Ile kosztuje ładowanie samochodu w domu?

Zajmujące się propagowaniem samochodów elektrycznych Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) uruchomiło porównywarkę, która pozwala oszacować koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu.

Ładowanie aut na stacjach sprawia, że koszt jazdy jest porównywalny do jazdy na paliwach kopalnych. Dopiero ładowanie w domu sprawia, że jazda jest tańsza. Tylko ładowanie trwa bardzo długo
Ładowanie aut na stacjach sprawia, że koszt jazdy jest porównywalny do jazdy na paliwach kopalnych. Dopiero ładowanie w domu sprawia, że jazda jest tańsza. Tylko ładowanie trwa bardzo długoPiotr KamionkaReporter

"W ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl działa wirtualna porównywarka, która w prosty sposób pozwala oszacować koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu, a już wkrótce uruchomione zostanie wkrótce kolejne narzędzie umożliwiające optymalizację kosztów eksploatacji samochodów elektrycznych EV - powiedział Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Jak dodał, kalkulator kosztów podróży pozwoli zaplanować trasę samochodem elektrycznym między stacjami, z uwzględnieniem zasięgu pojazdu, czasu potrzebnego na uzupełnienie baterii oraz kosztu wszystkich sesji ładowania.Wskazał, że korzystanie z porównywarki jest bardzo proste. "Wystarczy wybrać interesującą nas taryfę danego Operatora Systemu Dystrybucyjnego (Enea, Energa, Innogy, PGE, Tauron), markę i model samochodu elektrycznego z bazy wszystkich EV dostępnych w sprzedaży na terenie Polski, deklarowany przebieg pojazdu oraz prognozowany udział ładowania EV w warunkach domowych. W ten sposób dowiemy się, ile będzie nas kosztowało ładowanie naszego EV w cyklu miesięcznym i rocznym" - wyjaśnił Wiśniewski.

Ekspert dodał, że kalkulator pozwala także wpisać zużycie energii gospodarstwa domowego na inne potrzeby, dzięki czemu, w prosty sposób możemy ustalić zarówno prognozowany rachunek za energię elektryczną w nowych realiach 2021 r., z uwzględnieniem samochodu elektrycznego i bez, a także porównać wysokość rachunku z innymi dostępnymi opcjami taryfowymi."Oprócz obecnie obowiązujących taryf narzędzie uwzględnia również taryfy z 2020 r., co pozwoli wyliczyć faktyczny wzrost rachunków za prąd" - zaznaczył.Jak dodał Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska, porównywarki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kierowców samochodów elektrycznych w Polsce. "Z Barometru Nowej Mobilności PSPA, niemal 97 proc. Polaków chciałoby ładować swój samochód elektryczny w miejscu zamieszkania, ale również mieć dostęp do szybszych ładowarek publicznych. Dzięki porównywarce taryfowej mogą wybrać najbardziej opłacalną ofertę uzupełniania energii w akumulatorze pojazdu w warunkach domowych, a kalkulator kosztów ładowania na stacjach ogólnodostępnych pozwoli im obliczać koszt ładowania akcydentalnego na szybkich stacjach DC" zaznaczył.

Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Została ona objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji, w tym koncerny motoryzacyjne: BMW, Daimler, Nissan, Volkswagen i Toyota. sektor infrastrukturalny: ABB, PKN ORLEN i Nexity. Wśród partnerów są ponadto: Arval, Garo, GO+EAuto, GreenWay, Volvo, LOTOS, Energa Grupa ORLEN, PKO Leasing, LeasePlan, Santander oraz MAN.Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że na koniec 2020 r. w Polsce zarejestrowanych było 18 875 samochodów osobowych z napędem zelektryfikowanym. 53 proc. z nich były to pojazdy elektryczne, pozostałe to hybrydy plug-in. Zdecydowana większość z nich została zakupiona przez firmy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas