Volkswagen Passat. 41 lat sukcesów

Już dziś wieczorem na specjalnym pokazie dla mediów zostanie zaprezentowana całkowicie nowa, ósma generacja Volkswagena Passata. Dla niemieckiego koncernu to niezwykle ważne wydarzenie - Passat należy do najlepiej sprzedających się modeli, a jego historia ma już 41 lat!


Passat zaprezentowany został w maju 1973 roku, w lipcu - przed 41 laty - rozpoczęła się jego sprzedaż. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro hatchback, po którym wkrótce pojawiła się także wersja kombi, spotkał się z zainteresowaniem klientów jako nowość w klasie średniej samochodów. Rok później znajdował się już na czele statystyki nowo zarejestrowanych samochodów w Niemczech. Pierwszy Passat, bazujący na ówczesnym Audi 80, pozostał w ofercie do 1980 roku. Powstało 2,5 mln sztuk wersji B1.

Następca, oferowany do 1987 roku, był znów dostępny jako hatchback i kombi. Wprowadzono do niego nowe rozwiązania: napęd na wszystkie koła, silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, pięciocylindrowy silnik benzynowy oraz "Formułę E" redukującą zużycie paliwa, jako prekursora dzisiejszej BlueMotion Technology. Miano kultowego zyskał sedan B2, który otrzymał nazwę Santana. Jako światowe auto lat 80-tych samochód był produkowany nie tylko w Niemczech, lecz także w Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA i Japonii. Przede wszystkim jednak model ten stał się podstawą sukcesów marki w Chinach: produkcja Santany B2 była tam kontynuowana do 2012 roku, zmodyfikowana wersja przedłużona - Vista - nadal zjeżdża z taśmy produkcyjnej. Drugą generację Passata wraz ze wszystkimi wariantami wyprodukowano w ilości 5,5 mln sztuk. To najlepszy wynik ze wszystkich generacji.

Reklama

Modele Passata trzeciej (1987 do 1993) i czwartej generacji (1993 do 1997) były produkowane wyłącznie w wersji sedan i kombi, z hatchbacka w rodzinie Passatów zrezygnowano. Nowe, zoptymalizowane pod względem aerodynamiki modele dzięki poprzecznemu wbudowaniu silnika i przekładni oferowały znacznie więcej miejsca we wnętrzu. Wprowadzona została technologia TDI, silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a nawet kompaktowy silnik sześciocylindrowy. Trzecia generacja Passatów sprzedała się w liczbie 1,6 mln sztuk.

Zmodyfikowany, wyprodukowany w ok. 700.000 sztuk Passat B4 otrzymał wzmocnione nadwozie, więcej rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i jeszcze mocniejsze silniki wysokoprężne.

Piąta generacja (1996 do 2005) otrzymała w pełni ocynkowane nadwozie, technologię TDI, oraz mocniejsze cztero-, pięcio-, sześcio- i ośmiocylindrowe. W Chinach, gdzie oferowana była nawet przedłużona wersja, ten wariant Passata był produkowany jeszcze w 2009 roku. Łącznie na świecie nabywców znalazło ponad cztery miliony Passatów piątej generacji. Passat B5 szczególnym poważaniem cieszy się na polskim rynku samochodów używanych, przy czym najchętniej kupowane są auta z silnikami wysokoprężnymi i nadwoziem kombi.

Oferowany od wiosny 2006 do 2010 roku, wyprodukowany w prawie 1,7 mln sztuk Passat B6 wprowadził dodatkowy wariant nadwozia: CC - eleganckie, czterodrzwiowe coupé. Po raz pierwszy Passat był również dostępny z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG, do tego doszły mocne silniki wysokoprężne i benzynowe oraz oszczędne wersje BlueMotion.

Jesienią 2010 roku pojawiła się aktualna generacja, która pod względem bezpieczeństwa i systemów wspierających kierowcę podniosła poprzeczkę jeszcze wyżej. Passat B7 pojawił się w kilku wariantach, w tym w nowej wersji Alltrack z wyżej zawieszonym nadwoziem i opcjonalnym napędem na wszystkie koła. Światową rodzinę Passatów uzupełniły produkowane za granicą, samodzielne modele, takie jak chiński New Midsize Sedan i Passat wytwarzany w fabryce Chattanooga w USA. Warto przy tym pamiętać, że Passat B7 w dużej mierze bazował na B6, ta sama była np. płyta podłogowa. Dlatego tak szybko, bo po zaledwie 4 latach na rynek wjedzie Passat B8.

Dowiedz się więcej na temat: Volkswagen Passat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy