Auta zelektryfikowane w Polsce - ponad dwukrotny wzrost w 2021 roku

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

W Polsce w 2021 roku było zarejestrowanych ponad 39, 6 tys. osobowych i użytkowych aut z napędem elektrycznym i hybryd plug-in. To niemal dwukrotnie więcej wobec 2020 roku - wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego m.in. przez PSPA.

W 2021 roku zarejestrowano W Polsce ponad dwukrotnie więcej typu BEV i PHEV niż w 2020 roku
W 2021 roku zarejestrowano W Polsce ponad dwukrotnie więcej typu BEV i PHEV niż w 2020 rokuWojciech Strozyk/REPORTERInformacja prasowa (moto)

Według opublikowano we wtorek 18 stycznia Licznika elektromobilności, prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec ubiegłego roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 39 tys. 658 osobowych oraz użytkowych samochodów z napędem elektrycznym i hybryd z możliwością podpięcia przewodu ładowania baterii.

W ostatnich 12 miesiącach park pojazdów elektrycznych (BEV) i hybryd typu plug-in (PHEV) w Polsce powiększył się ponad dwukrotnie - o 101 proc. rok do roku.

W segmencie samochodów osobowych odnotowano 19 tys. 408 rejestracji. To kolejny już z rzędu historyczny rekord - zaznaczono.

Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany we wtorkowej informacji firmy, przez 12 miesięcy ubiegłego roku zarejestrowano prawie dwukrotnie więcej samochodów osobowych z napędem BEV/PHEV niż w 2020 roku i niemal czterokrotnie więcej niż w roku 2019.

W segmencie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych przez dwa kata flota wzrosła o 63 proc.

Pod względem liczby rejestracji nowych, osobowych samochodów elektrycznych jesteśmy obecnie na zbliżonym poziomie, jak np. Hiszpania w 2018 roku i nieco wyższym niż Niemcy, Niderlandy i Wielka Brytania w roku 2014 czy Szwecja w 2016 roku - dodał Mazur.

Słaba infrastruktura ładowania aut typu BEV i PHEV w Polsce

Z raportu wynika, że wzrost mniejszy od spodziewanego odnotowano w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania.

Pod koniec grudnia 2021 roku w Polsce funkcjonowały 1 tys. 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W sumie oferowały one  3 tys. 784 punków ładowania.

Tylko 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. a wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW - podano w zaprezentowanym we wtorek raporcie.

Łącznie w 2021 roku oddano do użytku 568 nowych stacji ładowania, z czego ponad 1/5 - 119 - w grudniu. Liczba punktów uruchomionych w 2021 roku wyniosła 1 tys. 143.

Nierównomiernie zlokalizowane stacje ładowania w Polsce to problem. Aż 41 proc. z nich koncentruje się w 15 największych miastach Jacek Dominski /REPORTEREast News

Prezes Maciej Mazur zwrócił uwagę, że przyrost nowych ładowarek w 2021 roku okazał się wyższy w porównaniu do 2020 roku, gdy uruchomiono 353 nowe stacje.

Rozwój stacji ładowania w Polsce wciąż opóźniają liczne bariery, przede wszystkim natury administracyjno-prawnej, m.in. przewlekłe procedury przyłączeniowe oraz niekorzystna z perspektywy operatorów struktura własnościowa infrastruktury elektroenergetycznej na Miejscach Obsługi Podróżnych - ocenił.

Dodał, że stacje ładowania w Polsce są rozmieszczone nierównomiernie, aż 41 proc. z nich koncentruje się w 15 największych miastach.

Autorzy Licznika Elektromobilności przypomnieli, że w 2021 roku zapowiadany od dawna system finansowy wsparcia finansowego elektromobilności ze środków publicznych zaczął nabierać realnych kształtów.

Wskazano m.in. na uruchomiony w lipcu przez NFOŚiGW pierwszy nabór w ramach programu "Mój Elektryk", adresowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających zeroemisyjne samochody osobowe.

Z kolei ogłoszony w 2021 roku program "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" przewiduje dotacje do prywatnych stacji ładowania o mocy co najmniej 22 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 50 kW do mniej niż 150 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 150 kW, jak również stacji tankowania wodoru.

Jak podkreśli członkowie PSPA, "w grudniu ub.r. branża doczekała się także prezydenckiego podpisu na nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Według prezesa PSPA nowelizacja przyczyni się m.in. do przyspieszenia rozbudowy prywatnej infrastruktury ładowania.

Nowe budynki, zarówno te użyteczności publicznej, jak też mieszkalne, będą musiały być przygotowane na rozwój elektromobilności - przypomniał Maciej Mazur.

Jak wynika z Licznika elektromobilności, park e-busów w Polsce wzrósł o ponad połowę: z 430 w 2020 roku do 651 sztuk w 2021 roku. Od stycznia do grudnia flota autobusowa powiększyła się o 220 elektrycznych pojazdów.

Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w 2022 roku wchodzimy z dużą dawką optymizmu - podsumował Mazur.

***

Jedna droga. Jedno bezpieczeństwo – odcinek 5 – fragment 2
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas