Niemcy podali listę najlepszych (i najgorszych) samochodów na rynku
Niemiecki automobilklub ADAC zrobił podsumowanie swoich testów samochodów elektrycznych, w którym podał zarówno ogólne oceny, jakie poszczególne modele uzyskały, jak również odniósł ich możliwości do kosztów zakupu. Ważnym poruszonym aspektem była również kwestia realnego zasięgu, jaki te samochody oferują.
Spis treści:
Jakie są najlepsze samochody elektryczne?
Właściwie wszyscy obecni na naszym rynku producenci samochodów, od lat inwestują w rozwój elektromobilności. W efekcie wybór modeli elektrycznych lub dostępnych w elektrycznej odmianie, jest już naprawdę duży.
Rodzi to naturalnie coraz większy dylemat co do tego, który z nich warto wybrać. Aby pomóc kierowcom w podjęciu decyzji, największy niemiecki automobilklub ADAC, przygotował ranking przetestowanych przez siebie modeli. Został on podzielony na kategorie:
- samochody miejskie
- samochody kompaktowe
- samochody klasy średniej
- samochody klasy wyższej
Liczba modeli znajdujących się w zestawieniu jest naprawdę duża, choć i tak znalazłby się jeden czy dwa, który zabrakło w zestawieniu. My dodatkowo skondensowaliśmy informacje podane przez ADAC i wyszczególniliśmy pięć najważniejszych kwestii, które zamieściliśmy w poniższych tabelach:
- ocena - ogólna ocena auta, w której wzięto pod uwagę wszystkie jego parametry (im niższa wartość, tym lepiej)
- ocena z ceną - ocena ogólna z uwzględnieniem oceny cząstkowej za cenę samochodu (im niższa wartość, tym lepiej)
- zasięg - pierwsza wartość to oficjalny zasięg samochodu na jednym ładowaniu, według procedury WLTP, zaś druga to wynik uzyskany podczas testu ADAC
- zalety - najważniejsze zalety modelu, wzięte z podsumowania jego testu
- wady - największe wady modelu, wzięte z podsumowania jego testu
Na koniec zaznaczmy jeszcze, że na listach zalet i wad nie zawsze zawieraliśmy wszystkie, podawane przez ADAC. Wynika to z dość częstej niekonsekwencji, jaką dało się zauważyć. Przykładowo zapisywanie jako plus mocy ładowania wynoszącej 50 kWh, podczas gdy jest to wartość rozczarowująco niska, albo krytykowanie auta z dużym bagażnikiem za to, że ma "niepraktyczny" kufer. Jeden model chwalony jest za zwrotność, a jego bliźniak już nie, niektóre modele krytykowane są za wysoką masę własną, a większość nie (choć wysoka masa własna to jedna z nieodłącznych cech elektryków) - tym podobnych, niekonsekwentnych i mijających się z prawdą uwag, nie uwzględnialiśmy.
Najlepsze miejskie samochody elektryczne
W tej kategorii najlepiej poszło koreańskim modelom. Ciekawostką z punktu widzenia polskiego kierowcy jest Renault Twingo electric - podobnie jak wersja spalinowa, będąca bliźniakiem Smarta Forfour.
Samochód | ocena | ocena z ceną | zasięg | zalety | wady |
Hyundai Kona electric | 2,1 | 2,2 | 484/435 km | osiągi, zasięg, wyposażenie, gwarancja | brak bagażnika z przodu, przeciętne wykończenie |
Kia e-Soul | 2,1 | 2,2 | 452/390 km | osiągi, zasięg, wyposażenie, gwarancja | przeciętne wykończenie, brak możliwości montażu haka, cena |
Opel Corsa-e | 2,1 | 2,0 | 359/280 km | wyposażenie, zawieszenie, koszty eksploatacji | cena, zasięg, mało miejsca z tyłu |
Peugeot e-2008 | 2,2 | 2,1 | 320/260 km | przestronność, koszty eksploatacji, systemy bezpieczeństwa | cena, zasięg |
Honda e | 2,2 | 2,2 | 210/180 km | zwrotność, wyposażenie | zasięg |
Peugeot e-208 | 2,3 | 1,6 | 362/280 km | koszty eksploatacji, wyposażenie | zasięg, ilość miejsca z tyłu |
Opel Mokka-e | 2,3 | 2,2 | 324/255 km | koszty eksploatacji, wyposażenie | zasięg, brak bagażnika z przodu |
Renault Zoe | 2,5 | 1,6 | 390/335 km | koszty eksploatacji, osiągi, asystenci | duży spadek zasięgu pod obciążeniem |
Fiat 500e cabrio | 2,5 | 2,1 | 300/245 km | 5 gwiazdek w ekoteście ADAC, zwrotność | gumowaty układ kierowniczy, mało miejsca z tyłu, niewielki bagażnik |
Dacia Spring | 4,1 | 2,6 | 230/185 km | 5 gwiazdek w ekoteście ADAC, niskie koszty eksploatacji | 1 gwiazdka w crashteście, zasięg, jakość materiałów, wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa |
Renault Twingo electric | 4,1 | 2,7 | 190/150 km | niskie koszty eksploatacji, zwrotność | hałas, brak szybkiego ładowania, nieprecyzyjny układ kierowniczy |
Najlepsze kompaktowe samochody elektryczne
Wśród kompaktów podium należy do SUVów. Zaskoczeniem jest fakt, że eksperci ADAC gorzej ocenili Nissana Leafa w wersji, która ma mocniejszy silnik i większą baterię.
Model | ocena | ocenaz ceną | zasięg | zalety | wady |
Volvo C40 | 1,8 | 2,6 | 423/410 km | bogate wyposażenie, wykończenie wnętrzea, komfort jazdy | wysoka cena |
Kia Niro EV | 1,9 | 2,2 | 460/410 km | wypoasżenie, gwarancja, układ jezdny, przestronność z przodu | materiały wykończeniowe, odgłos wiatru przy wyższych prędkościach |
Mercedes EQA 250 | 1,9 | 2,2 | 492/350 km | komfort jazdy, miejsce z przodu, systemy asystujące | cena, masa własna, niski uciąg |
Volkswagen ID.3 | 2,0 | 2,2 | 429/335 km | komfort, osiągi, przestronność | błędy oprogramowania, ergonomia, wykończenie, cena, przeciętny zasięg |
Cupra Born | 2,1 | 2,2 | 427/295 km | osiągi, komfort, przestronność | ergonomia, przeciętny zasięg, cena |
Renault Megane E-Tech | 2,1 | 2,2 | 450/365 km | mocny i efektywny napęd, wyposażenie | przeciętna widoczność |
Citroen e-C4 | 2,2 | 2,1 | 354/260 km | komfort, wyposażenie, ilość miejsca z przodu | przeciętny zasięg, cena, mało miejsca z tyłu nad głową |
Nissan Leaf 40 kWh | 2,3 | 2,1 | 285/200 km | wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, dopracowany napęd | zasięg, cena |
Mazda MX-30 | 2,3 | 2,1 | 200/170 km | wyposażenie, układ jezdny, wykończenie | zasięg, widoczność, mało miejsc z tyłu |
MG5 | 2,4 | 2,4 | 380/315 km | osiaągi, wyposażenie | przeciętna wydajność, brak bagażnika z przodu, niski uciąg, przeciętne materiały |
Opel Combo e-Life | 2,4 | 2,4 | 285/215 km | bagażnik, praktyczność, wyposażenie | zasięg |
Nissan Leaf 62 kWh | 2,4 | 2,5 | 385/300 km | osiągi, wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa | duże zużycie energii, cena, ograniczona użyteczność bagażnika |
Najlepsze elektryczne samochody klasy średniej
W klasie średniej również najlepiej oceniono SUVy. Inna sprawa, że większość aut w zestawieniu to właśnie SUVy lub crossovery, co jasno pokazuje kierunek rozwoju motoryzacji.
Model | ocena | ocena z ceną | zasięg | zalety | wady |
Skoda Enyaq Coupe | 1,7 | 2,5 | 542/395 km | wyposażenie, przestronność, komfort jazdy, zasięg | wysoka cena, słaby uciąg |
BMW iX3 | 1,7 | 2,7 | 456/400 km | wyposażenie, przestronność, osiągi, komfort, zużycie energii | wysoka cena, ładowność, uciąg |
Volkswagen ID.5 | 1,8 | 2,3 | 534/400 km | komfort, zwrotność, systemy bezpieczeństwa | jakość wykonania, ergonomia |
Ioniq 5 | 1,8 | 2,5 | 481/390 km | przestronność, szybkie ładowanie w sprzyjajacych warunkach, wyposażenie | cena, brak tylnej wycieraczki |
BMW i4 | 1,8 | 2,6 | 584/490 km | mocny i efektywny napęd, zasięg, jakość wykonania | cena, ilość miejsca z tyłu |
Skoda Enyaq | 1,9 | 2.2 | 542/395 km | przestronność, komfort jazdy, wielu asystentów kierowcy | niewielki uciąg |
Kia EV6 | 1,9 | 2,3 | 528/470 km | wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, szybkie ładowanie | przeciętny komfort jazdy |
Polestar 2 | 1,9 | 2,3 | 551/480 km | wyposażenie, systemy asystujące, osiągi | cena, gwarancja |
Volkswagen ID.4 | 1,9 | 2,3 | 531/385 km | komfort, zwrotność, wyposażenie | wykończenie, cena, ergonomia |
Mercedes EQB 350 | 1,9 | 2,7 | 420/360 km | osiągi, komfort jazdy, przestronność | cena, brak haka |
Audi Q4 | 1,9 | 2,6 | 506/410 km | komfort, zwrotność, bezpieczeństwo | cena, przeciętne materiały |
Tesla Model 3 | 2,0 | 2,5 | 491/305 km | prowadzenie, zużycie energii | komfort jazdy, rozpraszająca obsługa |
Tesla Model Y | 2,0 | 2,9 | 533/415 km | osiągi, wyposażenie, przestronność | rozpraszajca obsługa, wady fabryczne, komfort, zawodne systemy bezpieczeństwa |
Genesis GV60 | 2,0 | 3,0 | 466/365 km | osiągi, wykończenie | cena, brak sieci dilerskiej |
Jaguar iPace | 2,0 | 3,1 | 470/365 km | osiągi, prowadzenie | cena, zużycie energii, wyposażenie |
Subaru Solterra | 2,1 | 2,8 | 419/350 km | bogate wyposażenie, prowadzenie, gwarancja | hamulce, cena, zasięg przy niskich temperaturach |
Ford Mustang Mach-E | 2,1 | 3,0 | 610/480 km | przestronność, zasięg, wyposażenie | komfort jazdy |
Mercedes EQC 400 | 2,1 | 3,1 | 429/335 | wykończenie, przestronność, komfort, osiągi | cena, zużycie energii |
Najlepsze elektryczne samochody klasy wyższej
Wśród aut klasy wyższej i luksusowej również triumfuje SUV, ale większość ocenianych aut, to jednak limuzyny.
Model | ocena | ocena z ceną | zasięg | zalety | wady |
BMW iX | 1,6 | 3,6 | 633/610 km | przestronność, osiągi, komfort, wykonanie | cena |
Mercedes EQS | 1,6 | 3,6 | 768/575 km | przestronność, zwrotność, osiągi, komfort, bezpieczeństwo | cena, widoczność |
Mercedes EQE | 1.7 | 3,1 | 623/530 km | komfort, zasięg, zwinność, bezpieczeństwo | drogie ceny pakietów, niepraktyczne klamki, wyważenie hamulca |
BMW i7 | 1,7 | 3,6 | 623/545 km | komfort, zasięg, osiągi, asystenci | cena, rozmiary nadwozia |
Porsche Taycan | 1,8 | 3,6 | 505/400 km | komfort, prowadzenie, osiągi | cena, brak haka, ilość miejsca z tyłu |
Audi e-tron GT | 2,0 | 3,8 | 475/370 km | komfort, prowadzenie, osiągi | cena, brak haka, ilość miejsca z tyłu |
Mercedes EQV | 2,4 | 3,5 | 356/325 km | przestronność, komfort | prowadzenie, cena, brak haka |
***