Komfort w luksusowych limuzynach – co oferują marki premium?

article cover
 

Komfort w luksusowych limuzynach – co oferują marki premium?

Rynek samochodów klasy premium oferuje niezliczoną liczbę opcji wyposażenia i możliwości personalizacji danego egzemplarza – od szytej na zamówienie tapicerki po wersje pancerne zapewniające bezpieczeństwo podróżującym. Posiadanie we flocie firmowych pojazdów luksusowej limuzyny nie wiąże się tylko z komfortem – równie często chodzi również o wizerunek. Sprawdzamy komfortowe wyposażenie modeli klasy premium. 
Najnowsza, piąta odsłona luksusowej limuzyny Lexusa jest już w Polsce – pierwszy jej pokaz odbył się na początku sierpnia, a w ciągu najbliższego miesiąca samochód zostanie zaprezentowany w największych miastach kraju. Nowy Lexus LS zyskał dynamiczną sylwetkę o długości 5,23 m przypominającą auta typu coupe – jest przy tym dłuższy i szerszy od poprzednika, a przy tym o 15 mm niższy. Pod maską wersji hybrydowej pracuje nowa jednostką Multi Stage Hybrid System – to połączenie benzynowego silnika V6 o pojemności 3,5 litra, silników elektrycznych oraz trwałych przekładni. Przyspieszenie LS 500h do 100 km/h zajmuje 5,4 s. Co więcej, samochód może poruszać się z prędkością nawet 140 km/h napędzany tylko silnikami elektrycznymi. Ponieważ nowy LS jest niższy od swych poprzedników, w wersji z zawieszeniem pneumatycznym po raz pierwszy wprowadzono funkcję ułatwienia dostępu do samochodu. Po odblokowaniu drzwi przy użyciu elektronicznego kluczyka samochód nieco się podnosi, a boczne wyprofilowania fotela odchylają się, ułatwiając zajęcie miejsca za kierownicą.  
Najbardziej prestiżowe miejsce znajduje się z tyłu, po prawej stronie. W Audi A8 L może to być dostępne opcjonalnie tzw. siedzenie relaksujące, z wieloma możliwościami regulacji i z podnóżkiem. Pasażer może dodatkowo ogrzewać i masować stopy, opierając je o tylną część siedzenia przedniego pasażera i mając możliwość wyboru kilku stopni działania tej funkcji. Siedzący z tyłu pasażerowie mogą też sterować wieloma funkcjami m.in. nastrojowym oświetleniem Ambiente, nowymi lampkami do czytania HD Matrix oraz wykonywać prywatne rozmowy telefoniczne, wykorzystując osobny panel sterujący. Panel ten, czyli Rear Seat Remote z wyświetlaczem OLED, ma wielkość smartfonu i przechowywany jest w środkowym podłokietniku. Zrezygnowano z regulatora obrotowo-przyciskowego i z pola dotykowego znanych dobrze z poprzedniego modelu. Tablica rozdzielcza jest w znacznym stopniu pozbawiona przycisków i włączników. Jej centrum to dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala. Drugi wyświetlacz dotykowy, umieszczony na konsoli tunelu środkowego, obsługuje między innymi klimatyzację.  
Konsola środkowa rozdzielająca siedzenia kierowcy i pasażera z przodu jest wyposażona w 12,3-calowy ekran dotykowy. Podróżujący na tylnych fotelach mogą sterować parametrami klimatyzacji oraz multimediami za pomocą konsoli sterowania opcjonalnej klimatyzacji czterostrefowej. Na liście dostępnych opcji można znaleźć między innymi duży, panoramiczny dach, komfortowe fotele przednie i tylne z funkcją podgrzewania oraz regulacją elektryczną, roletę przeciwsłoneczną za tylnymi zagłówkami, system cichego domykania drzwi, a także rozbudowaną konsolę centralną dla pasażerów tylnych foteli, którą można wyposażyć w dwa składane stoliki i indukcyjny konektor antenowy dla dodatkowego smartfonu. System informacyjno-rozrywkowy dla podróżujących z tyłu obejmuje dwa ekrany 10,1” w oparciach przednich foteli, które mogą zamienić drugi rząd siedzeń w cyfrowe biuro. W razie potrzeby można je odłączyć i wykorzystywać jako tablety poza samochodem. Komfort podróżowania uzupełniają fotele z masażem, nastrojowe oświetlenie czy trójwymiarowe nagłośnienie firmy Burmester.  
Druga generacje tego modelu pojawiła się na rynku w 2016 roku. Samochód w wersji przedłużonej mierzy 5,2 m długości, a pod jego maską można znaleźć również napędy hybrydowe. Hybrydowy napęd Porsche Panamera 4 E-Hybrid osiąga moc systemową 462 KM – 2,9-litrowy benzynowy silnik V6 generuje do 330 KM, a jednostka elektryczna do 136 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 700 Nm. W trybie elektrycznym samochód ma zasięg rzędu 50 km.  
Panele drzwi i deski rozdzielczej mogą być wykończone np. okładziną z drewna o otwartych porach lub obszyte skórą. Rozszerzony pakiet oświetlenia oferuje gamę 64 odcieni i 10 konfiguracji kolorystycznych, a także możliwość osobnej regulacji dla 3 różnych stref wnętrza. Na liście wyposażenia znalazły się też funkcje wentylacji z rozpylaczem zapachów, a fotele są podgrzewane, wentylowane i mają funkcję masażu. Dodatkowo podgrzewanie podłokietników oraz oświetlenie i nagłośnienie umożliwia skonfigurowanie programu wellness. Kontrola komfortu może obejmować wszystkie siedzenia, zależnie od zakresu wyposażenia.  
Premiera odświeżonego Mercedesa klasy S odbyła się podczas tegorocznego salonu samochodowego w Szanghaju. Długość nadwozia to 5,27 metra. Oprócz tradycyjnych wersji silnikowych w planach producenta jest również wersja hybrydowa plug-in o zasięgu około 50 km w trybie elektrycznym. W Klasie S pojawiły się dwa nowe ekrany umieszczone pod wspólną taflą szkła, każdy o przekątnej 12,3 cala. Cyfrowa projekcja informacji oferuje kierowcy wybór trzech różnych motywów (klasyczny, sportowy lub progresywny) i pozwala konfigurować interfejs zgodnie z własnymi preferencjami. Nowa Klasa S ma teraz kierownicę z panelami dotykowymi, które reagują na ruchy przesuwania jak ekran smartfonu. 
Lista wyposażenia zapewniającego komfort jest spora. Przykładem mogą być siedzenia z możliwością 28-punktowej elektrycznej regulacji, funkcją podgrzewania, chłodzenia i masażu. Również tylna kanapa może być wyposażona w podgrzewanie, chłodzenie oraz funkcję masażu, a także w elektrycznie podnoszony podnóżek. Oparcie tylnego siedzenia znajdującego się za miejscem obok kierowcy można odchylać nawet o 48 stopni, a dla ułatwienia wysiadania z samochodu podnosić o 24 stopnie. Miłośnicy muzyki docenią możliwość wyposażenia doskonale wyciszonego wnętrza w audiofilski zestaw Mark Levinson z funkcją dźwięku przestrzennego i zespołem głośników w podsufitce. Do obsługi służy graficzny interfejs. Jego zdalny panel dotykowy nowej generacji reaguje analogicznie jak ekran smartfonu, a ponadto potrafi rozpoznawać pismo odręczne. Oprócz szerokoformatowego wyświetlacza o przekątnej 12,3 cala, nowy LS może być opcjonalnie wyposażony w duży kolorowy wyświetlacz projekcyjny, prezentujący informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. W nowym LS zobaczymy też nowe, inspirowane wzorami Shimamoku drewniane elementy wykończeniowe, łączące w artystycznej formie japońską sztukę formowania z cienkich płatów drewna z technologią laserowego wycinania.  
Na liście wyposażenia zwiększającego komfort podróżowania znalazł się między innymi dostępny tylko dla wersji przedłużonych pakiet obejmujący 4-strefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane pojedyncze fotele z funkcją masażu z tyłu, aktywną wentylację wszystkich foteli, a także system rozrywki z dotykowym sterowaniem z tabletu. Oparcia tylnych foteli można odchylić pod kątem do 42,5 st., a pasażer siedzący z prawej strony może odsunąć przedni fotel pasażerski o 90 mm w przód. Konsola centralna natomiast wyposażona jest w składane stoliki i dodatkowe uchwyty na kubki oraz sterowanie dotykowe z tabletu BMW Touch Command. Wyposażenie mogą uzupełniać opcje oświetlenia ambientowego, szklany dach, specjalna wentylacja z jonizacją i nawanianiem powietrza. System audio to Bowers & Wilkins Diamond surround sound z 10-kanałowym wzmacniaczem o mocy 1400 watów i 16 głośnikami.  
BMW serii 7 zostało zaprezentowane w 2015 roku – w wersji G11 nadwozie mierzy 5,09 metra, a w odmianie przedłużonej o oznaczeniu G12 powiększa się do 5,23 metra. Wersja iPerformance wyposażona jest w 4-cylindrowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo oraz silnik elektryczny eDrive. Moc systemowa wynosi 326 KM. Opcjonalny wyświetlacz przezierny pełni rolę aktywnego wsparcia kierowcy. Wyświetla on informację o prędkości jazdy, ograniczeniach prędkości, zakazie wyprzedzania, dane ostrzegawcze z komputera pokładowego, status i ostrzeżenia innych systemów wsparcia, wskazówki nawigacyjne i menu telefoniczne oraz multimedialne.  
Premiera nowego Audi A8 odbyła się w lipcu bieżącego roku. Niemiecki producent zaprezentował wtedy czwartą generację swojego flagowego modelu. W klasycznej wersji samochód ma długość 5,17 m – opcja wydłużona L zyskuje dodatkowe 13 cm. Producent zapowiedział, że w przyszłości model A8 będzie oferowany w wersji hybrydowej e-tron quattro z napędem hybrydowym typu plug-in. Pod maską znajdzie się silnik 3.0 TFSI i silnik elektryczny, a akumulatory będą miały zapewnić energię wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy.  
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas