Polskie marki rozdają karty. Japonia i Chiny daleko w tyle
Mamy spory powód do dumy – dwie polskie marki produkujące motorowery oraz motocykle kompletnie zdeklasowały rynek i zanotowały łącznie więcej pierwszych rejestracji w 2025 r. niż pozostali producenci znajdujący się w czołowej dziesiątce.

W skrócie
- Dwie polskie marki jednośladów – Junak i Romet – mają więcej rejestracji motorowerów niż wszyscy pozostali producenci z TOP10 razem wzięci.
- Rynek motocykli w Polsce dynamicznie się rozwija, z rosnącą liczbą rejestracji nowych i używanych pojazdów.
- Najpopularniejszymi markami motocyklami pozostają Honda, Yamaha oraz BMW, podczas gdy Junak i Romet dominują w segmencie motorowerów.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Rynek motorowerów i motocykli nad Wisłą ma się świetnie, a utrzymujący się trend wzrostowy to w dużej mierze odwleczony w czasie efekt zmiany przepisów w 2014 r., gdy posiadacze kategorii B od co najmniej 3 lat otrzymali możliwość jazdy jednośladami o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm3 oraz mocy maksymalnej 15 KM. Rynek znacząco się ożywił, a co rusz pojawiające się nowe modele. Każdy znajdzie zatem coś dla siebie.
IBRM Samar opublikował dane z polskiego rynku jednośladów za pierwsze półrocze 2025 r. Powodów do zadowolenia jest sporo, bo nie tylko znacznie wzrósł popyt, ale fantastyczne wyniki odnotowały dwie rodzime marki.
Niezagrożonym liderem pozostaje Honda. Polscy motocykliści chętnie wybierają także polskiego Junaka
Od lat tytuł lidera rodzimego rynku należy do Hondy i to również jednoślady japońskiego producenta najchętniej sprzedawały się w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku - 5 104 egzemplarze, co jest wynikiem o 22,84 proc. lepszym niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. Na drugiej pozycji uplasowała się Yamaha, która znalazła chętnych na 3 011 jednośladów, natomiast najniższy stopień na podium przypadł Junakowi z wynikiem 2 549 pojazdów i spadkiem o 7,95 proc. względem zeszłego roku. W gronie najpopularniejszych marek na polskim rynku największą dynamiką wzrostu może pochwalić się QJ Motor (6. pozycja), którego motocykle znalazły o 572,12 proc. więcej klientów niż rok wcześniej.

Od początku 2025 r. Polacy kupili i zarejestrowali 24 085 motocykli
Tylko w czerwcu liczba rejestracji nowych motocykli wyniosła 5 002 sztuki, co oznacza wzrost w skali roku o 18,14 proc. Od początku 2025 r. Polacy kupili i zarejestrowali 24 085 motocykli, co jest wynikiem o 8,56 proc. wyższym niż w analogicznym okresie przed rokiem. Nadal najpopularniejsze są motocykle marki Honda, drugą pozycję zajmuje Yamaha, a na trzecim miejscu jest BMW.
Ranking TOP10 marek motocykli w Polsce w pierwszej połowie bieżącego roku:
- Honda - 5 099
- Yamaha - 2 999
- BMW - 2 245
- QJ Motor - 1 398
- Zontes - 962
- Triumph - 941
- CF Moto - 938
- Kawasaki - 921
- Junak - 900
- Romet Motors - 865
Na rynku motorowerów prym wiodą polskie marki. Junak i Romet nie dają konkurencji żadnych szans
W czerwcu, w porównaniu z majem, liczba rejestracji nowych motorowerów wzrosła o 1 862 sztuki. Jeśli porównamy czerwiec 2025 do czerwca 2024, odnotujemy wzrost o 12,99 proc. W pierwszych sześciu miesiącach polscy klienci kupili i zarejestrowali 7 783 motorowery (+11,55 proc.). W tym segmencie mamy sporo powodów do zadowolenia, bo najpopularniejszą marką jest Junak z wynikiem 1 649 (+8,77 proc. r/r), a na drugiej pozycji znajduje się Romet Motors, sprzedając 1 496 egzemplarzy i odnotowując wzrost o 58,20 proc. w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku. Łączna liczba zarejestrowanych motorowerów przez te dwie polskie firmy jest większa niż pozostałych marek w pierwszej dziesiątce razem wziętych.

Ranking TOP10 marek motorowerów w Polsce w pierwszej połowie bieżącego roku:
- Junak - 1 649
- Romet Motors - 1 495
- Znen - 1 201
- Yiben - 624
- Barton - 388
- Fosti - 198
- Vigorous - 191
- Kymco - 189
- Zhongneng - 114
- Peugeot - 109
Gdzie produkowane są aktualnie motocykle Romet i Junak?
Obie marki kojarzą się ze złotym okresem rozwoju rynku jednośladów w Polsce, gdzie mieliśmy realną szansę stać się poważnym graczem na Starym Kontynencie. Motorowery i motocykle eksportowane były do innych krajów, jednakże dziś po tych czasach zostały już tylko wspomnienia. Pod polskimi nazwami kryją się modele, które albo w całości produkowane są w Chinach, albo nad Wisłą składane są z gotowych podzespołów, które przypłynęły z Państwa Środka. Chociaż prób rozpoczęcia produkcji w Polsce było już co najmniej kilka, nie powiodły się głównie ze względów ekonomicznych.
Polacy nadal chętnie sprowadzają używane jednoślady
Świetnie w Polsce mają się nie tylko nowe jednoślady, ale również sprowadzane z zagranicy. Tylko w czerwcu importowano 10 896 sztuk, co jest wynikiem o 5,1 proc. lepszym niż w tym samym miesiącu w 2024 r. W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku sprowadzono łącznie 58 506 używanych jednośladów, uzyskując wzrost o 5,97 proc. w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku.