Volkswagen Passat z matrycowym oświetleniem LED

Passat to drugi po Touaregu model Volkswagen, którym dostępne są reflektory matrycowe IQ.LIGHT.

Dzięki zastosowaniu charakterystycznych dla klasy premium rozwiązań technologicznych zrzeszonych pod nazwą IQ Drive (takich jak: odpowiadający za częściowo autonomiczną jazdę system Travel Assist, adaptacyjny tempomat z wyprzedzającą regulacją prędkości jazdy czy funkcja Emergency Steering Assist zapewniająca większe bezpieczeństwo manewru omijania), Nowy Passat umacniania swoją pozycję na rynku.

Na uwagę zasługuje także technologia zastosowana w LED-owych reflektorach matrycowych IQ.LIGHT.

Reflektory LED Matrix (IQ.LIGHT) pozwalają na m.in. interaktywne sterowanie strumieniem światła. Za pośrednictwem 44 diod należących do dwóch systemów projekcyjnych można realizować różne, także interaktywne funkcje. Sterownik, który to umożliwia wykorzystuje sygnały z kamery umieszczonej z przodu samochodu, cyfrowe mapy systemu nawigacyjnego, sygnały GPS, informacje o kącie odchylenia kierownicy oraz dane o aktualnej prędkości jazdy. Dzięki nim włącza poszczególne diody, aby jak najlepiej oświetliły drogę.

Reklama

W reflektorach LED IQ.LIGHT światła drogowe i mijania powstają jako wynik działania dwóch systemów projekcyjnych. Wewnętrzny moduł składa się z siedmiu diod LED zapewniających podstawowe oświetlenie; pięć kolejnych diod wytwarza dodatkowe światło.

Moduł zewnętrzny to interaktywny reflektor matrycowy, zwany także modułem pikselowym. Światło emitują w nim 32 diody, z których każdą można włączać osobno i które umieszczono na specjalnej płytce, tworząc diodową matrycę. Światło kierunkowskazów, do jazdy dziennej oraz postojowe także jest emitowane przez diody. LED-y kierunkowskazów - rozbłyskujące kolejno od środka ku krawędziom reflektora - tworzą wąski pas w jego górnej części.

W zewnętrznej części pod obudową reflektora znajduje się logo IQ. LIGHT, dzięki któremu można poznać, że są to reflektory matrycowe.

Za pośrednictwem Dynamic Light Assist kierowca uruchamia automatyczne światła drogowe, popychając w tym celu do przodu dźwigienkę po lewej stronie kierownicy. Cała reszta, a więc światła mijania, funkcja zapobiegająca oślepianiu innych uczestników ruchu, światła do jazdy w mieście czy też te używane na autostradzie uruchamiają się automatycznie.

LED-y są seryjnie stosowane również w nowych tylnych lampach Passata. Ich kształt, a także niepowtarzalny układ diod sprawiają, że także w nocy Passata nie da się pomylić z innym autem. W najbogatszej wersji LED-owych lamp diody układają się we wzór sześciu tzw. skrzydeł. Są one obramowane diodowymi paskami tworzącymi światła obrysowe (u góry, u dołu i na zewnątrz) oraz przez pas diod tworzących kierunkowskaz (na samej górze). Trzy "skrzydła" w funkcji świateł pozycyjnych są ułożone dłuższym bokiem na dół, a trzy w funkcji świateł hamowania - w górę.

Jeśli kierowca naciśnie pedał hamulca wyłączą się trzy "skrzydła" tworzące tylne światła, a włączą te trzy, które tworzą światła "stop" - dzięki temu powstaje doskonale widoczny efekt "mrugania".

Diody LED zastosowano już w podstawowej wersji nowego Passata. W seryjnym reflektorze światła mijania i drogowe, a także te do jazdy dziennej i postojowe są realizowane przez diody emitujące jasne białe światło. Światła przeciwmgłowe i te umieszczone w zderzaku i doświetlające zakręty także zawierają elementy technologii LED. W tylnych lampach znajdują się wyłącznie diody.Podobnie jak matrycowe reflektory, również tylne lampy diodowe w swojej najbogatszej wersji mają kierunkowskaz, którego diody zapalają się kolejno wywołując charakterystyczny efekt wizualny.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy