Nowe normy emisji dla motocykli. Dax, Monkey i Super Sub już gotowe
Honda, w związku z nowymi normami emisji dla motocykli, postanowiła przeprowadzić modernizację swoich trzech modeli. Oprócz modernizacji silników producent wprowadził również nowe wersje kolorystyczne.
Spis treści:
Co oznacza norma Euro 5+ dla motocykli?
Sporo mówi się o normach emisji spalin dla samochodów, ale zapominamy, że specjalnymi regulacjami objęte są również motocykle. W przypadku jednośladów od 2020 roku obowiązywała norma Euro 5, ale wraz z początkiem 2025 r. w życie weszła norma Euro 5+. Co nowego wprowadza ten plus? Najważniejsze jest, że nie wprowadzają bardziej rygorystycznych poziomów emisji. Z drugiej strony, zgodnie z założeniami bardziej rygorystyczne będą teraz testy emisji. Ponadto motocykle muszą teraz przechodzić testy w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie tylko w warunkach laboratoryjnych.
W efekcie producenci jednośladów modernizują swoje modele, by te spełniały nowe przepisy. Tak zrobiła również Honda. Oprócz dostosowania ich do Euro 5+ japońska marka zdecydowała się również wprowadzić nowe wersje kolorystyczne. W efekcie na rynku zadebiutowały odświeżone modele z silnikami o pojemności 125 centymetrów sześciennych – ST125 Dax, Z125 Monkey oraz Super Cub C125. Wszystkie nawiązują do legendarnych konstrukcji pamiętających lata 60. XX wieku (Honda Super Cub debiutowała w 1958 roku).
Honda podkreśla, że po raz pierwszy za te trzy modele odpowiedzialny był jeden człowiek – Takashi Yagi. „Byłem bardzo zdenerwowany, biorąc odpowiedzialność za trzy historyczne motocykle Hondy, ale jednocześnie cieszyłem się, że będę pracował nad modelami nastawionymi na rekreację” – stwierdził Yagi.
Jakie zmiany w Hondzie ST 125 Dax na 2025 rok?
ST125 Dax niezmiennie ma ramę w kształcie litery T, wysoką kierownicę oraz masywne 12-calowe koła. Jak wspomnieliśmy, motocykl został dostosowany do norm Euro 5+. W związku z tym jednoślad został wyposażony w zmodyfikowany katalizator. Zmieniono ponadto ustawienia sterownika ECU i dodano czujnik OBD2-2. Wyrazem wspomnianych już zmian wizualnych jest nowe malowanie Pearl Shining Black, które dołączyło do oferowanych dotychczas wersji kolorystycznych Pearl Cadet Grey oraz Pearl Glittering Blue.
Honda Z125 Monkey. Nowości na 2025 rok
W podobny sposób zmodernizowany został Z125 Monkey. Wprowadzono niezbędne modyfikacje, by jednostka napędowa spełniała normy emisji obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku. Pojawiły się również trzy nowe wersje kolorystyczne: Sheen Silver Metallic z Pearl Shining Black, Millenium Red z Pearl Himalayas White oraz Turmeric Yellow z Knight Silver Metallic.
Co zmieniło się w Hondzie Super Cub C125?
Te same zmiany w zakresie zgodności z normą Euro 5+ zostały wprowadzone również do najpopularniejszego motocykla Hondy – modelu Super Cub C125. Dotychczasowe malowanie Pearl Bosphorus zostało zastąpione przez Pearl Sugarcane Beige. Dodatkowo ten wariant kolorystyczny został doposażony o kontrastujące z nim czerwone siedzenie.