Jak zatankować motocykl? Trzeba pamiętać o jednej zasadzie
Jazda motocyklem to wolność i niezależność, ale nawet najbardziej niezależni motocykliści muszą od czasu do czasu zatrzymać się na stacji paliw. Choć mogłoby się wydawać, że tankowanie to prosta czynność, istnieje kilka zasad i dobrych praktyk, które warto znać i stosować. Jedna z nich jest szczególnie ważna i obowiązuje wszędzie, bez względu na markę stacji czy kraj, w którym się znajdujemy.

Spis treści:
Kiedy podjeżdżamy motocyklem na stację benzynową, priorytetem powinno być bezpieczeństwo - zarówno nasze, jak i innych osób przebywających na terenie stacji. Dlatego absolutnie podstawowa zasada, która obowiązuje wszędzie na świecie, to wyłączenie silnika podczas tankowania. Ciepły silnik motocykla w połączeniu z łatwopalnymi oparami paliwa stanowi potencjalne zagrożenie, którego łatwo można uniknąć.
Większość stacji wymaga również, aby motocyklista zszedł z jednośladu podczas tankowania. Ma to głęboki sens - tankowanie wymaga uwagi i swobody ruchów. Choć niektórzy motocykliści mają obawę, że przechylony na stopce pojazd uniemożliwi zatankowanie pełnej ilości paliwa, jest to niewielka niedogodność w porównaniu z ryzykiem utraty równowagi i przewrócenia się razem z motocyklem podczas tankowania.
Tankujesz motocykl? Zdejmij kask
W ostatnich latach coraz więcej stacji benzynowych wprowadziło wymóg zdejmowania kasku podczas tankowania. Nie jest to wymysł mający na celu utrudnienie życia motocyklistom, ale skuteczny sposób zabezpieczania się przed kradzieżami paliwa. Historia zna przypadki, gdy motocykliści w kaskach (i tym samym z zasłoniętą twarzą) tankowali jednoślady, a następnie odjeżdżali bez płacenia.
Kamery monitoringu na stacjach mogą zarejestrować wizerunek osoby tylko wtedy, gdy jej twarz jest widoczna. Warto wiedzieć, że pracownicy stacji mają możliwość zdalnego zablokowania dystrybutora, jeśli zauważą motocyklistę, który nie zdjął kasku.
Jak prawidłowo zatankować motocykl?
Po pierwsze, najwygodniej jest podjechać do dystrybutora z jego prawej strony - zapewnia to łatwiejszy dostęp do wlewu paliwa w większości motocykli.
Podczas tankowania pistolet należy wsunąć odpowiednio głęboko do otworu wlewowego, unikając rozlania paliwa. W przeciwieństwie do samochodów, przy tankowaniu motocykla rzadko można zablokować spust pistoletu - lepiej przytrzymać go ręcznie i obserwować poziom paliwa.
Doświadczeni motocykliści wiedzą, że jednośladu nie tankuje się "pod korek". Zaleca się tankowanie do momentu pierwszego "odbicia", a następnie ostrożne dolanie jeszcze niewielkiej ilości paliwa.. Ma to swoje uzasadnienie - paliwo zwiększa swoją objętość pod wpływem temperatury podczas jazdy, szczególnie gdy zbiornik znajduje się blisko rozgrzanego silnika.
Nawet przy zachowaniu najwyższej ostrożności może się zdarzyć, że paliwo rozleje się na motocykl, odzież lub nawierzchnię stacji. W takiej sytuacji należy bezwzględnie zgłosić ten fakt obsłudze stacji.
Sam motocykl należy odsunąć na bezpieczną odległość i dokładnie wytrzeć do sucha, czekając dodatkowo chwilę na odparowanie resztek paliwa. Podobnie należy postąpić z odzieżą, która została zabrudzona paliwem. W takich sytuacjach docenimy zalety odpowiedniego stroju motocyklowego z impregnacją.
Czy pełny bak wpływa na prowadzenie motocykla?
Wartym odnotować też jeden fakt, o którym wielu początkujących motocyklistów nie wie. Pełny zbiornik paliwa znacząco podnosi środek ciężkości motocykla, co może być odczuwalne podczas dynamicznej jazdy, szczególnie w zakrętach.
Motocykl z pełnym zbiornikiem może zachowywać się nieco inaczej niż przyzwyczaił nas do tego pojazd z mniejszą ilością paliwa. Warto mieć to na uwadze, szczególnie tuż po zatankowaniu, kiedy wyjeżdżamy ze stacji i wracamy na drogę.