Wszyscy kochają niemieckie samochody?

Miniony rok nie był dla motoryzacji zbyt udany. Druga fala kryzysu finansowego przyniosła niepewną sytuację na rynku pracy, ceny paliw pobiły kolejne rekordy.

Golf po raz kolejny okazał się europejskim bestsellerem
Golf po raz kolejny okazał się europejskim bestselleremInformacja prasowa (moto)

Każdy z tych czynników przełożył się na spadek zainteresowania nowymi samochodami w Europie. Mieszkańcy Starego Kontynentu niechętnie zostawiali swoje pieniądze u dealerów. W samej tylko zachodniej Europie rynek nowych aut skurczył się o przeszło 4 proc.

Ceniony instytut badawczy Jato Dynamics, który specjalizuje się w badaniu rynków motoryzacyjnych, opublikował właśnie raport dotyczący obszaru państw Unii Europejskiej. Które samochody - mimo kryzysu - cieszą się największą popularnością?

Niemcy górą

Niekwestionowanym liderem pozostał volkswagen golf. Auto znalazło się na szczycie europejskich bestsellerów po raz czwarty z rzędu! Niemiecka firma sprzedała w minionym roku 484 547 tych pojazdów. Wynik jest wprawdzie o 1,7 proc. gorszy niż dwa lata temu, ale biorąc pod uwagę niepewną sytuację materialną wielu Europejczyków i fakt, że od premiery golfa VI generacji (będącej w zasadzie gruntownym liftingiem poprzednika) mija właśnie cztery lata, wynik uznać należy za rewelacyjny.

Drugie miejsce również przypadło w udziale autu z Wolfsburga. Za golfem, z wynikiem 356 490 sprzedanych egzemplarzy, sklasyfikowano volkswagena polo. Samochód cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów, w porównaniu z rokiem 2010 sprzedaż modelu wzrosła o... pięćdziesiąt egzemplarzy (0,5 proc.).

Na najniższym stopniu podium znalazł się europejski bestseller koncernu Ford - model fiesta. W krajach Unii Europejskiej nabywców znalazło w zeszłym roku 348 465 fiest. Wynik może robić wrażenie, ale jest aż o 13 proc. niższy niż w roku 2010.

Na czwartym miejscu najpopularniejszych samochodów sklasyfikowano opla/vauxhalla corsę. W minionych dwunastu miesiącach sprzedano w krajach Unii 313 325 cors, czyli o niespełna 2 proc. mniej niż w roku 2010.

Informacja prasowa (moto)

Dopiero na piątej pozycji znalazł się - pierwszy w tym zestawieniu - samochód z Francji. Najlepiej sprzedającym się pojazdem znad Sekwany jest renault clio, które w minionym roku przypadło do gustu 294 172 kupującym. Francuzi nie mają jednak powodów do radości. Sprzedaż auta spadła aż o 13 proc.

Szóste miejsce należy do produkowanej w polskiej fabryce Opla w Gliwicach astry. Ku uciesze polskiej załogi zakładu w Gliwicach, niemiecki kompakt cieszy się na rynku niesłabnącym zainteresowaniem. 287 249 sprzedanych egzemplarzy to wynik zaledwie o 1 proc. gorszy niż dwa lata temu.

Zaraz za astrą - na siódmym miejscu - uplasował się ford focus. Auto znalazło aż 280 209 nabywców, co w porównaniu z rokiem 2010 oznacza siedmioprocentowy wzrost zainteresowania. Można jednak przypuszczać, że w następnych dwunastu miesiącach kompakt Forda pobije kolejny rekord - nowa generacja pojawiła się w salonach dopiero w połowie minionego roku.

Informacja prasowa (moto)

Ósma lokata przypadła w udziale najlepiej sprzedającemu się autu Peugeota - modelowi 207. Francuski reprezentant segmentu B znalazł 242 385 nabywców, co w porównaniu z rokiem 2010 oznacza spadek aż o 21 proc. 207-mki nie zobaczymy już w kolejnym tego typu zestawieniu - wkrótce w salonach pojawi się bowiem jej następca - model 208.

Z wynikiem 239 329 sprzedanych egzemplarzy - na dziewiątym miejscu zestawienia - sklasyfikowano renault megane. Zainteresowanie zaprezentowanym cztery lata temu autem wyraźnie osłabło. Francuzi sprzedali o 8,3 proc. mniej tych pojazdów niż w roku 2010.

Największy wzrost sprzedaży zanotował sklasyfikowany na ostatnim - dziesiątym - miejscu zestawienia volkswagen passat. Krytykowany przez wielu dziennikarzy lifting zafundowany autu w połowie zeszłego roku przyniósł rewelacyjne rezultaty. W minionych dwunastu miesiącach nabywców znalazło 233 330 nowych passatów, czyli zaledwie o 5 999 sztuk mniej, niż najlepiej sprzedającego się kompaktu z Francji - renault megane. W porównaniu z 2010 rokiem wzrost sprzedaży passata wyniósł rekordowe 47 proc!

Informacja prasowa (moto)

Różne czasy, ten sam lider

Przygotowany przez Jato Dynamics ranking po raz kolejny dowiódł, że - niezależnie od kondycji finansowej - większość Europejczyków darzy największym zaufaniem samochody niemieckie. Zestawienie potwierdza też niekwestionowane panowanie na Starym Kontynencie koncernu Volkswagen. W zachodniej Europie koncern sprzedał w minionym roku o 7 proc więcej pojazdów niż dwa lata temu (mimo że rynek skurczył się o 4 proc.), sumarycznie sprzedaż wszystkich marek należących do Volkswagena - po raz pierwszy w historii - przekroczyła 8,1 mln egzemplarzy.

Warto też zaznaczyć, że gusta większości mieszkańców Starego Kontynentu zdają się nieczułe na stylistyczne fajerwerki czy zawirowania na rynkach finansowych. Począwszy od roku 2000 - volkswagen golf aż siedmiokrotnie stawał na szczycie listy najlepiej sprzedających się aut w Europie. Trzykrotnie za najlepiej sprzedające się auta uznawano produkty Peugeota (w latach 2002 i 2003 - model 206, w roku 2007 model 2007). Dwukrotnie - w latach 2005 i 2006 - najlepiej sprzedającym się autem w Europie był opel astra.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas