Najszybsze modele Lexusa
Najszybsze modele Lexusa
Lexusa GS F rozpędzimy do 100 km/h w 4,6 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzyma się dopiero przy wartości 270 km/h, gdy zadziała elektroniczne ograniczenie. Pod maską tego GS F znajdziemy 477-konny silnik V8 o pojemności pięciu litrów – taki sam, jak modelu RC F. Co więcej, tutaj również napęd przekazywany jest na tylną oś za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów Sport Direct Shift, dysponującej ośmioma przełożeniami. Kierowca może wybrać tryb ręcznej zmiany biegów, w którym przełączenie przełożenia zajmuje zaledwie 0,2 sekundy. GS F wyposażono także w aktywny mechanizm różnicowy TVD, pozwalający na wybór trybów pracy dyferencjału.
Lexus RC F to najszybsze auto, jakie znajdziemy w aktualnej ofercie japońskiej marki. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje temu modelowi zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 270 km/h. Wszystko za sprawą najmocniejszego silnika V8 w historii Lexusa – 5-litrowej jednostki o mocy 477 KM, wytwarzającej 520 Nm momentu obrotowego. Siła napędowa przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem automatycznej, 8-stopniowej skrzyni biegów. Auto można wybrać również w wersji z mechanizmem różnicowym z wektorowaniem momentu obrotowego. To rozwiązanie, znane również pod angielską nazwą TVD (Torque Vectoring Differential), pozwala kierowcy na wybór trzech trybów pracy – STANDARD, SLALOM i TRACK. Co ciekawe, podczas spokojniejszej jazdy potężny silnik tego coupé potrafi przełączać się na oszczędniejszy cykl Atkinsona, co znacznie zmniejsza zużycie paliwa, a gdy potrzebna jest moc, przechodzi do konwencjonalnego cyklu Otto.
Pod maską Lexusa LS 500 znajdziemy 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, wytwarzający moc 421 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła za pośrednictwem 10-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Choć to konwencjonalny automat z przekładnią hydrokinetyczną, szybkością zmiany przełożeń może konkurować ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Taka konfiguracja układu napędowego oznacza w praktyce, że największa, ponad pięciometrowa limuzyna Lexusa potrafi osiągnąć 100 km/h w 4,5 sekundy i rozpędzić się do prędkości 250 km/h. Podobnie jak w przypadku wielu innych aut matki, tutaj kierowca również może wpływać na charakterystykę auta, wybierając pomiędzy trybami jazdy.
Poszukujący sportowych osiągów, nadwozia typu coupé i komfortu na wysokim poziomie powinni sięgnąć po model LC 500. Auto rozpędza się do „setki” w 4,7 sekundy i osiąga prędkość 270 km/h. Pod maską znajdziemy 5-litrową V-ósemkę o mocy 477 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 540 Nm. Również w tym modelu z silnikiem współpracuje 10-biegowa przekładnia automatyczna, która przekazuje napęd na tylne koła. Zastosowano w niej układ sterujący AI-SHIFT, analizujący styl jazdy kierowcy i wybierający dzięki temu optymalne przełożenie. Kierujący ma również możliwość samodzielnej zmiany biegów, dzięki manualnemu trybowi „M” i łopatkom przy kierownicy.
Na tle mocniejszych Lexusów model IS 200t mniej imponuje osiągami, jednak przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7 sekund i prędkość maksymalna wynosząca 230 km/h to wyniki, które zdecydowanie nie pozwalają nazwać go wolnym autem. Do napędu tego czterodrzwiowego sedana wykorzystano dwulitrowy, czterocylindrowy rzędowy silnik z turbosprężarką typu twin scroll, rozwijający moc 245 KM i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Motor napędza tylne koła za pośrednictwem 8–stopniowej skrzyni biegów, wyposażonej w tryb sekwencyjny. .
Nie można mieć wszystkiego – z tym stwierdzeniem nie sposób się nie zgodzić. Na szczęście nikt nie powiedział, że luksusowe i nowoczesne auto nie może być jednocześnie bardzo szybkie i dynamiczne. Oto pięć modeli Lexusa, które usatysfakcjonują miłośników ostrej jazdy.