Scania zamyka fabrykę w Polsce. Przetrwała 32 lata, ale nie wytrzymała zmian
Scania, szwedzki producent samochodów ciężarowych i autobusów, poinformował, że należącym do niego zakładzie w Słupsku zmontowano ostatni autobus. Zakończenie produkcji w fabryce ma związek z nową strategią marki.
W specjalnym wpisie w mediach społecznościowych spółka szwedzkiego producenta, Scania Production Poland, stwierdziła, że w ramach podsumowania ubiegłego roku "nie da się pominąć historycznej zmiany w strategii koncernu i decyzji o zakończeniu produkcji autobusów". Jak napisano, w grudniu w słupskim zakładzie zmontowano ostatni autobus. Z rachunków spółki wynika, że w sumie fabrykę opuściło 10 413 autobusów. We wpisie Scania Production Słupsk dodała, że ostatni autobus "powinien gotowy wyjechać do klienta" w styczniu.
Spółka Scania Production Słupsk prowadzi działalność w dwóch lokalizacjach. Zakład znajdujący się w Słupsku zajmował się produkcją nadwozi autobusów. Z kolei fabryka zlokalizowana w Kobylnicy wytwarza podwozia typu K. Warto tutaj zaznaczyć, że o swoich planach związanych z zakończeniem działalności słupskiego zakładu Scania informowała jeszcze w maju minionego już, 2023 roku.
W opublikowanym wówczas komunikacie informowano, że decyzja "motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów". To zaś zdaniem producenta przekłada się na spadek liczby zamówień na tego typu pojazdy i "powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu". Zwrócono również przy tym uwagę, że rynek autobusów został mocno dotknięty skutkami pandemii i chociaż sytuacja na rynku unormowała się, to "tempo odbudowy jest niewystarczające". "Ponadto, planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości" - informowała Scania.
W związku ze stojącymi przed firmą wyzwaniami zarząd podjął decyzję o zmianie globalnej strategii, jeśli chodzi o produkcję autobusów. W jej ramach zaplanowano wygaszenie produkcji w zakładzie w Słupsku w pierwszym kwartale 2024 roku. Zaznaczono tutaj jednak, że zakład znajdujący się w Kobylnicy ma pracować bez zmian. Dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A., Robert Eriksson mówił, że jest to "trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania".
Fabryka w Słupsku rozpoczęła działalność w 1992 roku, początkowo na zasadach joint venture. Zgodnie z danymi z końca maja minionego roku zatrudnionych w nim było 847 pracowników. Firma zapewniała jednak, że pracownicy, których obejmą zwolnienia, otrzymają odpowiednie świadczenia. Ponadto firma obiecywała, że przygotuje dla pracowników objętych programem zwolnień wsparcie w formie doradztwa zawodowego, czy szkoleń pozwalających na zmianę kwalifikacji. W październiku minionego roku firma zorganizowała w Słupsku targi pracy.