Transit dostawczym autem roku
Jury konkursu "Samochód Dostawczy Roku" przyznało główną nagrodę nowemu fordowi transitowi.
To już trzecie takie wyróżnienie dla Forda. Wcześniej transit zdobywał tytuł w 2001 i 2003 roku (wersja connect).
Werdykt okazał się sporym zaskoczeniem. Przed finałem konkursu za faworyta uznawano mercedesa sprintera.
W oficjalnym oświadczeniu jury, w którym zasiadają niezależni czołowi dziennikarze piszący o pojazdach użytkowych z 19 krajów Europy, stwierdziło: "Przy podejmowaniu decyzji szczególnie zaimponowało nam to, że inżynierowie Forda sięgnęli po jeden z najlepszych samochodów dostawczych Europy i uczynili go jeszcze lepszym. Właściwości jezdne Forda transit są wyśmienite zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie."
Dalej w oświadczeniu: "Doceniamy także to, że konstruktorzy i inżynierowie Forda w większym stopniu niż inni producenci utrzymują stały kontakt z potencjalnymi i dotychczasowymi nabywcami, aby stale monitorować ich oczekiwania i potrzeby.
W wyniku tego wnętrze kabiny nowego Forda transit osiągnęło jakość zbliżoną do samochodu osobowego. Stoi za tym myśl, że kierowcy samochodów dostawczych często spędzają więcej czasu w swoich pojazdach, niż kierowcy samochodów osobowych.
Wysoki poziom ergonomii uzyskany został nie tylko dzięki prawidłowemu ustawieniu siedzenia kierowcy, kierownicy i dźwigni zmiany biegów, ale także dzięki świetnej widoczności przez duże okna i dobrze umieszczonym lusterkom zewnętrznym."
Szczególnie chwalone były nowe elementy wyposażenia wprowadzone w nowym Fordzie transit.
"Stałe monitorowanie oczekiwań użytkowników samochodów dostawczych przyczyniło się też do innych interesujących udoskonaleń" oświadczyło jury. "Przykładem jest dźwignia zmiany biegów zamontowana na tablicy rozdzielczej, a także ładujący się automatycznie, wodoszczelny kluczyk zapłonowy. Inne przykłady to dodanie nowej wersji z niskim dachem i średnim rozstawem osi i wersji ze wzmocnioną osią przednią."
Jury doceniło także opracowanie nowej wersji Forda transit z napędem na cztery koła, a także zapewnienie, że elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie należeć do wyposażenia standardowego we wszystkich Fordach transit furgon, bus i kombi z silnikiem diesla od stycznia 2007 r., a w wersjach kabina z ramą i z podwójnymi kołami tylnymi w późniejszym terminie 2007 r.
"Jury konkursu `Samochód Dostawczy Roku' jest zaniepokojone wysoką i w niektórych krajach Europy stale wzrastającą liczbą wypadków z udziałem samochodów dostawczych. Oferując ESP w wyposażeniu standardowym, Ford przyczynia się znacznie do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Unii Europejskiej" stwierdziło jury.
Nowy ford transit został całkowicie zmodyfikowany; najważniejsze zmiany polegają na zapewnieniu większego wyboru silników, wersji nadwozia i wyposażenia, większego komfortu, poprawy jakości jazdy i stylowego, nowoczesnego wyglądu całości.
Poprawiono również jakość wyposażenia, ergonomię i wygodę, a także działanie układu kierowniczego i jakość jazdy.
Nowy transit jest dostępny z napędem na przednie lub tylne koła, a od 2007 r. także z napędem 4x4.
Dostępne są dziesiątki różnych konfiguracji nadwozia, także nowa wersja z niskim dachem i średnim rozstawem osi (idealna do parkingów podziemnych, na przykład na lotniskach), oraz wersja ze wzmocnioną osią przednią, która będzie szczególnie przydatna dla użytkowników stale przewożących ciężki sprzęt, takich jak służby ratownicze.
Tytuł "Autobusu Roku 2007" jury przyznało mercedesowi citaro LE, zaś wśród ciężarówek zwyciężył DAF XF 105.
Wyniki konkursów ogłoszono na salonie poświęconym samochodom użytkowym, ciężarówkom i autobusów w Hanowerze.