Volkswagen rozpoczyna wielkie zmiany
Zarząd Volkswagena, przy aprobacie Rady Nadzorczej, uchwalił program „TOGETHER – strategia 2025”. Wyznacza on początek największego procesu zmian w historii koncernu.
"TOGETHER - strategia 2025" tworzy ramy dalszego rozwoju koncernu Volkswagen, który z producenta samochodów ma stać się "przodującym w skali światowej dostawcą środków transportu tworzonych według zasad zrównoważonego rozwoju".
Jedną z podstaw nowej strategii koncernu jest transformacja głównego obszaru działalności, czyli produkcji samochodów i jego głęboka przebudowa służąca przygotowaniu do nowej ery w transporcie. W jej ramach poszczególne marki koncernu mają bardziej różnić się od siebie, a gama modeli oraz silników zostanie zweryfikowana pod kątem najatrakcyjniejszych segmentów rynku, obiecujących największy wzrost. Rentowność będzie też kluczem przy weryfikacji 340 modeli i wersji dostępnych dzisiaj w ramach koncernu; proces ten będzie uwzględniał regionalną specyfikę rynków i potrzeb klientów (zapowiedź cięć nierentownych modeli - przyp. red.).
Szczególną uwagę Volkswagen poświęca samochodom elektrycznym i planuje w ich przypadku wielką ofensywę - w 10 lat na rynku ma się pojawić ponad 30 pojazdów elektrycznych napędzanych wyłącznie energią pochodzącą z akumulatorów (BEV). Udział tego rodzaju pojazdów w światowym rynku aut osobowych może wynieść, według prognoz koncernu, około jednej czwartej. Sam koncern Volkswagen zamierza do 2025 roku sprzedawać od dwóch do trzech milionów samochodów elektrycznych typu BEV. Oznacza to udział w wysokości 20-25 proc. w całej spodziewanej sprzedaży.
Ponadto w ramach "polityki zyskownego wzrostu" Volkswagen zamierza zmodyfikować konstrukcje aut w oparciu o platformy modułowe tak, by uprościć zarówno proces rozwoju aut, jak i ich produkcji.
Koncern Volkswagen potwierdza ogłoszone niedawno plany dotyczące ekspansji i inwestycji w Ameryce Północnej, a także program rozbudowy swojej działalności w Chinach. W ważnym zwłaszcza w Azji segmencie niedrogich samochodów, niemiecki koncern zamierza prowadzić działalność wraz z regionalnymi partnerami (co wynika z lokalnych przepisów - przyp. red.).
Kolejnym kierunkiem zmian w podstawowej działalności koncernu jest "budowa nowych obszarów kompetencji". Koncern zamierza stworzyć własne rozwiązania w takich dziedzinach, jak pojazdy autonomiczne i sztuczna inteligencja. Celem jest wprowadzenie do końca dekady opracowanego przez Volkswagena rozwiązania technicznego Self-Driving System, czyli pojazdu autonomicznego.
W najbliższych latach rynek i sprzedaż samochodów elektrycznych może gwałtownie wzrosną dlatego koncern Volkswagen zamierza stać się specjalistą w nowej dziedzinie, jaką jest technologia akumulatorów. Wnikliwie bada możliwości strategiczne, które pozwoliłyby mieć udział w zyskach płynących z rozwoju tej technologii.
Zagadnienia dotyczące przyszłych rozwiązań koncern Volkswagen zamierza rozwijać nie tylko w odniesieniu do samochodów osobowych lecz także użytkowych. Dział samochodów użytkowych obejmuje obecnie marki Scania, MAN i Volkswagen Samochody Użytkowe, a celem strategicznym jest objęcie przez Volkswagena roli globalnego lidera w tej dziedzinie. Volkswagen Truck & Bus z gamą licznych marek miałby się stać najbardziej rentownym przedsiębiorstwem tej branży obecnym we wszystkich ważnych regionach świata.
Drugim filarem programu "TOGETHER - strategia 2025", obok transformacji zasadniczego obszaru działalności, jest stworzenie działu poświęconego nowym rozwiązaniom w dziedzinie transportu. Ten nowy dział Volkswagen tworzyłby, samodzielnie oraz poprzez zakup, ofertę usług przewozowych na telefon, tzw. "Ride Hailing". Wokół tego powstałby zestaw kolejnych usług, jak taksówki kierowane przez roboty (Robotaxi), Carsharing czy przewozy On-Demand (na żądanie). W obszarze Ride Hailing koncern Volkswagen podjął pod koniec maja pierwsze działania nawiązując strategiczne partnerstwo, wsparte znacznym zaangażowaniem finansowym, z firmą Gett zajmującą się usługami przewozowymi On-Demand.
W nowym obszarze usług transportowych, na szybko rosnącym rynku, Volkswagen zamierza osiągnąć do 2025 roku miliardowe obroty. Na zagadnienia związane z motoryzacją przyszłości w ramach "Strategii 2025" przewidziano inwestycje w wysokości wielu miliardów euro.