Polak ciągle potrafi. Rekordowy wynik polskiego elektryka w testach

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakończyło ocenę trzeciego etapu konkursu e-VAN, w ramach którego powstać ma polski elektryczny samochód dostawczy o ładowności 1 tony i zasięgu co najmniej 250 km. Najwyższe noty - kolejny już raz - otrzymał elektryczny dostawczak ze Zgorzelca. Pojazd zaprojektowany przez Innovation AG oceniony został na 98 punktów ze 100 możliwych do zdobycia.

Elektryczny samochód dostawczy ze Zgorzelca otrzymał najwyższe noty w kolejnym etapie konkursu e-VAN organizowanym przez NBCiR / Fot. Innovation AG
Elektryczny samochód dostawczy ze Zgorzelca otrzymał najwyższe noty w kolejnym etapie konkursu e-VAN organizowanym przez NBCiR / Fot. Innovation AG 

Przypomnijmy - do 27 marca zwycięzcy poprzednich etapów konkursu, czyli Innovation AG ze Zgorzelca oraz Autobox Innovation ze Starachowic, dostarczyć mieli Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju jeżdżące (dopuszczone do ruchu) prototypy swoich pojazdów. W ramach oceny NCBiR samochody poddane zostały szeregowi testów określających m.in. ich zdolności przewozowe czy zasięg.

Innovation AG z rekordową oceną NCBiR. Polski e-VAN ze Zgorzelca

Z naszych informacji wynika, że najwyższe noty otrzymała konstrukcja od Innovation AG, która zyskała również najwyższe oceny w II etapie programu e-VAN.

e-VAN według projektu Innovation AG 

Przypomnijmy - firma od podstaw stworzyła projekt elektrycznego vana o napędzie bateryjnym. Auto bazuje na autorskiej, opracowanej samodzielnie, platformie o nazwie EAGLE (Orzeł), na którą składają się:

  • podwozie,
  • układ hamulcowy,
  • układ napędowy,
  • układ kierowniczy,
  • zawieszenie.

Wszystkie kluczowe elementy platformy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników.

Polak ciągle potrafi - 98 punktów na 100 możliwych

Testy NCBiR dotyczyły m.in. zasięgu i ładowności. Zespół ekspertów oceniał ponadto każdy z projektów m.in przez pryzmat przygotowania do ewentualnej komercjalizacji. Prototyp stworzony w Innovation AG otrzymał imponujący wynik 98 punktów na 100 możliwych do uzyskania. Maksymalne noty uzyskano m.in. w kategorii zasięgu, wyposażenia opcjonalnego czy prognozowanego udziału w przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych. Jedynie w kategorii zasięgu innowatorzy ze Zgorzelca nie zgarnęli kompletu punktów - oceniający przyznali autu 14 z 16 możliwych "oczek".

Trzeba jednak zauważyć, że uzyskany przez prototyp wynik zdecydowanie wykracza poza wymagane w konkursie 250 km zasięgu. W testach NCBiR prototyp e-VANa z Innovation AG przy obciążeniu wynoszącym 1000 kg uzyskał wynik 343,3 km.

Mamy za sobą bardzo ciężki etap badań i testów w Rzeszowie. Ekipa Innovation AG spędziła tam 4 dni. Od początku byliśmy pewni swego, ale nie obyło się bez stresu i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Cieszymy się z osiągniętego wyniku. Nasz EVAN spełnia wzorowo wszystkie parametry programu NCBiR - mówi w rozmowie z Interią Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG

e-VAN na finiszu. Pół roku na homologację

Warto dodać, że do czwartego etapu zakwalifikowała się też konstrukcja Autobox Innovation ze Starachowic, która oceniana była w innej kategorii (pojazd ze Starachowic to bardziej elektryczna ciężarówka niż van).

e-Van z Autobox Innovation ze Starachowic 

W czwartym etapie zadaniem twórców samochodów będzie uzyskanie homologacji swoich konstrukcji, budowa trzeciego prototypu z dowolnie wybraną zabudową oraz przygotowanie pojazdów do produkcji. Na realizację tych prac wykonawcy mogą otrzymać maksymalnie 3,25 mln zł. NCBiR przewidział na to zadanie zaledwie sześć miesięcy.

***

SCT w Krakowie w sądzie. Najważniejsze nowości salonu w Szanghaju. Moto Flesz odc. 87
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas