Segmenty
Po co wymyślono podział samochodów na segmenty? Dla tych samych przyczyn, dla których wprowadzono klasy w żeglarstwie i wagi w boksie. Każdy z tych systemów wyklucza pomyłki i pozwala rywalizować z grupą teoretycznie stojących na tym samym poziomie konkurentów. A więc dzielą się "motoryzacyjne" segmenty odpowiemy poniżej.
Zaczynamy od segmentu A, czyli samochodów najmniejszych. Jak sama nazwa wskazuje, segment ten obejmuje swoim zasięgiem auta o najmniejszych gabarytach nadwozi oraz najmniejszych silnikach. Generalnie rzecz biorąc są to pojazdy, które z racji swoich cech (zwrotność, brak konieczności dużej przestrzeni parkingowej, oszczędność w eksploatacji) najlepiej czują się w wielkomiejskim tłoku. Głównymi reprezentantami segmentu A są m.in.: daewoo matiz, fiat seicento, smart, hyundai atos czy subaru vivio.
Segment B to samochody małe. Pojazdy te sprawdzają się nie tylko na ulicach dużych miast, ale także na trasie. Coraz częściej posiadają przestronne wnętrza oraz niebanalne kształty nadwozi. Stosunkowo nieduży koszt zakupu, jak i eksploatacji czyni z samochodów segmentu B najpopularniejszą klasę. Wśród reprezentantów wymienić wypada m.in.: citroena saxo, fiata punto II, forda fiestę, peugeota 206, opla corsę, renault clio II, seata ibizę czy samochód roku "Toyotę Yaris".
Segment C to niższa klasa średnia. Znajdziemy tutaj auta o uznanej marce i renomie. Sporo ciekawych rozwiązań technicznych, większe gabaryty oraz szeroki wachlarz jednostek napędowych i wersji wyposażeniowych to domena samochodów segmentu C. Jeszcze nie drogie, ale już droższe, jeszcze nie superkomfortowe, ale już bardzo wygodne i dobrze wyposażone. Wśród reprezentantów m.in.: audi A3, bmw "trójka" (tzw. krótka), citroen xsara, fiat brava, ford focus, opel astra, toyota corolla, renault megane, volkswagen golf.
Segment D, czyli klasa średnia, to samochody aspirujące do miana pośredników łączących auta najlepsze z pojazdami popularnymi. Większe niż przeciętnie parametry nadwozi, przestronne, wygodnie urządzone wnętrza, sporo elektroniki, duża dbałość o bezpieczeństwo podróży, ciekawe linie stylizacyjne, wyższe od średnich ceny. Alfa romeo 156, audi A4, daewoo nubira, ford mondeo, honda accord, lancia lybra, lexus IS 200, mercedes klasy C, nissan primera, opel vectra czy volvo S70 to główni przedstawiciele segmentu D.
Wyższa klasa średnia oznaczona literką E to przedsionek grupy samochodów luksusowych. Często granica pomiędzy jednymi a drugimi ulega zatarciu. Samochody wywodzące się z klasy E to naprawdę doskonałe konstrukcje. Komfortowe, niezawodne, z wybornymi silnikami pod maską. Są tutaj takie pojazdy jak: alfa romeo 166, audi A6, bmw "piątka", jaguar S-type, lexus GS 300, peugeot 607.
Segment F, czyli klasa samochodów luksusowych to pojazdy z najwyższej półki. Zazwyczaj auta te trafiają w ręce ludzi najzamożniejszych. Majestat, dostojeństwo, nierzadko haryzma, wyszukany komfort, piękne linie nadwozia, nieograniczona ilość elektroniki i patentów ułatwiających i uprzyjemniających życie podróżnych to główne zalety tych aut. Wśród nazw: bentley arnage, bentley continental, cadillac seville, chrysler 300 M, jaguar XJ8, maserati quattroporte, mercedes klasy S oraz król gatunku, czyli rolls-royce silver seraph.
Samochody sportowe zgrupowano w segmencie oznaczonym literką G. To auta o spłaszczonych, nierzadko futurystycznych sylwetkach, ograniczonej liczbie miejsca tak w kokpicie, jak i w bagażniku, dużych kołach, olbrzymich silnikach i zapierających dech w piersi osiągach. Ale obok takich konstrukcji, jak: aston martin V8, ferrari 550 maranello, jaguar XK8, lamborghini diablo, maserati 3200 GT, porsche turbo, lotus esprite czy chrysler viper znajdziemy tutaj także forda pumę, hyundaia coupé. To także samochody sportowe, choć znacznie skromniejsze i zapewne tańsze od swoich wielkich braci.
Kabriolety, czyli pojazdy bez dachów lub jak kto woli z dachami, tyle że chowanymi znalazły się w segmencie H. To szczególna grupa aut. Szybkie, najczęściej dwumiejscowe, piękne, ale mało praktyczne, bo używane sezonowo. Kabriolety produkowane są przez najbardziej znane firmy i trafiają najczęściej w ręce ludzi jako auta uzupełniające posiadany już "tabor". Do najpiękniejszych kabrioletów zaliczyć należy: audi TT, alfę romeo spider, BMW Z8, bentleya azure.
W segmencie I znajdziemy samochody terenowe. Zgrupowano tutaj wszystkie pojazdy, jakie aspirują do miana poskromicieli bezdroży. Ale nie tylko. Również i te, które poskromicieli skutecznie udają będąc zaledwie namiastką prawdziwych terenowców. Charakterystyczny kształt nadwozi, napęd na cztery koła, duży komfort wnętrza, umieszczone na tylnej klapie drzwi koło zapasowe, to znaki szczególne aut z segmentu I. Główni przedstawiciele: jeep cherokke, land rover discovery, mitsubishi pajero, nissan terrano, range rover, toyota landcruiser, honda CR-V, opel frontera.
I wreszcie segment ostatni, czyli K. Pod tą literką zgrupowano vany. Różne w kształcie, ale zawsze zapewniające dużą przestrzeń wnętrza nadwozia, od pięciu do siedmiu miejsc na pokładzie, możliwość dowolnego kształtowania przestrzeni kokpitu oraz dużą wszechstronność. Główni przedstawiciele to: renault espace (prekursor gatunku), citroen picasso, ford galaxy, toyota picnic, fiat multipla, chrysler voyager oraz chevrolet trans sport.