się dokładnie w momencie zakończenia spalania i zamyka, gdy przepływ dobiega końca. Cały cykl jest zsynchronizowany z pracą sprężarki, która wtłacza powietrze do komory spalania w odpowiednim momencie. Paliwo trafia do cylindra dopiero wtedy, gdy spaliny zostały już całkowicie wypchnięte, co eliminuje charakterystyczne dla klasycznych dwusuwów straty energetyczne.
Nowy dwusuw pojedzie na każdym paliwie. To może być rewolucja w motocyklowym świecie
Spełnienie europejskich norm emisji spalin to jednak nie wszystko. Włoski startup zapewnia, że dwusuwowa jednostka może pracować nie tylko na klasycznej benzynie, ale także na etanolu, wodorze, gazie CNG, a nawet amoniaku. Nie są to puste deklaracje, ponieważ jednostka Rev Force pomyślnie przeszła testy zasilania czystym wodorem.
Mimo zaawansowanej elektroniki sterującej Alpha Otto zachowała najważniejszą cechę klasycznych jednostek 2T - prostotę konstrukcji. Na próżno tu szukać wałków rozrządu czy zaworów, ponieważ konstrukcja silnika wciąż pozostaje maksymalnie uproszczona. To ogromna zaleta w dobie skomplikowanych silników czterosuwowych i z pewnością docenią ją osoby odbywające dalekie podróże lub jeżdżące w ekstremalnych warunkach.
Ile mocy generuje dwusuwowy silnik Rev Force?
Nowatorska jednostka posiada dwa cylindry i generuje moc 200 KM przy masie zaledwie około 50 kg, dzięki czemu może idealnie sprawdzić się w lotnictwie, motocyklach czy łodziach. Na ten moment włoski startup nie planuje jednak rozpoczęcia ekspansji od branży motoryzacyjnej, a celem Alpha Otto jest rynek stacjonarnych generatorów energii.