Najlepsze auta elektryczne na wakacje. Tymi modelami zajedziesz najdalej

Oficjalne dane producentów dotyczące zasięgu samochodów elektrycznych oraz prędkości ich ładowania, potrafią znacząco odbiegać od realnych możliwości. Na szczęście w oszacowaniu rzeczywistych wartości pomagają testy drogowe przeprowadzane cyklicznie przez niemieckie automobilkluby. Niedawno wyniki kolejnego z nich opublikował ADAC.

Najlepsze elektryki na wakacje. Tymi modelami zajedziesz najdalej
Najlepsze elektryki na wakacje. Tymi modelami zajedziesz najdalejVolkswagen Group Polskamateriały prasowe

Długodystansowe podróże samochodami elektrycznymi to temat, który od dawna budzi sporo emocji. Wśród kierowców panuje bowiem przeświadczenie, że z uwagi na niskie zasięgi oraz konieczność częstego, oraz mozolnego uzupełniania energii, jakiekolwiek dalsze wycieczki takim środkiem transportu zwyczajnie nie mają sensu. Nie jest bowiem tajemnicą, że podawane przez producentów dane - bazujące na pomiarach w cyklu testowym WLTP, odbiegającym od rzeczywistości, bywają mocno zawyżane względem realnie osiąganych wartości. Tymczasem wybierając model elektryczny, kupujący powinni wiedzieć, jakiego zasięgu i czasu ładowania faktycznie mogą się spodziewać.

Najlepsze modele elektryczne na długie podróże

Nad powyższą kwestią postanowili pochylić się specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC, którzy przygotowali zestawienia modeli mogących pochwalić się najlepszymi wynikami zasięgu i czasu ładowania. W swoim teście eksperci wzięli pod uwagę scenariusz obejmujący podróż z jednym przystankiem na ładowanie, po osiągnięciu 10 proc. naładowania baterii w danym modelu. Samo uzupełnienie energii nie mogło trwać dłużej niż 20 minut.

Poniższe wyniki pokazują, jak szybko naprawdę ładują się poszczególne samochody elektryczne oraz, które modele dotrą najdalej na jednym 20-minutowym ładowaniu.

Model
Całkowity zasięg z jednym przystankiem ładowania
Zasięg przy pełnym akumulatorze (100 - 10 proc.) 
Zasięg uzyskany po 20 minutach ładowania
Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh)
931 km
502 km
429 km
Lucid Air Grand Touring AWD
859 km
550 km
309 km
BMW iX xDrive 50
835 km
553 km
282 km
Mercedes EQS 450+ 
825 km
521 km
304 km
Mercedes EQE SUV 350+ 
806 km
503 km
303 km
Polestar 2 (82 kWh)
801 km
481 km
320 km
Nio ET5 Touring 100 kWh
792 km
466 km
 326 km
Hyundai Ioniq 5 2WD (77 kWh)
786 km
423 km
 363 km
Mercedes EQE 350+
783 km
480 km
 303 km
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) 4WD
782 km
422 km
 360 km
Mercedes EQS 580
782 km
488 km
 294 km
BMW i7 xDrive60
780 km 
491 km
 289 km
Tesla Model X 
763 km
476 km
 287 km
Volvo XC40 
750 km
450 km
 300 km
Tesla Model S 
743 km
459 km
 284 km
BMW i5 eDrive40
743 km
453 km
 290 km
Hyundai Ioniq 5 4WD (77 kWh)
730 km
393 km
 337 km
BMW i4 iDrive40 (84 kWh)
721 km
444 km
 277 km
VW ID.7 Pro
711 km
437 km
 274 km
Nio ET5 100 kWh
701 km
481 km
 220 km

Pierwsze trzy miejsca to Hyundai, Lucid oraz BMW

Na pierwszym miejscu tabeli uplasował się Hyundai Ioniq 6 z akumulatorem o pojemności 77 kWh i zasięgiem wynoszącym 931 kilometrów. Jak zauważają autorzy raportu, modelem tym można pokonać niemal całe Niemcy - od Kolonii po Alpy - przy zaledwie jednym krótkim postoju na ładowanie. Koreański elektryk zaskakuje efektywnym wykorzystaniem energii oraz sprawnym i szybkim ładowaniem.

Hyundai Ioniq 6 - Światowy Samochód Roku 2023Informacja prasowa (moto)

Drugie miejsce w zestawieniu trafiło do samochodu amerykańskiej marki Lucid. Model Air jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi oraz litowo-jonowym akumulatorem o pojemności 112 kWh. Chociaż pojazd ma znacznie pojemniejszy akumulator od Hyundaia, to jednak zużywa nieco więcej energii. Przejechany zasięg przy 20-minutowym ładowaniu wyniósł w jego przypadku 859 kilometrów.

Lucid Air Informacja prasowa (moto)

Niespodziewanie trzecie miejsce przypadło sporemu SUV-owi marki BMW. Model iX xDrive50 dysponuje baterią o pojemności 111,5 kWh, co pozwoliło na przejechanie dystansu 835 kilometrów z uwzględnieniem krótkiego ładowania.

BMW iX xDrive50 materiały prasowe

Na kolejnych miejscach znalazły się modele Mercedesa i chińskie Nio ET5. Uwagę zwraca odległa pozycja Tesli - pierwszy z pojazdów tej marki, Model X - znalazł się dopiero na 13. miejscu zestawienia, z zasięgiem o około 170 km mniejszym od zwycięzcy.

Jeśli jednak chcielibyśmy przeprowadzić podobne badanie w Polsce, wyniki byłyby zapewne nieco inne i - niestety - gorsze. W Polsce cierpimy na mocny niedostatek mocnych ładowarek i zwykle to właśnie infrastruktura, a nie prąd przyjmowany przez samochód, ogranicza moc ładowania.

Fabryka samochodów w Tychach. Dyrektor Tomasz Gębka zdradza, jaka przyszłość czeka zakład i jak import aut z Chin wpłynie na przemysł motoryzacyjny w EuropieINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas