Tesla obcina zasięg swoich aut. Została do tego zmuszona
W USA Tesla została zmuszona do zmniejszenia komunikowanego zasięgu niemal wszystkich swoich samochodów w ofercie. Jest to efekt nowych regulacji dotyczących pomiarów zasięgu aut.
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska wprowadziła zmiany dotyczące pomiaru zasięgu, dzięki czemu ma on dawać bardziej wiarygodne wyniki. Dla producentów oznacza to konieczność wprowadzenia aktualizacji w danych, które umieszczają w swoich ofertach. Tesla już wprowadziła stosowne zmiany. Zasięgi zmieniły się w przypadku większości samochodów z gamy amerykańskiego producenta.
Jak informuje portal insideevs.com, Tesla Model X Plaid z 20-calowymi kołami "straciła" 7 mil. Z poziomu 333 mil (ok. 536 km) zasięg spadł do 326 mil (ok. 524 km). Z kolei w przypadku Modelu Y Long Range z 20-calowymi kołami zasięg spadł z 318 mil (ok. 512 km) do 292 mil (ok. 470 km). Oznacza to spadek o 26 mil. Jeszcze większą różnicę zanotował natomiast Model S Plaid na 19-calowych kołach. Tutaj zasięg spadł o 37 mil z 396 mil (ok. 637 km) do 359 mil (niemal 578 km). Ciekawym jest natomiast przykład Modelu S w wersji Long Range. Tutaj zasięg "urósł" o 7 mil, z 375 mil (prawie 604 km) do 382 mil (ok. 615 km). Z wyliczeń amerykańskich mediów wynika, że zasięg w samochodach Tesli spadł średnio o 6 proc. Zwracają również uwagę, że zmiany w deklarowanym zasięgu zapewne nie mają wielkiego wpływu na to, ile realnie w "rzeczywistych" warunkach będzie w stanie przejechać samochód.
Wspomniany wyżej portal zwraca natomiast uwagę, że nie zmieniły się zasięgi przedstawionych w zeszłym roku odświeżonej (na rynek amrykański) bazowej wersji Modelu Y z napędem na tył, oraz Cybertrucka. W tych dwóch przypadkach można zakładać, że nowe normy zostały ujęte w chwili debiutu obu aut. Zmiany nie pojawiły się również we wszystkich odmianach Modelu 3. Tutaj natomiast może to wynikać z faktu, że wkrótce na rynek trafi odmiana po liftingu.
Ostatni kwartał minionego roku Tesla może zaliczyć do względnie udanych. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2023 roku amerykański producent sprzedał 484 507 samochodów. Oznacza to, że firmie Elona Muska udało się osiągnąć wyższy wynik, niż prognozowali eksperci. Według nich w tym czasie Tesla miała sprzedać w tym czasie nieco ponad 483 tys. samochodów.
Lepsze wyniki nie pozwoliły jednak Tesli na objęcie pozycji lidera, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów elektrycznych. Pierwsze miejsce w kwartale objęła chińska marka BYD, która w tym czasie sprzedała 526 409 sztuk aut na prąd. Amerykański producent dzierży jednak miano lidera w ujęciu całorocznym. W minionym roku Tesla sprzedała 1,8 mln samochodów.