Reklama

Tesla najbardziej wartościową motoryzacyjną marką

Działająca na przeszło 100 światowych rynkach firma analityczna Kantar, specjalizująca się w analizach zachowań klientów, opublikowała kolejny już raport dotyczący sto najpotężniejszych marek świata. W zestawieniu nie zabrakło również producentów samochodów. Którzy z nich mają największe powody do radości?

Przypominamy, że coroczne badanie Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands opiera się na prognozowanej wartości poszczególnych marek. Wycena nie skupia się jednak na majątku lecz - szeroko pojętym - postrzeganiu firmy. Upraszczając - nie jest to więc wartość producenta w ujęciu materialnym, które uwzględniałoby np. posiadany przez niego majątek, a raczej - bazująca na wizerunku i działaniach marketingowych - próba wyceny jego znaku handlowego.

Zwycięzcą rankingu 2021 Kantar BrandZ została firma Amazon. Jej wartość oceniono na 683,8 mld dolarów. Drugie miejsce zajęło Apple (611,9 mld dolarów). Trzecie - Google (457,9 mld dolarów). W raporcie obejmującym sto najpotężniejszych marek znalazło się zaledwie czterech producentów samochodów.

Reklama

Najwyższe - 47. miejsce zestawienia - zajęła - uwaga - Tesla. Zdaniem Kantar wartość marki to obecnie 42,6 mld dolarów! Niszowy, przynajmniej z punktu widzenia wyników sprzedaży, producent wyprzedził w zestawieniu takich gigantów, jak chociażby: Huawei (38 mld dolarów) czy Xiaomi (24,8 mld dolarów). Warto dodać, że w porównaniu z ubiegłorocznym zestawieniem szacunkowa wartość Tesli wzrosła o - uwaga - 245 proc! Trzeba jednak pamiętać, że wartość marki dynamicznie się zmienia, a działania jej szefa - Elona Muska - często ocierają się o granice giełdowych spekulacji.

Drugim co do wartości producentem samochodów na świecie jest Toyota, czyli obecny lider sprzedaży nowych aut w skali globalnej. Wartość japońskiej marki wyceniona została na 26,97 mld dolarów. Japońska firma zajęła 64. lokatę w ogólnym zestawieniu.

Nieco niżej, na 67. miejscu, znalazł się - wyceniony na 25,83 mld dolarów - Mercedes-Benz. Firma ze Stuttgartu wyprzedziła - zajmujące 71. miejsce BMW, którego wartość określono na 24,82 mld dolarów.

Oprócz marek, które znalazły się w pierwszej setce, Kantar opublikował też listę dziesięciu - najbardziej wartościowych - producentów pojazdów. W tym zestawieniu, oprócz wspomnianych już: 1. Tesli, 2. Toyoty, 3. Mercedesa i 4. BMW pojawiły się jeszcze kolejno: 5. Honda (10,57 mld dolarów), 6. Ford (10,44 mld dolarów), 7. Audi (8,93 mld dolarów), 8. Nissan (8,31 mld dolarów), Volkswagen (7,05 mld dolarów) i 10. Porsche (6,85 mld dolarów).

Biorąc pod uwagę wymienioną dziesiątkę, w porównaniu z ubiegłym rokiem, wartość wspomnianych marek wzrosła średnio o 33 proc. i - w sumie - szacowana jest na 172 mld dolarów.  

Paweł Rygas

***

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje