Premier Włoch mówi jasno: "Zakaz sprzedaży aut spalinowych nie ma sensu"
Premier Włoch - Giorgia Meloni - wyraziła swoją dezaprobatę dla zakazu rejestracji w Unii Europejskiej spalinowych samochodów, który obowiązywać ma od 2035 roku. To kolejny mocny wyraz sprzeciwu przeciwko polityce UE w tej kwestii.
Spis treści:
Giorgia Meloni jasno nakreśliła swoje stanowisko w sprawie elektryfikacji na jednej z niedawnych konferencji prasowych.
To nierozsądne i myślę, że inne kraje członkowskie zgadzają się z naszym stanowiskiem w tej kwestii - stwierdziła Meloni.
UE to nie "wielka rodzina". Wokół nowej wizji transportu toczy się prawdziwa wojna
To kolejny z głośnych głosów sprzeciwu wobec tempa przechodzenia na elektromobilność, które usłyszeć można z ust unijnych polityków. Warto przypomnieć, że w listopadzie 2022 roku przed pochopnym zakazywaniem rejestracji spalinowych samochodów ostrzegał nawet unijny sekretarz do spraw rynku wewnętrznego - Francuz Tierry Breton. W wywiadzie dla "Les Echos" Breton zwrócił uwagę, że przejście na produkcję samochodów wyłączenie elektrycznych może oznaczać utratę pracy dla przeszło 600 tys. Europejczyków.
Elektryki na siłę
Reprezentanci poszczególnych krajów znajdują się pod silną presją koncernów motoryzacyjnych, które starają się spowolnić tempo elektryfikacji w Europie.
Wyrazy sprzeciwu wobec unijnej polityki wielokrotnie wygłaszał m.in. prezes koncernu Stellantis - Carlos Tavares. "Boję się o klasę średnią, która nie może pozwolić sobie na kupowanie samochodów za 30 tys. euro" - stwierdził Tavares 26 października 2022 roku, gdy w UE osiągnięto porozumienie w sprawie zakazu rejestracji spalinowych samochodów od 2035 roku.
W podobnym tonie wypowiadali się też prezes Renault - Luca de Meo, czy Oliver Zipse - prezes BMW.
Zakaz rejestracji aut spalinowych mocno uderzy w Fiata
Zakaz rejestracji spalinowych samochodów w UE oznaczać może duże kłopoty dla największego producenta aut we Włoszech - Fiata. Nie jest tajemnicą, że obecne regulacje są szczególnie niekorzystne dla samochodów segmentu A, który od lat zdominowany był przez takie modele jak chociażby Panda czy Fiat 500.
Warto też zdawać sobie sprawę z motoryzacyjnych upodobań samych Włochów. W 2022 roku (dane za 11 miesięcy) w piątce najlepiej sprzedających się nowych aut we Włoszech znalazły się:
- Fiat Panda (blisko 97 tys. sprzedanych),
- Lancia Ypsilon (38,4 tys. sprzedanych),
- Fiat 500 (32,8 tys. sprzedanych).
- Dacia Sandero (31,4 tys. sprzedanych)
- Citroen C3 (30,0 tys. sprzedanych).
We Włoszech cała pierwsza dziesiątka zdominowana jest przez auta segmenów A i B. Na kolejnych pozycjach w rankingu najlepiej sprzedająych się w Italii nowych aut w 2022 roku znajdziemy bowiem:
- Forda Pumę,
- Jeepa Renegade,
- Toyotę Yaris,
- Peugeota 208,
- Toyotę Yaris Cross.
***