Skoda Favorit ma już 25 lat. Pamiętasz ją jeszcze?
Skoda Favorit, jeden z najważniejszych samochodów w historii czeskiej marki, w tym roku obchodzi swoje ćwierćwiecze.
Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie, w 1987 roku.
Samochód zrywał ze stosowaną przez Skodę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego (silnik z tyłu, napęd na koła tylne), był oryginalny i reprezentował wysoki poziom pod względem ergonomii.
Skoda Š781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego Š780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.
Kiedy kierownictwo tego przedsięwzięcia przejął Petr Hrdlicka, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono wykonawcom większą presję czasu.
O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni, m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały 28 mln ówczesnych czeskich koron. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.
Opracowanie nowego modelu zakończyło się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.
Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, jednak dopiero w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, Skoda Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów.
To głównie dzięki temu modelowi Skoda przetrwała ówczesne zmiany ustrojowe i to właśnie popularna "Favortika", okazała się magnesem, który przyciągnął do Skody Volkswagena...
Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet Motoru". Nazwa Favorit nie weszła wówczas nawet do pierwszej dziesiątki propozycji. Skoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.
Pierwszy egzemplarz serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987. Do końca tego roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 - także w Mladá Boleslav.
W 1993 roku silniki Skody Favorit, dzięki porozumieniu z Volkswagenem, poddano modernizacji, montując w nich m.in. jednopunktowy wtrysk paliwa.
Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana. Łącznie do 1995 roku powstało aż 783 167 sztuk modelu Favorit i 219 254 sztuk modelu Forman (wersja kombi). Natomiast w 1994 roku Skoda zaprezentowała model Felicia, który przejął pałeczkę od Favoritki...