Auta zelektryfikowane w Polsce - ponad dwukrotny wzrost w 2021 roku
W Polsce w 2021 roku było zarejestrowanych ponad 39, 6 tys. osobowych i użytkowych aut z napędem elektrycznym i hybryd plug-in. To niemal dwukrotnie więcej wobec 2020 roku - wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego m.in. przez PSPA.
Według opublikowano we wtorek 18 stycznia Licznika elektromobilności, prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec ubiegłego roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 39 tys. 658 osobowych oraz użytkowych samochodów z napędem elektrycznym i hybryd z możliwością podpięcia przewodu ładowania baterii.
W ostatnich 12 miesiącach park pojazdów elektrycznych (BEV) i hybryd typu plug-in (PHEV) w Polsce powiększył się ponad dwukrotnie - o 101 proc. rok do roku.
Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany we wtorkowej informacji firmy, przez 12 miesięcy ubiegłego roku zarejestrowano prawie dwukrotnie więcej samochodów osobowych z napędem BEV/PHEV niż w 2020 roku i niemal czterokrotnie więcej niż w roku 2019.
W segmencie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych przez dwa kata flota wzrosła o 63 proc.
Z raportu wynika, że wzrost mniejszy od spodziewanego odnotowano w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania.
Pod koniec grudnia 2021 roku w Polsce funkcjonowały 1 tys. 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W sumie oferowały one 3 tys. 784 punków ładowania.
Tylko 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. a wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW - podano w zaprezentowanym we wtorek raporcie.
Łącznie w 2021 roku oddano do użytku 568 nowych stacji ładowania, z czego ponad 1/5 - 119 - w grudniu. Liczba punktów uruchomionych w 2021 roku wyniosła 1 tys. 143.
Prezes Maciej Mazur zwrócił uwagę, że przyrost nowych ładowarek w 2021 roku okazał się wyższy w porównaniu do 2020 roku, gdy uruchomiono 353 nowe stacje.
Dodał, że stacje ładowania w Polsce są rozmieszczone nierównomiernie, aż 41 proc. z nich koncentruje się w 15 największych miastach.
Autorzy Licznika Elektromobilności przypomnieli, że w 2021 roku zapowiadany od dawna system finansowy wsparcia finansowego elektromobilności ze środków publicznych zaczął nabierać realnych kształtów.
Wskazano m.in. na uruchomiony w lipcu przez NFOŚiGW pierwszy nabór w ramach programu "Mój Elektryk", adresowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających zeroemisyjne samochody osobowe.
Z kolei ogłoszony w 2021 roku program "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" przewiduje dotacje do prywatnych stacji ładowania o mocy co najmniej 22 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 50 kW do mniej niż 150 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 150 kW, jak również stacji tankowania wodoru.
Jak podkreśli członkowie PSPA, "w grudniu ub.r. branża doczekała się także prezydenckiego podpisu na nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Według prezesa PSPA nowelizacja przyczyni się m.in. do przyspieszenia rozbudowy prywatnej infrastruktury ładowania.
Jak wynika z Licznika elektromobilności, park e-busów w Polsce wzrósł o ponad połowę: z 430 w 2020 roku do 651 sztuk w 2021 roku. Od stycznia do grudnia flota autobusowa powiększyła się o 220 elektrycznych pojazdów.
***