Dramatyczny spadek wartości aut elektrycznych. Wszystko zostało policzone
Jeden z brytyjskich serwisów branżowych zajął się sprawą tzw. wartości rezydualnej samochodów elektrycznych. Chodzi o - jakże ważny dla właściciela - spadek wartości samochodu z biegiem kolejnych lat. Okazuje się, że samochody elektryczne tracą na wartości znacznie szybciej niż samochody napędzane silnikiem spalinowym.
Spis treści:
Brytyjski portal Choose My Car przeprowadził interesujące badania na temat spadku wartości samochodów elektrycznych w ciągu trzech pierwszych lat użytkowania. Wykazały one, że w tym czasie samochody elektryczne mogą stracić ponad 50% swojej początkowej wartości.
Popularność samochodów elektrycznych rośnie, wartość spada
Według informacji podanych przez Międzynarodową Agencję Energii (International Energy Agency) globalna sprzedaż samochodów elektrycznych ma w 2023 roku wzrosnąć aż o 35% względem ubiegłego roku. Z badań wynika, że co piąte nowe auto w 2023 będzie elektryczne lub hybrydowe, a sprzedaż w tym roku ma przekroczyć 14 milionów sztuk. To nie dziwi - ogólnoświatowy trend na samochody elektryczne jest widoczny także na polskich drogach.
Niepokojącą informacją są natomiast wyniki badań rynku samochodów elektrycznych przeprowadzonych przez brytyjski Choose My Car, z których dowiadujemy się ile średnio na wartości tracą samochody elektryczne, i które auta statystycznie tracą najwięcej. Ogólny obraz badań pokazuje, że elektryki tracą znacznie więcej niż samochody napędzane tradycyjnym silnikiem spalinowym.
Elektryki tracą połowę wartości, spalinowe nieco ponad 1/3
Z badań wynika, że w ciągu trzech lat (badania przeprowadzone względem cen samochodów elektrycznych w 2020 roku) samochody elektryczne tracą średnio aż 51% wartości, gdy w tym samym czasie samochody napędzane silnikiem spalinowym tylko 37%. Na tapetę wzięto 10 popularnych na brytyjskim rynku samochodów elektrycznych. Jest też zaskakujący lider tego rankingu.
W wartościach kwotowych najwięcej tracą samochody z górnej półki cenowej - między innymi samochody Tesli, jednak procentowo wygląda to zupełnie inaczej - najwięcej tracą samochody elektryczne o niższej cenie zakupu.
Ranking utraty wartości samochodów elektrycznych po trzech latach od zakupu
Niekwestionowanym liderem jest tutaj Hyundai Ioniq, który w ciągu trzech lat od zakupu traci średnio aż 67% wartości, a na niechlubnym podium stoją jeszcze BMW i3 - 64% oraz mało popularny na polskim rynku Renault Zoe - 61%. Po drugiej stronie skali stoi Polestar 2 - 40% wartości i trójka: Kia Niro, Tesla Model 3 oraz Honda E - po 43% spadku wartości.
Ranking utraty wartości samochodów elektrycznych po trzech latach (cena bazowa 2020):
- Hyundai Ioniq - 67%
- BMW i3 - 64%
- Renault Zoe - 61%
- Nissan Leaf - 58%
- VW ID.3 - 55%
- Tesla Model S - 46%
- Mini Electric - 44%
- Honda E, Kia e-Niro, Tesla Model 3 - 43%
- Polestar 2 - 40%
Wyższe ceny i większy spadek wartości elektryków
Zważywszy na znacznie wyższe ceny zakupu samochodów elektrycznych i aż o 14% wyższy spadek wartości niż samochody spalinowe to nie jest dobra wiadomość dla miłośników elektryków. Dobrą informacją może być prognoza IEA mówiąca o tym, że ceny mniejszych samochodów elektrycznych w najbliższym czasie powinna stać się bardziej konkurencyjna, aby stały one się opłacalną alternatywą dla miejskich samochodów spalinowych.
***