Rewolucja na parkingach Biedronki. W tle nowe polskie przepisy

Biedronka z przytupem wchodzi w świat elektromobilności. Z pomocą firmy Powerdot polskie markety staną się przyjazne samochodom elektrycznym. Szybkie stacje ładowania pojawią się pod 600 marketami w całym kraju - pierwsze z nich już są dostępne. Sprawdziłem, jak to działa i ile kosztuje.

Biedronka elektryfikuję Polskę. Postawi pod sklepami 600 ładowarek
Biedronka elektryfikuję Polskę. Postawi pod sklepami 600 ładowarekJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

W odpowiedzi na słabą infrastrukturę w Polsce i przepisy, które wejdą w życie od 1 stycznia 2025 roku, Biedronka z pomocą Powerdot elektryfikuje swoje markety. Do końca 2024 roku pod 600 sklepami w kraju staną szybkie stację ładowania. Każda będzie miała trzy gniazda (CCS, CHAdeMO i Type2), co daje w sumie 1800 punktów ładowania i będzie dysponować maksymalną mocą od 100 do 120 kW.  Na wszystkich zapłacimy zbliżeniowo lub na stronie internetowej, po przekierowaniu z kodem QR, z pomocą karty płatniczej  - w przyszłości pojawi się również Google Pay. Na dodatek klienci nie muszą się nigdzie rejestrować.

Biedronka elektryfikuje Polskę. 600 ładowarek do końca 2024 roku

Szybkie stacje ładowania obsługiwane przez firmę Powerdot powstaną pod sklepami Biedronki w dużych miastach i mniejszych miejscowościach - zwłaszcza w tych, gdzie średnia liczba mieszkańców wynosi poniżej 100 tysięcy. Każda stacja to trzy punkty ładowania (CCS - do 120 kW, CHAdeMO - do 60 kW, Type2 - do 20 kW) i dwa zarezerwowane miejsca parkingowe.

Plany są bardzo ambitne - do końca 2024 roku Powerdot chce postawić 600 szybkich stacji pod sklepami Biedronki (w Polsce jest ich ponad 3400), a już do końca 2023 roku blisko 150 ma już funkcjonować.

Sieć ładowarek przy Biedronkach będzie rozmieszczona w całym kraju w taki sposób, aby poruszanie się pojazdów elektrycznych po polskich drogach było możliwe tylko korzystając z sieci ładowania aut przy Biedronkach w całym kraju. To kolejne pole, na którym Biedronka jest pionierem w Polsce, rewolucjonizując ogólnopolską sieć ładowania elektryków.
Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka
Za naładowanie auta zapłacimy zbliżeniowo na terminalu lub za pomocą karty płatniczejJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Stacje ładowania Biedronki. Ile kosztuje ładowanie samochodu?

Na wszystkich stacjach ładowania Powerdot pod sklepami Biedronki będzie obowiązywał jeden cennik. Cena 1 kWh to kolejno: 2,71 zł (CCS), 2,52 zł (CHAdeMO) i 1,91 zł (Type 2). W zależności od wybranego gniazda, poniesiemy też opłatę za postój. Dla poszczególnych gniazd to odpowiednio: CHAdemo - 0,50 zł/min (po 75 minutach), CCS 0,50 zł/min (po 60 minutach), Type2 - 0,50 zł/min (po 180 minutach). A ile kosztuje ładowarka? Uśredniając, taka szybka stacja ładowania to koszt ok. 300 tys. złotych.

Cena 1 kWh to kolejno: 2,71 zł (CCS), 2,52 zł (CHAdeMO) i 1,91 zł (Type 2)Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Biedronka wyprzedziła prawo. Od 2025 roku ładowarka będzie obowiązkiem

Od 2025 roku każda nieruchomość, która nie jest obiektem mieszkalnym, a posiada parking na ponad 20 aut, musi być przygotowana do uruchomienia stacji ładowania. Przepisy nie regulują jednak, jak mocne mają to być ładowarki - w teorii wystarczyłby nawet jeden wallbox, ale klienci nie mieliby z tego żadnych korzyści. Z kolei mocne stacje pod Biedronkami na pewno przyciągną ludzi, którzy - siłą rzeczy - będą chętni do wydania w sklepie kilku groszy.

Do końca 2024 roku Powerdot chce postawić 600 szybkich stacji pod sklepami BiedronkiJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas