Wybuch w reflektorach

Obok żarówek halogenowych coraz silniejszą pozycję rynkową uzyskują żarówki oparte na wyładowaniu gazowym. W owych żarówkach ksenonowych (nazwanych tak od składnika gazu zawartego w bańce) żarnik zastąpiony został łukiem świetlnym, świecącym pomiędzy dwiema bardzo precyzyjnie ustawionymi elektrodami. Liderem rynkowym w produkcji oświetlenia ksenonowego i urządzeń sterujące jest Hella, która posiada ponad 60% udziału w rynku. Tak świeci się reflektor z klasyczną żarówką, a tak z ksenonową.

Obok żarówek halogenowych coraz silniejszą pozycję rynkową uzyskują żarówki oparte na wyładowaniu gazowym. W owych żarówkach ksenonowych (nazwanych tak od składnika gazu zawartego w bańce) żarnik zastąpiony został łukiem świetlnym, świecącym pomiędzy dwiema bardzo precyzyjnie ustawionymi elektrodami.

Światło ksenonowe w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami ma dwie zasadnicze zalety: z jednej strony żarówka ksenonowa daje więcej niż dwa razy światła niż nowoczesna żarówka H7, zużywając przy tym dwie trzecie energii, z drugiej strony dysponuje barwą światła zbliżoną do barwy światła dziennego. W wyniku nadwyżki światła droga zostaje jaśniej i szerzej oświetlona. Wpływa to w istotny sposób na komfort jazdy i aktywne bezpieczeństwo.

Reklama

Jednakże sam reflektor ksenonowy nie jest w stanie przełożyć dodatkowych ilości światła najlepszej nawet jakości na zwiększony poziom bezpieczeństwa. Na przykład by zapobiec niebezpieczeństwu oślepiania innych użytkowników dróg, jadących z przeciwka, przepisy prawne wymagają całego szeregu dodatkowego wyposażenia, obejmującego takie elementy jak system oczyszczania klosza reflektora i automatycznego poziomowania strumienia światła. Tylko taki zestaw jest w stanie zapewnić wyraźnie wyższe bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg, nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach pogodowych. Oznacza to, że nawet w deszczu, mgle i śniegu widzenie przestrzenne ulega poprawie, a zdolności orientacji kierowcy podlegają mniejszym ograniczeniom.

Już dziś ok. 94 proc. użytkowników reflektorów ksenonowych jest przekonanych o ich pozytywnych cechach. Widzenie nocne ulega poprawie - twierdzi 85 proc. użytkowników, a wśród ankietowanych z grupy wiekowej powyżej 50 roku życia liczba ta przekracza 90 proc. Także widoczność w deszczu według 80 proc. badanych jest lepsza, a 75 proc. zgłasza zauważalny wzrost bezpieczeństwa wobec cyklistów i pieszych w związku z szerszym oświetlaniem drogi. Tyle samo procent twierdzi, że dzięki światłu ksenonowemu o wiele łatwiej rozpoznać przeszkody na drodze.

Liderem rynkowym w produkcji oświetlenia ksenonowego i urządzeń sterujące jest Hella, która posiada ponad 60% udziału w rynku. Firma ta dostarcza reflektory ksenonowe na pierwszy montaż do takich marek samochodów, jak np.: Mercedes-Benz, BMW, Audi, VW, Honda, Opel.

Obecnie Hella wprowadza już na rynek główne reflektory ksenonowe do montażu uzupełniającego - w zestawach akcesoryjnych! Np. do Mercedesa klasy E, Forda Focusa czy VW Golfa IV.

Dla wszystkich kierowców Hella proponuje dodatkowe reflektory dalekosiężne, wykonane w technologii ksenonowej, np. Micro Xenon, Comet 200 Xenon, DE Xenon, Luminator Xenon, Rallye 1000 FF Xenon, Jumbo Xenon.

Tak świeci się reflektor z klasyczną żarówką, a tak z ksenonową.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wybuchy | żarówki | ksenonowe | światła | reflektory
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy