Wszyscy kochają niemieckie samochody?
Miniony rok nie był dla motoryzacji zbyt udany. Druga fala kryzysu finansowego przyniosła niepewną sytuację na rynku pracy, ceny paliw pobiły kolejne rekordy.
Każdy z tych czynników przełożył się na spadek zainteresowania nowymi samochodami w Europie. Mieszkańcy Starego Kontynentu niechętnie zostawiali swoje pieniądze u dealerów. W samej tylko zachodniej Europie rynek nowych aut skurczył się o przeszło 4 proc.
Ceniony instytut badawczy Jato Dynamics, który specjalizuje się w badaniu rynków motoryzacyjnych, opublikował właśnie raport dotyczący obszaru państw Unii Europejskiej. Które samochody - mimo kryzysu - cieszą się największą popularnością?
Niekwestionowanym liderem pozostał volkswagen golf. Auto znalazło się na szczycie europejskich bestsellerów po raz czwarty z rzędu! Niemiecka firma sprzedała w minionym roku 484 547 tych pojazdów. Wynik jest wprawdzie o 1,7 proc. gorszy niż dwa lata temu, ale biorąc pod uwagę niepewną sytuację materialną wielu Europejczyków i fakt, że od premiery golfa VI generacji (będącej w zasadzie gruntownym liftingiem poprzednika) mija właśnie cztery lata, wynik uznać należy za rewelacyjny.
Drugie miejsce również przypadło w udziale autu z Wolfsburga. Za golfem, z wynikiem 356 490 sprzedanych egzemplarzy, sklasyfikowano volkswagena polo. Samochód cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów, w porównaniu z rokiem 2010 sprzedaż modelu wzrosła o... pięćdziesiąt egzemplarzy (0,5 proc.).
Na najniższym stopniu podium znalazł się europejski bestseller koncernu Ford - model fiesta. W krajach Unii Europejskiej nabywców znalazło w zeszłym roku 348 465 fiest. Wynik może robić wrażenie, ale jest aż o 13 proc. niższy niż w roku 2010.
Na czwartym miejscu najpopularniejszych samochodów sklasyfikowano opla/vauxhalla corsę. W minionych dwunastu miesiącach sprzedano w krajach Unii 313 325 cors, czyli o niespełna 2 proc. mniej niż w roku 2010.
Dopiero na piątej pozycji znalazł się - pierwszy w tym zestawieniu - samochód z Francji. Najlepiej sprzedającym się pojazdem znad Sekwany jest renault clio, które w minionym roku przypadło do gustu 294 172 kupującym. Francuzi nie mają jednak powodów do radości. Sprzedaż auta spadła aż o 13 proc.
Szóste miejsce należy do produkowanej w polskiej fabryce Opla w Gliwicach astry. Ku uciesze polskiej załogi zakładu w Gliwicach, niemiecki kompakt cieszy się na rynku niesłabnącym zainteresowaniem. 287 249 sprzedanych egzemplarzy to wynik zaledwie o 1 proc. gorszy niż dwa lata temu.
Zaraz za astrą - na siódmym miejscu - uplasował się ford focus. Auto znalazło aż 280 209 nabywców, co w porównaniu z rokiem 2010 oznacza siedmioprocentowy wzrost zainteresowania. Można jednak przypuszczać, że w następnych dwunastu miesiącach kompakt Forda pobije kolejny rekord - nowa generacja pojawiła się w salonach dopiero w połowie minionego roku.
Ósma lokata przypadła w udziale najlepiej sprzedającemu się autu Peugeota - modelowi 207. Francuski reprezentant segmentu B znalazł 242 385 nabywców, co w porównaniu z rokiem 2010 oznacza spadek aż o 21 proc. 207-mki nie zobaczymy już w kolejnym tego typu zestawieniu - wkrótce w salonach pojawi się bowiem jej następca - model 208.
Z wynikiem 239 329 sprzedanych egzemplarzy - na dziewiątym miejscu zestawienia - sklasyfikowano renault megane. Zainteresowanie zaprezentowanym cztery lata temu autem wyraźnie osłabło. Francuzi sprzedali o 8,3 proc. mniej tych pojazdów niż w roku 2010.
Największy wzrost sprzedaży zanotował sklasyfikowany na ostatnim - dziesiątym - miejscu zestawienia volkswagen passat. Krytykowany przez wielu dziennikarzy lifting zafundowany autu w połowie zeszłego roku przyniósł rewelacyjne rezultaty. W minionych dwunastu miesiącach nabywców znalazło 233 330 nowych passatów, czyli zaledwie o 5 999 sztuk mniej, niż najlepiej sprzedającego się kompaktu z Francji - renault megane. W porównaniu z 2010 rokiem wzrost sprzedaży passata wyniósł rekordowe 47 proc!
Przygotowany przez Jato Dynamics ranking po raz kolejny dowiódł, że - niezależnie od kondycji finansowej - większość Europejczyków darzy największym zaufaniem samochody niemieckie. Zestawienie potwierdza też niekwestionowane panowanie na Starym Kontynencie koncernu Volkswagen. W zachodniej Europie koncern sprzedał w minionym roku o 7 proc więcej pojazdów niż dwa lata temu (mimo że rynek skurczył się o 4 proc.), sumarycznie sprzedaż wszystkich marek należących do Volkswagena - po raz pierwszy w historii - przekroczyła 8,1 mln egzemplarzy.
Warto też zaznaczyć, że gusta większości mieszkańców Starego Kontynentu zdają się nieczułe na stylistyczne fajerwerki czy zawirowania na rynkach finansowych. Począwszy od roku 2000 - volkswagen golf aż siedmiokrotnie stawał na szczycie listy najlepiej sprzedających się aut w Europie. Trzykrotnie za najlepiej sprzedające się auta uznawano produkty Peugeota (w latach 2002 i 2003 - model 206, w roku 2007 model 2007). Dwukrotnie - w latach 2005 i 2006 - najlepiej sprzedającym się autem w Europie był opel astra.