Niemcy podali listę najlepszych (i najgorszych) samochodów na rynku

Niemiecki automobilklub ADAC zrobił podsumowanie swoich testów samochodów elektrycznych, w którym podał zarówno ogólne oceny, jakie poszczególne modele uzyskały, jak również odniósł ich możliwości do kosztów zakupu. Ważnym poruszonym aspektem była również kwestia realnego zasięgu, jaki te samochody oferują.

ADAC zrobiło zestawienie ocen przetestowanych przez siebie elektrycznych modeli
ADAC zrobiło zestawienie ocen przetestowanych przez siebie elektrycznych modeliGetty Images

Jakie są najlepsze samochody elektryczne?

Właściwie wszyscy obecni na naszym rynku producenci samochodów, od lat inwestują w rozwój elektromobilności. W efekcie wybór modeli elektrycznych lub dostępnych w elektrycznej odmianie, jest już naprawdę duży.

Rodzi to naturalnie coraz większy dylemat co do tego, który z nich warto wybrać. Aby pomóc kierowcom w podjęciu decyzji, największy niemiecki automobilklub ADAC, przygotował ranking przetestowanych przez siebie modeli. Został on podzielony na kategorie:

  • samochody miejskie
  • samochody kompaktowe
  • samochody klasy średniej
  • samochody klasy wyższej

Liczba modeli znajdujących się w zestawieniu jest naprawdę duża, choć i tak znalazłby się jeden czy dwa, który zabrakło w zestawieniu. My dodatkowo skondensowaliśmy informacje podane przez ADAC i wyszczególniliśmy pięć najważniejszych kwestii, które zamieściliśmy w poniższych tabelach:

  • ocena - ogólna ocena auta, w której wzięto pod uwagę wszystkie jego parametry (im niższa wartość, tym lepiej)
  • ocena z ceną - ocena ogólna z uwzględnieniem oceny cząstkowej za cenę samochodu (im niższa wartość, tym lepiej)
  • zasięg - pierwsza wartość to oficjalny zasięg samochodu na jednym ładowaniu, według procedury WLTP, zaś druga to wynik uzyskany podczas testu ADAC
  • zalety - najważniejsze zalety modelu, wzięte z podsumowania jego testu
  • wady - największe wady modelu, wzięte z podsumowania jego testu

Na koniec zaznaczmy jeszcze, że na listach zalet i wad nie zawsze zawieraliśmy wszystkie, podawane przez ADAC. Wynika to z dość częstej niekonsekwencji, jaką dało się zauważyć. Przykładowo zapisywanie jako plus mocy ładowania wynoszącej 50 kWh, podczas gdy jest to wartość rozczarowująco niska, albo krytykowanie auta z dużym bagażnikiem za to, że ma "niepraktyczny" kufer. Jeden model chwalony jest za zwrotność, a jego bliźniak już nie, niektóre modele krytykowane są za wysoką masę własną, a większość nie (choć wysoka masa własna to jedna z nieodłącznych cech elektryków) - tym podobnych, niekonsekwentnych i mijających się z prawdą uwag, nie uwzględnialiśmy.

Najlepsze miejskie samochody elektryczne

W tej kategorii najlepiej poszło koreańskim modelom. Ciekawostką z punktu widzenia polskiego kierowcy jest Renault Twingo electric - podobnie jak wersja spalinowa, będąca bliźniakiem Smarta Forfour.

Samochód
ocena
ocena z ceną
zasięg
zalety
wady
Hyundai Kona electric
2,1
2,2
484/435 km
osiągi, zasięg, wyposażenie, gwarancja
brak bagażnika z przodu, przeciętne wykończenie
Kia e-Soul
2,1
2,2 
452/390 km
osiągi, zasięg, wyposażenie, gwarancja
przeciętne wykończenie, brak możliwości montażu haka, cena
Opel Corsa-e
2,1 
2,0 
359/280 km
wyposażenie, zawieszenie, koszty eksploatacji
cena, zasięg, mało miejsca z tyłu
Peugeot e-2008
2,2 
2,1 
320/260 km
przestronność, koszty eksploatacji, systemy bezpieczeństwa
cena, zasięg
Honda e
2,2
2,2 
210/180 km
zwrotność, wyposażenie
zasięg
Peugeot e-208
2,3 
1,6 
362/280 km
koszty eksploatacji, wyposażenie
zasięg, ilość miejsca z tyłu
Opel Mokka-e
2,3 
2,2 
324/255 km
koszty eksploatacji, wyposażenie
zasięg, brak bagażnika z przodu
Renault Zoe
2,5 
1,6 
390/335 km
koszty eksploatacji, osiągi, asystenci
duży spadek zasięgu pod obciążeniem
Fiat 500e cabrio
2,5 
2,1
 300/245 km
5 gwiazdek w ekoteście ADAC, zwrotność
gumowaty układ kierowniczy, mało miejsca z tyłu, niewielki bagażnik
Dacia Spring
4,1
2,6 
230/185 km
 5 gwiazdek w ekoteście ADAC,  niskie koszty eksploatacji
1 gwiazdka w crashteście, zasięg, jakość materiałów, wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa
Renault Twingo electric
4,1 
2,7 
190/150 km
 niskie koszty eksploatacji, zwrotność
hałas, brak szybkiego ładowania, nieprecyzyjny układ kierowniczy

Najlepsze kompaktowe samochody elektryczne

Wśród kompaktów podium należy do SUVów. Zaskoczeniem jest fakt, że eksperci ADAC gorzej ocenili Nissana Leafa w wersji, która ma mocniejszy silnik i większą baterię.

Model
ocena
ocenaz ceną
zasięg 
zalety
wady
Volvo C40
1,8
2,6
423/410 km
bogate wyposażenie, wykończenie wnętrzea, komfort jazdy
wysoka cena
Kia Niro EV
1,9 
2,2 
460/410 km
wypoasżenie, gwarancja, układ jezdny, przestronność z przodu
materiały wykończeniowe, odgłos wiatru przy wyższych prędkościach
Mercedes EQA 250
1,9 
2,2 
492/350 km
komfort jazdy, miejsce z przodu, systemy asystujące
cena, masa własna, niski uciąg 
Volkswagen ID.3
2,0 
2,2 
429/335 km
komfort, osiągi, przestronność
błędy oprogramowania, ergonomia, wykończenie, cena, przeciętny zasięg
Cupra Born
2,1 
2,2 
427/295 km
osiągi, komfort, przestronność
ergonomia, przeciętny zasięg, cena 
Renault Megane E-Tech
2,1 
2,2 
450/365 km
mocny i efektywny napęd, wyposażenie
przeciętna widoczność 
Citroen e-C4
2,2 
2,1 
354/260 km
komfort, wyposażenie, ilość miejsca z przodu
przeciętny zasięg, cena, mało miejsca z tyłu nad głową 
Nissan Leaf 40 kWh
2,3 
2,1 
285/200 km
wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, dopracowany napęd
zasięg, cena 
Mazda MX-30
2,3
2,1
200/170 km
wyposażenie, układ jezdny, wykończenie
zasięg, widoczność, mało miejsc z tyłu 
MG5
2,4 
2,4 
380/315 km
osiaągi, wyposażenie
przeciętna wydajność, brak bagażnika z przodu, niski uciąg, przeciętne materiały
Opel Combo e-Life
2,4 
2,4 
285/215 km
bagażnik, praktyczność, wyposażenie
zasięg 
Nissan Leaf 62 kWh
2,4 
2,5 
385/300 km
osiągi, wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
duże zużycie energii, cena, ograniczona użyteczność bagażnika 

Najlepsze elektryczne samochody klasy średniej

W klasie średniej również najlepiej oceniono SUVy. Inna sprawa, że większość aut w zestawieniu to właśnie SUVy lub crossovery, co jasno pokazuje kierunek rozwoju motoryzacji.

Model
ocena
ocena z ceną
zasięg
zalety
wady
Skoda Enyaq Coupe
1,7
2,5
542/395 km
wyposażenie, przestronność, komfort jazdy, zasięg
wysoka cena, słaby uciąg 
BMW iX3
1,7 
2,7 
456/400 km
wyposażenie, przestronność, osiągi, komfort, zużycie energii
wysoka cena, ładowność, uciąg 
Volkswagen ID.5
1,8 
2,3 
534/400 km
komfort, zwrotność, systemy bezpieczeństwa
jakość wykonania, ergonomia 
Ioniq 5
1,8 
2,5 
481/390 km
przestronność, szybkie ładowanie w sprzyjajacych warunkach, wyposażenie
cena, brak tylnej wycieraczki 
BMW i4
1,8 
2,6 
584/490 km
mocny i efektywny napęd, zasięg, jakość wykonania
cena, ilość miejsca z tyłu 
Skoda Enyaq
1,9 
2.2 
542/395 km
przestronność, komfort jazdy, wielu asystentów kierowcy
niewielki uciąg 
Kia EV6
1,9 
2,3 
528/470 km
wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, szybkie ładowanie 
przeciętny komfort jazdy
Polestar 2
1,9
2,3
551/480 km
wyposażenie, systemy asystujące, osiągi
cena, gwarancja
Volkswagen ID.4
1,9
2,3
531/385 km
komfort, zwrotność, wyposażenie
wykończenie, cena, ergonomia 
Mercedes EQB 350
1,9 
2,7 
420/360 km
osiągi, komfort jazdy, przestronność
cena, brak haka 
Audi Q4
1,9 
2,6 
506/410 km
komfort, zwrotność, bezpieczeństwo
cena, przeciętne materiały 
Tesla Model 3
2,0 
2,5
491/305 km
prowadzenie, zużycie energii
komfort jazdy, rozpraszająca obsługa 
Tesla Model Y
2,0 
2,9
533/415 km
osiągi, wyposażenie, przestronność
rozpraszajca obsługa, wady fabryczne, komfort, zawodne systemy bezpieczeństwa
Genesis GV60
2,0 
3,0 
466/365 km
osiągi, wykończenie
cena, brak sieci dilerskiej 
Jaguar iPace
2,0 
3,1 
470/365 km
osiągi, prowadzenie
cena, zużycie energii, wyposażenie 
Subaru Solterra
2,1 
2,8 
419/350 km
bogate wyposażenie, prowadzenie, gwarancja
hamulce, cena, zasięg przy niskich temperaturach 
Ford Mustang Mach-E
2,1 
3,0 
610/480 km
przestronność, zasięg, wyposażenie
komfort jazdy 
Mercedes EQC 400
2,1 
3,1 
429/335
wykończenie, przestronność, komfort, osiągi
cena, zużycie energii

Najlepsze elektryczne samochody klasy wyższej

Wśród aut klasy wyższej i luksusowej również triumfuje SUV, ale większość ocenianych aut, to jednak limuzyny.

Model
ocena
ocena z ceną
zasięg
zalety
wady
BMW iX
1,6
3,6
633/610 km
przestronność, osiągi, komfort, wykonanie
cena 
Mercedes EQS
1,6 
3,6 
768/575 km
przestronność, zwrotność, osiągi, komfort, bezpieczeństwo
cena, widoczność
Mercedes EQE
1.7 
3,1 
623/530 km
komfort, zasięg, zwinność, bezpieczeństwo
drogie ceny pakietów, niepraktyczne klamki, wyważenie hamulca
BMW i7
1,7 
3,6 
623/545 km
komfort, zasięg, osiągi, asystenci
cena, rozmiary nadwozia 
Porsche Taycan
1,8 
3,6 
505/400 km 
komfort, prowadzenie, osiągi
cena, brak haka, ilość miejsca z tyłu
Audi e-tron GT
2,0 
3,8 
475/370 km
komfort, prowadzenie, osiągi
cena, brak haka, ilość miejsca z tyłu
Mercedes EQV
2,4 
3,5 
356/325 km
przestronność, komfort
prowadzenie, cena, brak haka 

***

SCT w Krakowie w sądzie. Najważniejsze nowości salonu w Szanghaju. Moto Flesz odc. 87
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas