Skoda Superb świętuje 15-lecie
Skoda Superb świętuje swoje piętnaste urodziny. Od debiutu w 2001 roku współczesna odsłona flagowego modelu czeskiej marki powstała już w blisko 900 000 egzemplarzy podzielonych na trzy generacje.
Od momentu rynkowego debiutu trzeciej generacji w marcu 2015 roku wyprodukowano go już w ponad 100 000 egzemplarzy. Łącznie czeski producent wyprodukował już blisko 900 000 pierwszej, drugiej i trzeciej odsłony modelu.
Początki dużych, reprezentacyjnych limuzyn Skody sięgają pionierskich czasów przemysłu samochodowego. W roku 1907 model Laurin & Klement FF stał się pierwszym automobilem napędzanym silnikiem ośmiocylindrowym w całej Europie Środkowej. W latach 20. niezwykle luksusowa Skoda Hispano-Suiza była jednym z wozów wożących pierwszego prezydenta Czechosłowacji Tomasza Garrigue’a Masaryka.
W latach 30. ogromne wrażenie robiła ośmiocylindrowa Skoda 860, do czasu gdy w 1934 na rynek wkroczył 640 Superb. Samochód wyznaczał wówczas nowe standardy technologiczne. Od strony konstrukcyjnej przedwojenny Superb był oparty na modelu Popular, a jego 2,5-litrowy sześciocylindrowy silnik generował moc 55 KM.
Napęd w formie wału Cardana był poprowadzony przez ramę rurową. Zamiast nadal popularnych wtedy amortyzatorów ciernych wykorzystano znacznie bardziej zaawansowane zawieszenie niezależne przedniej i tylnej osi. Zastosowane rozwiązania przyczyniły się do uzyskania znacznie sztywniejszej konstrukcji przy ograniczeniu sił działających na nadwozie. Hale produkcyjne Skody opuściło zaledwie około 200 egzemplarzy tego historycznie ważnego modelu.